
 

Organization for Security and Co-operation in Europe 
The Representative on Freedom of the Media 

Miklós Haraszti 
 
 

15 June 2005 
 

 
Coverage of the Events and Governmental Handling of the Press 

During the Andijan Crisis in Uzbekistan 
 

Observations and Recommendations 
 
 
The OSCE Representative on Freedom of the Media has previously issued two reports on 
the press coverage of events related to crisis situations, and the governments handling of 
the press during and after such events. Those reports concerned the Kosovo events of 
March 2004, and the terrorist attack in Beslan, Russian Federation, in September 2004. 
This is the Representative’s third Report on the same subject.  
 
This Report was prepared based on information provided by several international news 
media outlets, Internet web sites, the Centre for Journalism in Extreme Situations of the 
Russian Union of Journalists and on an official answer by the Uzbek Delegation to the 
OSCE to a letter from the Representative dated 18 May.  
 
Background 
 
The tragic events of 13 May were triggered by the trial of 23 local businessmen in 
Andijan, who were subsequently given prison sentences.  
 
The information provided by the Government clashes in several respects with the few 
press reports available. What seems to be certain is that several hundred people, some of 
them armed, stormed a local jail, and released the 23 businessmen and, according to some 
estimates, close to 2000 other prisoners. They also occupied official buildings. Several 
sources report that almost 10,000 people gathered in the city squares (some sources 
estimated the crowd as being much bigger).  
 
The response of the government security services was to restore order by force.  
 
Lack of public accord on the nature of the events and the number of 
casualties 
 



The Representative on Freedom of the Media 
Coverage of Events in Andijan, Uzbekistan 

15 June 2005 
 
 

2

There is no accord between the official and the press accounts on the sequence and the 
nature of the events. The Government neither confirmed nor refuted several reported 
atrocities.  
 
Similarly, the number of casualties is still a disputed issue. According to the latest 
government sources, 173 people were killed, 32 of them police officers. According to 
human rights groups, however, close to 750 died during these violent events.  
 
The gap between the government and press reports on the events, and the differing 
casualty numbers, are telling signs of a lack of mutually-agreed verification procedures. 
Information discrepancies are the result of an information blockade; of an incoherent 
government communications policy; and of a lack of cooperation between the authorities 
and the press.  
 
The coverage of the terrorist attacks in New York, Madrid, Moscow, and Beslan showed 
that it was possible for the government and the press to come to an agreement about the 
number of casualties and their identities only after a while. That did not happen without a 
conflict of viewpoints either, but ultimately could only happen as a result of restoring 
freedom of movement for the press, a working government infrastructure for responsive 
communication with society, and a government policy that is specifically geared to 
cooperating with the media. 
 
Good co-operation between the government and the press is an important contribution 
to peaceful solution of crises, and it is part of society’s right to information. Working 
with the press in times of crisis is a learning process, and training could help to ensure 
it. The Office of the Representative on Freedom of the Media can help organize such 
training courses.  
 
Information blockade and harassment of journalists 
 
On 13 May, local Internet providers blocked access to the majority of Russian web sites, 
including the leading news sources www.lenta.ru and www.gazeta.ru.  
 
The leading local web site www.fergana.ru also had problems and at some point had to 
change providers. Nevertheless, during these events, it was the main most reliable source 
of information on what was happening in Andijan.  
 
In an official letter to the Representative the Government said that the reason for lack of 
access was because of heavy Internet traffic. 
 
According to AFP, a warning posted on the door of an Internet cafe in the Uzbek capital, 
Tashkent, read: "Logging onto pornographic websites is prohibited and punished by a 
fine of 5,000 soms" (4.4 dollars, 3.6 euros). And, further down: "Logging onto political 
websites, such as www.fergana.ru is strictly prohibited and punished by a fine of 10,000 
soms."  



The Representative on Freedom of the Media 
Coverage of Events in Andijan, Uzbekistan 

15 June 2005 
 
 

3

 
Broadcasting of Russian TV programmes in addition to CNN, BBC, and Deutsche Welle 
was cancelled on cable TV, and replaced by music videos and Uzbek programmes. In its 
official answer to the Representative the Government informed that the blocking of these 
programmes was the decision of the private cable owners whose work was not regulated 
by the state.  
 
Russian TV channels REN-TV and NTV had several problems. On 14 May, Uzbek police 
detained a crew from NTV at the outskirts of Andijan, confiscated their papers, and told 
them to leave the city. Police officers escorted the crew back to Tashkent and returned 
their identity documents five hours later, NTV reported. 
 
