


 
 
 
THE STATE OF MEDIA FREEDOM 

IN ARMENIA 2013 
 

CORE PROBLEMS AND 
CHALLENGIES 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 

 
Investigative Journalists NGO 
Yerevan 2013 
 



2 

 
 
 
 
This publication has been made possible by support from the 
Organization for Security and Co-operation in Europe, Office in 
Yerevan. The views expressed herein are those of the 
Investigative Journalists NGO and do not necessarily reflect the 
views of the OSCE. 
 

“The State of Media Freedom in Armenia 2013: Core problems 
and challenges”: Investigative Journalists NGO, Yerevan, 2013. 
 

This book, prepared by the Investigative Journalists NGO, 
summarizes the main challenges facing reporters and news outlets in 
Armenia in 2013. These challenges appear in the form of physical 
violence, pressure tactics and legal suits filed against them. Other 
challenges to the development of the media sector in Armenia have 
also been looked at – unhealthy competition, a shrinking print media 
due to technological advances, a lack of professionalism, etc. It is 
intended for reporters, attorneys, professionals dealing with freedom 
of speech/media issues, students of journalism, and the general 
reading public.  
 
ISBN 978-92-9234-276-0  

 
© Investigative Journalists NGO, 2013  
© OSCE, 2013 թ.         



3 

CONTENT 
 

PREFACE       4 
 
MEDIA FREEDOM IN ARMENIA  
JANUARY-OCTOBER 2013     6 
 
THE CHARADE CONTINUES: REPORTERS  
HAVE LITTLE REASON TO TRUST THE POLICE  11 
 
 
ARTICLE 1087.1 OF THE CIVIL CODE –  
A NEED TO AMEND, CLARIFY AND INTERPRET  42 
 
THE COMPUTER MOUSE SHOULD BE  
THE 1ST WEAPON AGAINST UNSCRUPULOUS 
NEWS SITES       53 
 
THE TIME HAS TO COME TO SMASH  
THE SHACKLES OF THE MIND      60 
 
NATIONAL ASSEMBLY PASSES NEW  
BILL EXPANDING MEDIA COPYRIGHT  
PROTECTION       68 
 
MEDIA MIGRATION: WILL NEWSPRINT  
SURVIVE IN THE AGE OF THE INTERNET   71 

 

http://hetq.am/eng/articles/30560/the-computer-mouse-should-be-the-1st-weapon-against-unscrupulous-news-sites.html
http://hetq.am/eng/articles/30560/the-computer-mouse-should-be-the-1st-weapon-against-unscrupulous-news-sites.html
http://hetq.am/eng/articles/30560/the-computer-mouse-should-be-the-1st-weapon-against-unscrupulous-news-sites.html
http://hetq.am/eng/articles/30379/the-time-has-come-to-smash-the-shackles-of-the-mind.html
http://hetq.am/eng/articles/30379/the-time-has-come-to-smash-the-shackles-of-the-mind.html


4 

PREFACE 
 

Those interested in the current state of freedom of speech and 
the press in Armenia will find the following study, the latest in 
an annual series prepared by the Investigative Journalists NGO, 
of particular note. 

 
This time, we have expanded the thematic scope of the study to 
include not only acts traditionally regarded as means to hinder 
freedom of speech - physical acts of violence, and suing 
reporters and news outlets in the courts on charges of slander 
and insult - but also plagiarism, which has reached 
unprecedented levels in the mass media, widespread self-
censorship among reporters, the low level of journalistic 
professionalism, and a look at the challenges faced by the print 
media, i.e., technological advances and other factors.  

 
Hetq reporters have prepared analytical articles on the above-
mentioned issues. Attorneys Ara Ghazaryan and Ashot 
Vareljyan present a concise overview of the operational freedom 
of news outlets, focusing on such aspects as legislative 
regulation, physical violence, and court cases based on charges 
of slander and insult. Regarding such court cases, the attorneys 
sound a positive note in their analysis, noting that from January 
to October of 2013 the courts have handed down verdicts that, 
by and large, have been favorable in terms of reporter and news 
outlet freedom. 

 
As always, however, acts of physical violence committed 
against reporters and interference in their activities revealed in 
the study are of concern.   

 
“Numerous cases exist when reporters have been threatened, to 
the point of obstructing their work, without the guilty parties 
being prosecuted. Even if an investigation of the incident took 



5 

place, it was usually an internal agency examination, which, in 
principle and practice, is not regarded as an effective legal 
defense method,” the attorneys conclude. The study shows that 
only in a small number of cases has the legal defense of 
reporters, as defined in the Criminal Code, served as an effective 
dense method. 

 



6 

Ara Ghazaryan 
Ashot Vareljyan 
 
FREEDOM OF NEWS OUTLETS IN ARMENIA 
(January-October 2013) 
 
1. Legislative initiatives and changes 
 

On September 10, 2013, the National Assembly unanimously 
approved a bill making changes to the RA Law on Copyrights 
and Related Rights. The aim of the bill was to regulate the 
widespread violations of copyright law occurring in Internet 
news outlets and by reporters. It had become common practice 
for one news outlet to republish information from another either 
without the prior consent of the author or without any credit to 
the source; even if the news material in question was fully 
copyrighted.  

