
 
 

RFE/RL’s Turkmen Service Statement 
Turkmenistan: Ignoring  
Freedom of the Press 

Astana, Kazakhstan, November 26, 2010 
 

The following statement of the Turkmen Service of Radio Free Europe/Radio 
Liberty (RFE/RL) is about Turkmenistan’s violations of press freedom and 
harassment against RFE journalists.  
 
Radio Azatlyk is the only independent source for news and information in the 
Turkmen language, with special emphasis given to topics such as democracy 
and human rights.  Radio Azatlyk is broadcast on MW, SW, Satellite six hours 
daily, and the Internet (www.azathabar.com) from its Prague based 
headquarters, with no bureau in Turkmenistan.  RFE/RL is an international 
broadcaster, supported by U.S. Congress. 
 
RFE/RL’s Turkmen Service is unable to operate legally in Turkmenistan, as all 
media in the country are state-controlled and there is no press freedom. Turkmen 
authorities have been ignoring RFE/RL’s requests to open a dialogue on how we 
may build a cooperative relationship to support democratic developments and free 
media.  
 
On November 3, 1995, the Ministry of Foreign Affairs of Turkmenistan gave the 
President of RFE/RL permission to establish a bureau in Ashgabat. Unfortunately, 
this project was never allowed to proceed. 
 
In televised remarks during a cabinet meeting in July 2010, President Gurbanguly 
Berdymukhamedov announced plans to allow the creation of private media outlets in 
the country saying that, “proposals for the founding of private newspapers and 
magazines can be prepared and work on this matter can be accelerated.” With 
President Berdymukhamedov’s reform efforts, RFE/RL’s Turkmen Service believes, 
now is the time to establish a media operation in Ashgabat, and that doing so would 
benefit both sides. 
 
Consistent with its OSCE commitments and own stated intentions, the Turkmen 
government should stop persecuting independent journalists in the country. 
Turkmenistan poses a strong challenge to the journalists working for Radio Azatlyk. 
For many years the authorities have closely monitored journalists’ communication 
channels such as telephone lines and the Internet. A small network of local 
correspondents contributing reports for Radio Azatlyk in Turkmenistan and their 
family members are routinely under surveillance by the national secret services. 
Even ordinary citizens who tell their stories to the journalists of Radio Azatlyk are 
harassed and persecuted. RFE/RL Turkmen Service’s journalists and their family 
members are blacklisted and banned from traveling abroad. 

OSCE Review Conference – Freedom of Media Session 
Astana, 26 November - 28 November 2010 
Working Session 4 

RC.NGO/209/10 
26 November 2010 
 
ENGLISH only 



 
Turkmenistan’s commitment to freedom of press is stipulated in the country’s 
supreme law – the Constitution of Turkmenistan as well as in a number of 
international agreements, which Turkmenistan has ratified.  
 
RFE/RL’s Turkmen Service calls on the OSCE to urge the Turkmen government to 
allow free media and recognize Radio Azatlyk by permitting a bureau in Ashgabat.  
In addition, the OSCE must protest the use of threats, intimidation and harassment 
of journalists and their family members to silence free speech and prevent journalists 
from doing their jobs. Finally, the OSCE must obtain assurances from Turkmen 
authorities that Radio Azatlyk’s correspondents may engage in journalism without 
danger or fear. 
 
RFE/RL’s Turkmen Service 
Vinohradska 159A 
Prague, 10 000, Czech Republic 
Tel: +420 221122370 
www.azathabar.com 
 
 