President Islam Karimov criticised REN-TV and NTV for “spreading insinuations about 
the events in Andijan.” At a press conference on 17 May he also questioned what country 
would allow journalists to cover “military activities.” REN-TV was not allowed to cover 
the briefing.   
 
On 14 May, Reporter Dmitry Yasminov and cameraman Viktor Muzalevsky, from REN-
TV, were detained as they were trying to enter Andijan. They had travelled for several 
hours from the capital, Tashkent, and had reached the outskirts of the city when they 
were stopped by local officials who confiscated their documents and took them to a 
police station. The journalists were released after several hours but officials banned them 
from filming in Andijan. Later they were escorted back to Tashkent, according to media 
reports. According to REN-TV’s website, they were not given any reasons for their 
detention. Since then, they were forced to leave the country.  
 
The Government told the Representative that the reason REN-TV personnel had to leave 
the country was because of a lack of accreditation.   
 
A popular local radio station Didor was closed down on 13 May.  
 
On 13 May, Shamil Baygin, a Reuters correspondent, and Galina Bukharbayeva, a 
correspondent for the London-based Institute for War and Peace Reporting (IWPR), were 
detained by Andijan police and released on 14 May. The Government confirmed the 
detention for two hours because of the need to check their “identities.”  
 
A journalist from the Russian newspaper Komersant was also forced to leave the city.  
On 15 May, according to the Centre for Journalism in Extreme Situations, the head of a 
local company SAIRO that owns the weekly BVV, ordered his editorial staff to stop 
publishing any information on the events in Andijan except for reports coming from 
official sources.  
 
In an article in Izvestia published on 16 May two correspondents reported that local 
police were checking all cars entering Andijan, asking if the passengers were journalists. 
Those who acknowledged that were immediately turned back for “security reasons.”  



The Representative on Freedom of the Media 
Coverage of Events in Andijan, Uzbekistan 

15 June 2005 
 
 

4

 
A Reuters correspondent near Pakhtabad, a town north of Andijan, said the town was 
sealed off on 17 May. Local residents said they heard shooting there on Saturday, 
according to reports from the news agency. Reuters correspondent Dmitriy Soloviev was 
detained for several hours in Bogushamol. 
 
On 18 May, a TV crew from Ukraine’s Fifth Channel was detained. Prior to this 
detainment, they had been searched six times and had had to change cars seven times.  
 
Russian Newsweek correspondent Alexander Raskin reported that he was woken up in his 
hotel by security officers. He asked them what all of the shooting was about. “Oh, we are 
just finishing off all the ones that made a break from the prison…You should get out of 
here to Fergana or Namangan, it’s safer there. And in five days come back, when we will 
be finished. Now we can’t guarantee your safety…Leave, we won’t allow you to work 
anyway.” 
 
The Uzbek media basically had to report only the official views on the events in Andijan. 
According to www.fergana.ru, Deputy Prime Minster Rustam Azimov sent a letter to 
local media telling them that the coverage should be based “solely on statements made by 
our President during the 15 and 17 May press conferences.” 
 
The web site itself became a target of an attack in the government newspaper Pravda 
Vostoka, which accused www.fergana.ru and its correspondents in Uzbekistan 
Kudryashov and Volosevich of “‘being ready to sell their mother’ to earn their ‘thirty 
pieces of silver.’ “It is known that money does not smell even if it is covered with the 
blood of dozens of people whose death was also caused by such ‘defenders of freedom of 
expression.’” 
 
This web site was one of the main sources of information for the public; on 13 May alone 
it received approximately 45,000 hits, six times its daily average. However, it had 
difficulty getting information. According to the website’s correspondent Volosevich 
“people were afraid to talk to journalists. Security service officers threatened people with 
harassment and murder if they were to talk to us.” 
 
The same newspaper accused IWPR, which it referred to as the “Institute for Instigating 
War”, of being a “provocateur.” It suggested that the Institute’s correspondent 
Bukharbayeva should try “living in Afghanistan under the Taliban to fully understand the 
“beauty” of medieval Shariat.” IWPR was accused of conducting an “information war 
against our state.”  
 
Pravda Vostoka suggested that the names of journalists “who earn their cheap authority 
on the blood and grief of people” and their photographs should be shown on television.   
 