 
In other words, many internet news outlets, including blogs, 
widely violate the copyright privileges of others. However, due 
to an absence of effective legal defense mechanisms such 
violations remain unpunished, and the original authors left 
defenseless. Changes to the law have resulted in more specific 
and encompassing foundations regarding substantive and 
procedural matters of legal defense, tasked with ensuring the 
defense of copyrights in the rapidly developing realm of the 
internet. Specifically, even though it is widely known that 
coverage of daily news and breaking stories is not, per say, 
covered by copyright laws, however, even news reported in such 
a manner can be covered by copyright law if the manner in 
which it is presented (“the manner of expression”, according to 
the law) contains an element(s) of “creative” endeavor. This is a 
general approach to the issue of copyrights, according to which 
only the result of creative endeavor is defended by copyright 
law. On the other hand, had this clause  not been included in the 
law, during court cases the courts ascertain whether or not news 
information contains elements of creative work. 
 



7 

Changes to the law have also defined a two-layered system 
when it comes to defending against possible violations regarding 
the reproduction of material. The first notes that quoting 
material from other online news outlets can only be sanctioned 
to a degree necessary to “substantiate a given objective.” The 
law does not define what this concept means, but rather leaves it 
to the courts to interpret and apply in individual cases. Such an 
approach, we believe, is equitable and derives from international 
and domestic governmental judicial practice. First, it is 
impossible to provide an exhaustive definition as to what is 
meant by “substantiate a given objective.” Second, it is 
sometimes more effective to define wide concepts in executive 
decisions, in order to apply them long-term in an ever changing 
social and technological environment, especially when we are 
talking about such a constantly changing environment as the 
internet. The second defense system stipulates that reproduction 
of material “must not reveal the essential portion of press 
reportage”, regardless of the reproduced amount. This second 
requirement operates independently of the first. That’s to say, 
even if the extracted material’s amount is small (one or two 
sentences), if it reveals the essence of the reportage it is enough 
to hold the one who lifted the material accountable. The latter 
has no recourse to claim, in their defense, that the amount of 
lifted material was small. 
 
In addition to the noted substantive grounds, the law also 
specifies a number of procedural guarantees. For example, when 
extracting news material covered by copyright law, a link to the 
original source is required, and the name of the print news outlet 
must be mentioned in the title. When reproducing news material 
from internet sites, a hyperlink to the source and the domain 
name must be placed in the title. 
 
Changes to the law also specify possible material compensation 
ranging from 100,000 to 200,000 AMD for copyright violation. 
After Article 1087.1 (insult and slander), was incorporated into 
the Civil Code, it can be said that this is the second sector in the 
domain of civil law where the legislature defines the possibility 



8 

of financial compensation for damage. Here, however, 
confusion reigns. When referring to the concept of “damage”, 
what does the legislature have in mind - both material and non-
material (moral) damage?  
 
On the one hand, as a rule, substantiating material damage in 
court is difficult; on the other, the section of any claim dealing 
with non-material damage is threatened with rejection by the 
courts based on the argument that RA law does not define the 
possibility of financial compensation for moral damage. Here, 
perhaps, there is a need for intervention by the Constitutional 
Court, so that  by revealing the legal constitutionality content of 
the norm, the Court can explain whether this clause, by which 
the possibility of financial compensation is defined, in reality 
serves as a method for the financial compensation of moral 
damage. The Court displayed such an effort regarding Article 
1087.1 when it stipulated that financial compensation defined by 
this article, in reality, is not grounds for compensation of moral 
damages, but rather, merely a legal defense method.1 When 
writing this study, the Constitutional Court issued an important 
decision on November 5, 2013, stating that the absence2 of 
legislative grounds in order to receive financial compensation 
for moral damages violates the rights of citizens based on 
Articles 3, 18 and 19 of the Constitution. The Court’s decision 
gave the National Assembly one year (until October 1, 2014) in 
which to draft all necessary legal mechanisms in the Civil Code 
and other relevant legislative acts to come up with legal 
mechanisms for financial compensation regarding moral 
damages.  

 
 
 

                                                            
1 See Constitutional Court decision 991 
2 Reference is to Article 17, Part 2, of the Criminal Code that defines the 
scope of the concept of “damages” in civil-legal relations.  



9 

1. Obstructing the work of reporters 
 

Obstructing reporters in carrying out their professional activities 
has been criminalized and is punished based on Article 164 of 
the Criminal Code; in the amount of 200 to 400 times the 
minimum salary (200,000 to 400,000 AMD). If a government 
official obstructs, by using his/her official position, the 
punishment is either a fine from 400 to 700 times the minimum 
salary, or imprisonment up to three years. The official may also 
be deprived of the right of holding office or engaging in certain 
activities for up to three years. If the obstruction is accompanied 
by violence, either causing or threatening damage to the life 
and/or health of the reporter or their relatives, the punishment is 
three to seven years imprisonment. 

