HDIM.NGO/0115/16/EN
22 September 2016

Respected and honorable guests, Excellences, Ladies and Gentlemen
Dear colleagues,
I am Said Ali Ashurov, official representative of political movement “Group24” in
Warsaw, Poland
It is a great honor and a real pleasure for me to present my speech in this
conference.

[n the beginning of my speech, I want to thank the Organization for Security and
Co-operation in Europe, and ODIHR for organizing this conference.

According to the constitution, Tajikistan is a Democratic and secular state, based
on rights, but unfortunately, today’s our topic is about violation of Human Rights,
which states of critical situation of Human Rights in the country. Since 1992,
Tajikistan is a member of United Nations. It means government of Tajikistan accepts
whole terms of the UN and obligate to implement Universal Declaration of Human
Rights.

Universal Declaration of Human Rights record that each human being has
thirty equal basic human rights, created by the Universal Declaration of Human Rights
in 1948, to provide a global understanding of how to treat individuals and no one can
take these rights.

Since violating of Human Rights, in different aspects of life in Tajikistan, the
organization for Human Rights and Democratic Institutions called Tajikistan an
authoritarian state dominated politically by Dictator Emomali Rahmon and his family.

Here T want to focus on one of the most substantial human rights problems in the
country:

Freedom of Media, Freedom of Speech, private newspapers and social internet

sites;

The Constitution provides for freedom of speech and press, but unfortunately, the
regime restricted all these rights.

The authorities continued to curb freedom of speech through detentions, prosecutions,
and the threat of heavy fines. By law, a person may be imprisoned for as long period
(5years) for criticizing the regime, president and the government for their
monopolizing national properties and high-level corruption. As a result, many people
imprisoned for criticizing these issues. By Rahmonov’s think any person, who criticize
his dictator’s regime is terrorist, extremist and separatist.

' Independent media faced significant and repeated government threats on media
outlets. Although some print media published political commentary and investigatory
material critical of the government, journalists observed that authorities considered


kegorova
Typewritten Text
HDIM.NGO/0115/16/EN
22 September 2016


certain topics off limits, including critical information about the president or his family
or questions about financial filths of those close to the president. Since 25 years of
independent of the country, there is no any private television channel; radio stations
available in the country, the government is controlling most broadcasting transmission
facilities and whole media is behind Rahmonov’s propagandas. On 30" of June 2015,
Dictator Rahmonov signed a protocol requiring all government bodies to provide
official state news and statements to Khovar, the state news agency. In regard [ want to
mention that, the protocol required all other media outlets to reference or contact
Khovar before an outside the country, official meetings, and international events and
statements.

2. Journalists continued to face irritation and pressure by security forces and state
officials after publishing any critical stories of the government and Rahmonov’s family.
In August, authorities imprisoned independent journalist and former Radio Free
Europe/ Radio Liberty reporter Amindjon Gulmurodzoda. The Journalists cannot
publish any news or informational materials without approval state news agency
Khovar. It means regime Rahmonov monopolized Media trough Khovar state news
agency. The regime continued to control all major printing presses. The National
Committee on Television and Radio, a government organization that directly manages
television and radio stations in the country. It continued to deny renewal license for
international broadcast organization; such the British Broadcasting Company BBC to
broadcast on FM radio.

3.Internet sites: Individuals and groups faced extensive government observation of
internet activity, including e-mails, and often self-censored their views while posting
on the internet. There were new and continuing government restrictions on access to
internet websites, such as Facebook, YouTube, Google, and Google services. The State
Service (SCS) routinely denied involvement in blocking these sites, but the Ministry of
Foreign Affairs admitted to foreign officials in June to periodically implementing a law
that allows interruption of internet content and telecommunications “in the interest of
national security.”

On 28 may 2015, the State Communication Service ordered the blockage of several
news websites including Asia Plus, and both the Tajik and Russian versions of Radio
Ozodi, and a number of social networks such as Russian owned V kontakte and
Odnoklassniki. State Communication Service officials denied any involvement. All
these illustrate there no any freedom of Media in the country.

Thank you very much