The Representative on Freedom of the Media 
Coverage of Events in Andijan, Uzbekistan 

15 June 2005 
 
 

5

The editor of Novosti Kazahdarja refused to publish his correspondent’s report of the 
events, citing that “during these days we should calm the people, not steer them up. Such 
stories only inflame the situation.” 
 
Local journalist Dzhamil Karimov was fired for reporting on the Andijan events.  
 
On 21 May, cameraman Vladislav Chekoyan of Russian TVTs was assaulted by Uzbek 
border guards on the Uzbekistan-Kyrgyzstan border. Chekoyan was filming a 
demonstration by about 1,000 people on a bridge in Kara-Suu which separates the two 
countries. The guards also seized Chekoyan's camera and mobile phone. 
 
In a street meeting in support of the President held on 2 June in the Dzizak region, the 
local governor accused Uzbek Internet journalists of being “America’s lackeys.” “All of 
them are enemies of the Motherland,” he told the demonstrators. 
 
On 4 June, Tulkin Karaev, a correspondent with IWPR and the Uzbek service of Iranian 
radio in Karshi, was arrested. He was taken into custody for ten days and was accused of 
“hooliganism.” 
 
The Government should ensure that the harassment of journalists is stopped. The 
information blockade should be lifted and all journalists should be allowed to exercise 
their right to freedom of movement as set by relevant OSCE commitments.  
 
18 May press trip 
 
On 18 May a press trip was organized by the authorities that allowed some 30 journalists 
and foreign diplomats to visit Andijan for 45 minutes. None of them was allowed to talk 
to residents or to visit School No 15 which was used as a morgue after the 13 May 
events. Not all journalists were allowed to participate.  
 
Accreditation  
 
Several outlets and journalists complained of having visa accreditation problems. For 
example, as of 20 May the following numbers of journalists were waiting for visas for 
Uzbekistan: 
 
17  from Italy; 
Several from the UK; 
1 from Switzerland; 
10  from Japan; 
1 from France; 
1 from Slovenia; 
 



The Representative on Freedom of the Media 
Coverage of Events in Andijan, Uzbekistan 

15 June 2005 
 
 

6

A group of Ukrainian journalists were stopped at the airport on 19 May. They were only 
allowed into the country after their Embassy intervened.  
 
Eight AP journalists had asked for Embassy assistance in obtaining accreditation; four 
New York Times reporters and one from Chicago Tribune are also awaiting accreditation. 
Requests for accreditation have come from the Wall Street Journal and the BBC. 
 
The Government in its response to the Representative’s letter said that foreign journalists 
in Uzbekistan can only work after proper accreditation, calling this an “international 
practice.”    
 
All journalists awaiting accreditation should be granted it without delay. Accreditation 
should be used to facilitate access of journalists to officials and lack of it should not be 
used to deprive them from the possibility to work.   
 
Legal norms 
 
According to several experts, the legal norms governing the work of journalists in 
Uzbekistan are considered acceptable if properly implemented. Since no special regime 
or curfew had ever been introduced in Andijan, the journalists should not have been 
prevented from doing their job.  
 
Censorship is prohibited under Article 4 of the Uzbek Law on Defending the Professional 
Work of Journalists.  
 
Article 29 of the Constitution declares that every citizen has the “right to seek, receive 
and distribute information.”  
 
Legal experts believe that the blockade of web sites and TV programmes was in direct 
violation of the Constitution. 
 
Confiscation of equipment was in violation of Article 5 of the Law on Defending the 
Professional Work of Journalists, the detention of journalists was in violation of Article 8 
of the same Law. 
 
The authorities at all levels should adhere to the laws protecting the rights of 
professional media workers.   
   
Recommendations 
 

• Good co-operation between government and the press is an important 
contribution to peaceful solution of crises, and it is part of society’s right to 
information. Working with the press in times of crisis is a learning process, and 



The Representative on Freedom of the Media 
Coverage of Events in Andijan, Uzbekistan 

15 June 2005 
 
 

7

training could help to ensure it. The Office of the Representative on Freedom of 
the Media can help organize such training courses.  

 
• The Government should ensure that the harassment of journalists is stopped. 

The information blockade should be lifted, and all journalists should be allowed 
to exercise their right to freedom of movement as prescribed by relevant OSCE 
commitments.  

 
• All journalists awaiting accreditation should be granted it without delay. 

Accreditation should be used to facilitate access of journalists to officials and 
lack of it should not be used to deprive them from the possibility to work.   

 
• The authorities at all levels should adhere to the laws protecting the rights of 

professional media workers.     