 
During the period covered by this study, instances of reporters 
being obstructed in their professional work were registered in all 
the above-mentioned scenarios – through violence, threats of 
physical retribution, discriminatory behavior, application of 
inappropriate restrictions (e.g. restriction of free movement), the 
seizure of video camera and other equipment, destruction of 
recorded videos and editing of same, or  interfering with the 
right to respect for ones private and family life and home. Such 
instances of interference have been displayed by both acting 
officials (e.g. police employees) and private citizens. Acts 
committed by authority figures have mostly resulted in official 
(in house) reviews, and not criminal investigations, exposing the 
guilty, criminal charges, or appropriate punishment.  

 
a) Physical violence 

 
On presidential Election Day February 18, 2013, physical 
violence was again committed   against Artak Hambardzumyan 
and Narine Ismail, a young woman volunteering at the 
Transparency International-Armenia NGO as an election 



10 

monitor for European Rights Coalition NGO, who raised the 
alarm about ballot stuffing in Ararat Polling Station 17/05. 

 
Some 25-30 young men had entered the polling station 
and several of them pushed the monitor and reporter up against 
the wall, grasping their hands, so that they couldn’t take photos 
or videotape the ballot stuffing.  

 
A criminal case was launched, headed by the Special 
Investigative Service (SIS) based on Criminal Code Article 149 
(Hindrance to implementation of the right to elect, to the work 
of election commissions or to the implementation of the 
authority of the person participating in elections) and Article 
153 (Voting more than once or instead of another person).  The 
“corpus delicti” (body of crime - the fact of a crime having been 
actually committed) defined by the two articles, in objective 
terms, has no connection at all with the fact of hindering, with 
violence, the work of reporters and provide the opportunity of 
circumventing proof that violence was committed against a 
reporter. Consequently, the launch of a criminal case based on 
these articles was the inappropriate and disproportionate 
response of the official body in charge. It’s not accidental that 
the criminal case was later dropped, since charges against the 
two individuals implicated were dropped given the lack of 
evidence that they participated in the violation that occurred. 

 
The Police also failed to find evidence of a “corpus delicti” in 
the case of reporters Gayaneh Saribekyan and Marine Kharatyan 
with the newspapers Hraparak and Zhamanak. On Election 
Day, near the campaign headquarters of the Republican Party in 
Yerevan’s Metaks neighborhood, the two reporters approached a 
group of some 10-15 individuals in order to ask them what was 
going on. The group cursed the reporters and tried to snatch 
their photo equipment. 

 



11 

During an interrogation at the SIS, it was revealed that Hakob 
Beglaryan, younger brother of Transportation and 
Communications Minister Gagik Beglaryan, was one of those 
actively hindering the reporters. On March 15, the SIS dropped 
the case. 

 
On May 19, Maxinfo.am founder Babken Haroutyunyan issued 
a statement alleging that he was assaulted two days earlier when 
he visited the village of Kanachout in Ararat Province. 
Haroutyunyan says he went there to photograph the palatial 
home of presidential advisor and former Police Chief Alik 
Sargsyan. After photographing the house, he says he was 
assaulted by Alik Sargsyan’s brother Andranik. 

 
A forensic exam was scheduled and the case material was 
forwarded to the Ararat Investigative Unit. But the case was 
rejected on the grounds that there was no evidence that a crime 
had been committed. 

 
On May 18, the relatives of a soldier who had died in a military 
unit, tried to take the corpse to Yerevan in a sign of protest. At a 
road checkpoint placed on the Sevan-Yerevan Highway, the 
police stopped all cars ferrying reporters to the spot where the 
dead soldier’s relatives had blocked traffic. The cops later 
assaulted the reporters and seized their recording equipment, 
arguing that they had received an order from above to prohibit 
any photographing. 

 
According to the statements made by the news outlets, 
individuals in uniforms and plainclothes used force to seize and 
break the camera equipment belonging to a crew from Kentron 
TV. The damaged equipment was later returned and the video 
erased. Members of the Military Police also used force to seize 
the video camera of Lragir.am correspondent Siranoush Papyan. 
They erased whatever she had recorded up till then. A camera 



12 

crew from Yerkir Media had their memory card confiscated. It 
was later returned after the police chief intervened. 

 
The Sevan branch of the Gegharkunik Police assembled case 
material that was handed over to the Gegharkunik Provincial 
Prosecutor’s Office. From there, the case file was to go to the 
Defense Ministry’s Investigative Branch. But the case was 
dropped at this point since law enforcement claimed they 
couldn’t identify anyone to charge. The Ministry’s Investigative 
Branch also rejected launching an investigation on the same 
basis. 

 
b) Threats 

 
Numerous cases exist when reporters have been threatened, 

to the point of obstructing their work, without the guilty parties 
being prosecuted. Even if an investigation of the incident took 
place, it was usually an internal agency examination, which, in 
principle and practice, is not regarded as an effective legal 
defense method. 

 
There is the case of Hetq reporter Ani Hovhannisyan being 

manhandled and treated disrespectfully by a police employee on 
Yerevan’s Northern Avenue. There’s even a video tape of the 
incident.3 The employee was subject to disciplinary punishment 
and transferred to a reserve position. A disciplinary hearing and 
its consequences cannot be regarded as a legal defense substitute 
for the injured party (the reporter), since discharging the police 
officer does not restore the violated rights of the reporter. What 
was needed was a criminal investigation based on Article 164. 

 
Law enforcement did take certain measures when Hetq 

reporter Ani Hovhannisyan received a threatening call on May 
                                                            
3 See: http://hetq.am/arm/news/25965/v-xukasyany-dog-hrel-ev-viravorel-e-
hetqi-lragroxin.html 

http://hetq.am/arm/news/25965/v-xukasyany-dog-hrel-ev-viravorel-e-hetqi-lragroxin.html
http://hetq.am/arm/news/25965/v-xukasyany-dog-hrel-ev-viravorel-e-hetqi-lragroxin.html


13 

8, 2013, from a cell phone registered in Russia.4 The caller told  
 her that if she continued to poke her nose in places where she 
shouldn’t, it would turn out bad for her and her family members. 
For a while, the police took steps to safeguard Hovhannisyan’s 
security. A criminal case was launched. Based on transcripts 
provided by a telephone provider in Armenia of the calls made 
and received by the cell phone number in question, five citizens 
and four witnesses were questioned. After all this, the case 
hasn’t passed the preliminary examination stage. 

 
No investigation was launched in the case of www.news.am 

reporter Gayaneh Aprounts who was threatened by bodyguards 
of MP Samvel Aleksanyan, or even when Aleksanyan forcefully 
pulled her arm. 

 
In certain cases, the authorities did launch examinations 

involving threats but were later dropped. For example, on 
February 18, 2013, the websites www.asparez.am and 
www.aravot.am stated that reporters Marine Petrosyan and Nune 
Arevshatyan were threatened at Gyumri polling station 35/22. 
While the reporters were seated in the car, a woman approached 
and angrily yelled: “Who are you to come here and take pictures 
of us? I’ll gouge your eyes out.” During the examination, the 
reporters stated that they didn’t regard the woman’s outburst as 
a threat and that it didn’t prevent them from doing their work 
since there was no physical intervention. The reporters also said 
that they hadn’t been wearing their press badges when 
photographing. The woman who made the threat then stated 
that, at the time, she didn’t know the two were reporters. In the 
end, the police decided not to press charges based on Article 
164. We believe this was a just approach.  

 
In certain cases, reporters have chosen to go the civil defense 
route, and not the criminal. 
                                                            
4 http://hetq.am/eng/news/26351/ 

http://www.news.am/
http://hetq.am/eng/news/26351/


14 

 
On February 18, presidential Election Day, New York Institute 
of Photography correspondent Tzovinar Nazaryan was hindered 
from her work at polling station 17/4 by Tigran Virabyan, 
president of the local election committee and head of the Ararat 
Provincial Government’s Department of Agriculture and 
Environmental Protection. Virabyan yelled at the reporter “like a 
hysterical person”, threatening her by saying, “I’ll kill you”. The 
video clip of the incident made it to YouTube.5 Nazaryan 
preferred to sue in civil court on the basis of Civil Code Article 
1087.1. 

 
In certain cases, seeking a legal defense based on the Criminal 
Code has turned out to be the most effective. On September 13, 
2013, the Kentron and Nork-Marash Administrative Court 
sentenced Rafik Sahakyan to one year in prison and fined him 
800,000 for cursing and threatening photo-journalist Gagik 
Shamshyan.   

 
On January 30 of this year, Sahakyan and an unidentified friend 
hindered Shamshyan from reporting from the Traffic Police’s 
auto impound center. Sahakyan’s car had been taken to the 
impound center for a traffic violation. When Shamshyan 
attempted to film the car and its owner, the two assaulted the 
reporter and verbally abused him. Sahakyan was found guilty of 
Article 164, Part 1 of the Criminal Code (hindering the 
professional work of a reporter without the use of violence or 
threats) and Article 258, Part 3, Point 1 (hooliganism, 
accompanied by the use of violence or the threat of violence). 

  
In essence, the court tied the threats directed against Shamshyan 
not to the execution of his professional work, but rather to 
hooligan acts committed by Sahakyan. Otherwise, Sahakyan 

                                                            
5 See: http://www.aravot.am/2013/03/29/224853/։ 

http://www.aravot.am/2013/03/29/224853/


15 

would have been charged according to Article 164, Part 3. The 
precedents set in RA Cassation Court cases No. 
ARD/0176/01/11 and No. EED/0091/01/11 (dealing with the 
interpretation of the concept of “threat”) were widely used in the 
above case. This interpretation can be used as a guideline on 
cases of threats used against reporters. 

 
c) Other intervention-type actions 

 
Hindering the professional work of reporters has not only been 
accompanied by violence and threats, but also by restricting 
freedom of movement, by seizing equipment or the attempt to 
do so, destroying video tape, and displaying a  discriminatory 
attitude towards reporters. Such acts of interference are also the 
foundations of a “body of crime” as defined by Criminal Code 
Article 164. 

 
We have already touched on the incidents that occurred on the 
Yerevan-Sevan highway. No criminal charges were ever filed. 
(See above) 

 
No charges were ever filed in the case involving reporter 
Babken Haroutyunyan, whose freedom of movement was 
restricted when his car was cut off by another, and whose 
property rights were interfered with when his car keys were 
seized, thus depriving him of the use of his property; the car. 

 
There’s the case of ilur.am reporter Hakob Karapetyan who 
was assaulted during the Yerevan Municipal Council elections. 

 
On April 23, while covering a campaign stop of Taron 
Margaryan (the candidate topping the Republican Party ballot), 
Karapetyan was not only roughed, but his professional work was 
hindered when they snatched his camera. The culprit was Ashot 
Papyan, a member of the Yerevan Municipal Council and a 

http://hetq.am/eng/news/25903/lragroxi-nkatmamb-katarvatsi-hamar-miayn-kargapahakan-tuyzh.html


16 

member of the Republican Party seeking re-election. Police on 
the scene did not intervene in the assault against the reporter. 
Soon afterwards, the video camera was returned, but the film 
had been destroyed. The investigation was dropped when 
Papyan publicly apologized and the reporter agreed to drop his 
complaint. The police argued that, given the situation, the case 
was dropped on the basis of Article 37 of the Criminal 
Procedural Code (Circumstances Giving Discretion to Refuse 
from Criminal Prosecution and from Criminal Case), according 
to which, a criminal case can be dropped when Articles 72, 73 
and 74 of the same Code are relevant. In this case, Article 73 
comes into play, according to which “The person who 
committed a non-grave crime can be exempted from criminal 
liability, if he reconciles with the aggrieved, mitigates or 
compensates the inflicted damage in some other way.” 

 
In the end, the police didn’t regard the actions of Ashot Papyan 
(hitting the reporter in the face, causing him bodily injury, 
seizing his video camera), as violations of Criminal Code 
Article 164, Part 3, Point 1  (hindering the professional work of 
a reporter without the use of violence or threats). Otherwise, 
that’s to say had the actions been regarded as a violation of Part 
3 (hindering the work of a reporter with violence or 
accompanied by threats), the case couldn’t have been dropped 
on the grounds that the parties reconciled, given that the crime, 
as defined by Part 3, was a grave criminal act. It is clear that the 
decision to drop the criminal case contradicts the evidence. 
Nevertheless, we must also note that the reporter did not protest 
this decision; moreover, he publicly declared that he agreed with 
it. 
 
A convenient method of legal defense was employed in the case 
of Haykakan Zhamanak reporter Hermineh Manukyan. The 
Gegharkunik Provincial Court of First Instance found Hakob 
Ghazaryan guilty on the basis of Article 164, Part 1, of the RA 



17 

Criminal Code and fined him 200,000 AMD for hindering the 
reporter who wished to interview Samvel Ghazaryan, Principal 
of the Khachaghbyur village high school. Hakob Ghazaryan 
attempted to the reporter’s video camera and the reporter was 
forced to leave without getting her interview. 

 
Reporters have also been hindered in carrying out their work as 
a result of discriminatory conduct directed against them. Take 
the case of Yerkir.am reporter Agnesa Khamoyan. The reporter 
wasn’t allowed to participate in an election campaign press 
gathering with presidential candidate Serzh Sargsyan scheduled 
to take place at the Government Sessions Hall, or at the Avan 
administrative cultural center. The reporter was barred from 
both even though she had the proper press credentials to cover 
both. 

 
3. Insult and slander court cases against news outlets 
 

a) Statistics 
 

From January to October 2013, thirteen legal suits accusing   
new outlets or reporters for slander and insult were filed with the 
courts. Six of these were repeat cases filed by the same 
individual against news outlets with the same set of charges and 
facts.6 
 
Three of the thirteen trials have ended, and the others are on-
going, either in the Court of First Instance or the Appeals Court. 
Overall, from decriminalization May 2010) until the writing of 

                                                            
6 The suits were filed by former attorney Karineh Avanesyan, who was found 
guilty and is currently imprisoned for forging a unfavorable legal deed for her 
defendant. She filed suits against six news outlets, arguing that by publishing 
a statement about her guilt during the trial, they insulted and slandered her. 
The courts, in two decisions, found the plaintiff filed the suits after the six 
month deadline. 



18 

this study (October 2013), 73 suits have been filed against 
reporters and news outlets. Fourteen are still in the courts7; the 
other 59 have been completed.8  
 
Legal decisions have yet to be handed down in ten of the 
fourteen ongoing cases. At least one verdict has been issued in 
the other four. 
 
The charts below depict the breakdown of cases since 
decriminalization over time. 

 
Table 1. Court case flow per months 

 

0 0 1 1 1

6
4 3

5 4
7

5
3

1 1 1 0 0 0 1 1 0 1 0 0
2 1

3
1 0

6

0 1 0
2

0 00

5

10

VI
/2

01
0

VI
II/

 2
01

0

X/
20

10

XI
I/

20
10

III
/2

01
1

VI
II/

20
11

x/
20

11

XI
I/

20
11

II/
20

12

IV
/2

01
2

VI
/2

01
2

VI
II/

20
12

X/
20

12

XI
I/

20
12

II/
20

13

IV
/2

01
3

VI
/2

01
3

VI
II/

20
13

X/
20

13

Court Case Flow

 
The blue line covers the time period until the Constitutional 
Court handed down its famous Decision 911 (November 2011). 
The red line depicts court cases after this decision. As we see, 
the number of cases significantly dropped after this decision was 
issued – from one to two cases per month. This rate continues to 
date. The reason for the jump to six cases in April 2013 was due 
to the fact that the same person filed all six suits against six 

                                                            
7 During the same period last year, 15 of the 51 cases were ongoing; about 
the same amount as in 21013. This is also evidenced by the monthly 
breakdown of cases presented, which fluctuates between zero and two; an 
average of one case per month. 
8 The study does not cover court cases in which news outlets or reporters are 
included as third parties. In our opinion, inclusion as a third part litigant does 
not constitute essential interference. Thus, we haven’t covered them here. 



19 

news outlets; all based on the same legal arguments. Thus, if we 
regard the six cases as one the monthly rate falls back within the 
zero to two average. This is also evidenced by the yearly 
breakdown of cases. From July to December 2010, 16 cases 
entered the courts, 29 in 2011, 15 in 2012, and 13 from January 
to October 2013, of which six are repeat cases filed by the same 
individual. 

 
Table 2. Number of court cases per year 

 

 
Of the 59 completed cases, 24 (41%) were completely rejected 
by the courts. Twelve (20%) were partially sustained. A 
reconciliation agreement was reached in ten (17%). The plaintiff 
withdrew the suit in nine cases, and the courts returned the suits 
in three cases, so that corrections could be made for re-filing. 
The courts completely sustained the plaintiff’s suit in only one 



20 

case.9 (See Chart 3) In the 59 completed cases, a total of 
150,225,300 AMD was sought in compensatory damages 
against news outlets and reporters. Of this amount, 13,160,000 
(8.7%) was sustained. Noteworthy is the fact that as of October 
2012, this figure was 8.6%. In the 36 cases that had been 
completed as of then, a total of 130,698,350 AMD had been 
sought in damages, but only 11,286,000 (8.6%) had been 
allowed. (See Chart 4) 

 
Table 3. Court decisions 
 

0

10

20

30 24

12 10 9
3 1

Claim rejected In full

Claim granted partially

 
 
Table 4.  Comparative view of monetary compensation 
claims as of October 2012 and October 2013 
 

                                                            
9 See the civil suit (ԵԿԴ/2347/02/10) filed by National Assembly deputies 
Samvel Aleksanyan, Ruben Hayrapetyan and Levon Sargsyan against 
Dareskizb Ltd.  

8.6% 
13160000

11286000

150225300

130698350

2013

2012

Requested

Granted



21 

Table 5.  Number of court cases against each type of media 
outlets 
 

38 court 
cases

26 court 
cases

13 court 
cases

14 court 
cases

Target Media Outlets

Print media     43%

Online media 28%

TV                        12%

Journalists        19%

 
 
Table 6.  Number of court cases per groups of applicants 
 

32
25

9 7 7
1

0

10

20

30

40 Ordinary citizens and
private entities
Politicians, pulbic officers
and state entities
Attorneys

NGOs, unions and civil
activists
Public celebrities

Media entities and
journalists

 
 
The above breakdown shows that the 2012 trends are generally 
being maintained. The low number of court cases (1 or 2 
monthly), is maintained. Most are rejected, either wholly or 
partially. Often, the courts partially sustain the plaintiff’s 
demands, while in general, the number of cases are resolved via 
a desire of the parties to reconcile is growing. There is a 



22 

relatively large number of cases in which the plaintiff withdraws 
his/her suit in the examination phase. These trends can be 
explained by the fact that the courts have set the bar quite high 
in terms of evidence for plaintiffs, thus allowing a markedly 
greater degree of defense for news outlets, reporters, and 
freedom of speech.  

 
2. Content analysis of court decisions 
 

During January-October 2013, the courts have issued mostly 
favorable verdicts regarding the freedoms of news outlets and 
reporters. At the same time, the courts have also issued 
questionable verdicts in certain cases. 

 
In early 2013, a decision handed down by Yerevan’s Kentron 
and Nork-Marash General Court of Jurisdiction, calling for a 
freeze to be placed on 3 million AMD worth of property owned 
by the daily newspaper Zhoghovourd, caused an outcry in many 
circles. In the case, the newspaper was sued by the Yerevan 
Poultry Factory and its director, Khachik Khachatryan. The 
court issued the freeze allegedly as a measure to guarantee that 
the paper would be able to pay compensation to the plaintiffs if 
they won. The newspaper and certain legal rights defenders 
regarded the court’s decision as a lopsided approach to a news 
outlet’s right to freedom of expression, in that the freeze 
threatened the very operation of the newspaper. In this regard, a 
clarification was sounded by the judicial authorities and certain 
organizations involved in news outlet self-regulation, saying that 
the court’s decision, in general, was proportionate, given that the 
freeze was only placed on property and not financial resources. 
Thus, they argued, the operation of the newspaper wasn’t 
threatened. Truly, the placing of a freeze in this case was a 
proportion manner of intervention, as was evidenced by the fact 
that the newspaper continued to operate unrestricted despite the 
freeze.  This method has become standard practice today. When 



23 

the courts receive a freeze motion by the plaintiff, they prefer to 
place a freeze on property and not on financial or other 
resources, thus allowing the news outlet to operate normally. 
Thus, the courts ensure the free flow of information by the news 
outlet during the trial. 

 
In 2013, the courts were again forced to pay attention to an 
essential shortcoming in the law; i.e. the inability to mount a 
legal defense against non-public insult and slander statements. 
The reason is that Article 1087.1 of the Civil Code only allows a 
defense against publicly disseminated speech.  

 
This issue first came to the fore when Armenian MP Ruben 
Hayrapetyan insulted Hetq reporter Grisha Balasanyan during a 
telephone conversation. The issue was also discussed as a result 
of a similar case involving Zhoghovourd newspaper reporter 
Sona Grigoryan. She sued Yerevan Poultry Factory Director 
Khachik Khachatryan in civil court, claiming that he had 
insulted her over the phone. The court was forced to drop the 
case, since the plaintiff’s rights to a defense weren’t covered by 
Civil Code Article 1087.1 or any other clause. Taking up the 
issue, the Information Disputes Council in its Decision #32 
noted that there was a gap in the system allowing for a violation 
of Article 19 of the Constitution – the right to a fair and 
independent legal defense. In this regard, it must be noted that 
the Constitutional Court, in its Decision 997, had already 
expressed the view that, “it is not a shortcoming of said article 
of the Code, but an overall legal-regulatory shortcoming, and to 
overcome it the Armenian National Assembly must, within the 
scope of its jurisdiction, raise the issue of defending against non-
public defamation as a separate topic of discussion.” Two years 
have passed since the Constitutional Court issued this decision, 
but the National Assembly has yet to implement it. 

 



24 

The courts continue to receive legal suits in which plaintiffs 
argue that news outlets have violated the “presumption of 
innocence” principle when covering trials or pre-trial 
examinations. Such suits, as a rule, are brought under the rubric 
of Civil Code Article 1087.1, which regulates the legal aspects 
of insult and defamation. However, this article does not provide 
effective defense mechanisms when it comes to litigating 
violations of the presumption of innocence in civil-legal 
relations. As a rule, the courts reject such legal suits, noting that 
the presumption of innocence is a criminal-judicial category, 
and as such, does not fall under the domain of a civil right. In 
fact, the Civil Code does not delineate the possibility of filing a 
civil suit regarding a violation of the presumption of innocence 
principle. In this case, the method to mounting a legal defense is 
fully absent. This is the reason that citizens are forced to litigate 
such violation cases on the grounds of insult or defamation 
which, as has been noted, is an effective legal mechanism for 
this legal relation.  

 
For example, the Shirak Provincial Court is now hearing the 
case of Haroutyun Sargsyan v Tsayg TV. The plaintiff claims 
that the TV station insulted and defamed him by accusing him of 
a murder before being found guilty by the courts. If the pre-trial 
examination continues until such a time when Sargsyan is 
actually accused of murder, then the news outlet won’t be held 
liable since the information it had disseminated proved to be 
correct, and not slander. However, Sargsyan’s right to a 
“resumption of innocence” has nevertheless been violated all the 
same, regardless of whether or not he’s charged with murder at a 
later date. But if Sargsyan were to file a suit in civil court, 
claiming that this right of his has been violated, the court would 
throw it out, given that he is arguing a right not covered by the 
law. We believe that such a situation is a system-wide 
shortcoming in the law that needs to be addressed. It’s a fact that 
today the presumption of innocence is violated to a greater 



25 

degree in civil-legal relations, than in the criminal-judicial 
process. For example, we can cite those media outlets, 
particularly, journalists who work in the style of paparazzi and 
aren’t concerned with the possibility of  being punished for 
violating the presumption of innocence, given that as yet they 
haven’t been sued for such infractions. In other words, the 
violation of the presumption of innocence exits in social 
relations, whereas a legal defense against such a manifestation is 
lacking. This state of affairs raises a constitutional issue. 

 
Troubling was the decision of the Shirak Provincial Court in the 
case of Hambardzoum Matevosyan, in which the judge, after 
approving the reconciliation agreement between the parties, 
obliged Hetq Online (neither a litigant in the trial or 
reconciliation) to publish a retraction. Experts say this was an 
inappropriate court intervention on the news outlet. If the court 
decided to obligate the news outlet to publish a retraction, than 
the court first should have made the news outlet a party in the 
court case, so that the outlet could have the opportunity to argue 
against such intervention. On the other hand, the news outlet 
isn’t deprived of the opportunity to appeal this decision by the 
court, which it has done, even though its appeals were rejected 
as baseless. In addition, if the news outlet has a conflict with the 
person who demanded that it print a retraction in the first place, 
it can petition the courts and challenge the obligation placed on 
it. The question thus arises – does such a judicial opportunity 
undermine the legality of the original demand placed on the 
news outlet (the court defining an obligation on the news outlet 
during a trial it didn’t participate in). We do not think so, since 
in all cases, the news outlet must first implement a court verdict 
that has legal power, and the implementation of that verdict 
cannot be halted on the grounds that the news outlet has entered 
into a separate court case with the individual who presented the 
demand that the news outlet publish a retraction. To date, we 
know of one other such case where the courts have placed an 

http://hetq.am/eng/


26 

obligation on a news outlet in a court case in which the outlet 
hasn’t been a litigant. Such court decisions are ones that 
interfere with the rights of news outlets and we hope that such 
decisions don’t become judicial practice. 

 
In the case of Armen Darbinyan v Civic Investigations Center 
Ltd.,10 the court expressed several important positions regarding 
the term “judgment” in the concept of “evaluative judgment”.11 
An approach had taken shape in domestic state judicial practice, 
whereby litigants would attempt to present common statements 
as evaluative judgment, just as tactical ploys. Sometimes, even 
the courts present declarations of fact, including common 
opinion, as evaluative judgment. 12  

 
In this context, the necessity for judicial interpretation of the 
term “evaluative judgment” had arisen in practice, which was 
given in said court case, clarifying the issue of applying the 
term. Nevertheless, we believe that the issue partially lies in a 
defect of the legislation, since the main regulatory norm (Article 
1087.1 of the Civil Code), does not provide an independent 
definition of the “evaluative judgment” concept. Instead, in the 
article, the legislature uses the term public “expression”, which 
equally refers to statements of fact and evaluative-judgment. In 
legal practice this leads to confusion. Even though the courts 
continuously broach this concept in their decisions, due to the 
lack of legislative regulation, situations sometimes arise when 
litigants perceive statements of fact as evaluative judgment, and 
vice versa. As a result, courts sometimes demand that litigants 
                                                            
10 See Civil Case ԵԿԴ/2050/02/12. 
11 See IDC Decision 12 – Glendale Hills v Zhamanak newspaper.   
12 See, for example, the verdicts of 27/04/2012 and 22/03/2013 by the 
Tavoush Provincial Court in case ՏԴ1-0177/02 (Ijevan Road Construction v 
Ijevan TV and reporter Nayira Khachikyan), in which the court presents 
statement of fact common statements or expressed views as evaluative 
judgment.  

http://www.idcarmenia.am/en/http%3A/www.idcarmenia.am/hy/idc-conclusion-12


27 

prove a statement that objectively cannot be proven. For 
example, in the above-mentioned case, the defendant was asked 
to prove the validity of the expression “Napoleon-like 
phenomenon”, which cannot be objectively proven and it not 
subject to proof in a legal sense.13 

 
Another case was Women’s Resource Center NGO v Zaruhie 
Publishers Ltd., in which the court demanded that the plaintiff 
prove the veracity of the expression “home wreckers”, and then 
concluded in its verdict that the author of the article, “did not 
note, nor could it note in court, any evidence that any direct 
activities of the plaintiff had caused the destruction of even one 
family.” Whereas, the court should have taken into account the 
fact that the author, by using this expression, had provided a 
value judgment regarding the activities of the organization14, 
and not specific evidence as to the destruction of families. It was 
an opinion, an evaluation based on the individual’s subjective 
impression, which isn’t open to being proven. In such situations, 
defining the burden of proof is regarded as a disproportionate 
restriction on the right of freedom of expression. In the same 
case, however, the Appeals Court expressed a position 
possessing a positive inclination. In this case, the State 
Language Inspectorate officially expressed an opinion regarding 
the term “grant sucker”, noting that the word has a negative 
connotation. The Appeals Court, as a result of a judicial check, 
stated that if it was possible to accept the conclusion of the 
Ministry of Education and Science’s Language Inspectorate 
regarding the composition of the word, what was unacceptable 
was its opinion that the word had a negative connotation.  

 
                                                            
13 An analysis of a similar situation was made by the European Court in the 
verdict of Novaya Gazeta ve Voronezhe v Russia (No. 27570/03, 21/12/2010, 
§ 52). 
14The Women’s Resource Center deals with family violence and gender 
discrimination issues. 



28 

According to the Appeals Court – “Giving an evaluation as to 
whether the expression is insulting or not is reserved to the 
court, and not the Language Inspectorate.” Such an approach is 
to be welcomed since in cases of insult or slander it is very 
important for the word to be interpreted in the context of a 
public statement, and not out of context, whereas a state body, 
contrary to the court, is inclined in all cases to interpret the 
meaning of the word in an abstract fashion. In addition, in this 
case the state body reserved the functions of the court to itself, 
which is unacceptable. 

 
Along these lines, the conclusion of the judicial tribunals 
regarding the court expenses in the case of Ijevan Road 
Construction v Ijevan Studio Ltd. and reporter Nayira 
Khachikyan was very troubling. The Court of First Instance 
completely rejected the demands of the plaintiff, but at the same 
time obligated the defendants, in case they lost, to compensate 
the plaintiff 100,000 for hiring a lawyer, and to pay 40,000 in 
state fees. The court justified this apparently strange approach 
by arguing that even if the Court of First Instance had rejected 
the claim that insult had been levied, however, it did accept the 
evidence of slander. Thus, it was this portion of the suit on 
which the court granted the plaintiff’s demand for compensation 
of legal fees and the state fee. As to why the court didn’t state 
this in the verdict summary, the Appeals Court argued that in 
reality it had also rejected the slander portion of the suit, but not 
on material-legal grounds, but solely based on the financial 
situation of the TV station and the reporter.  

 
The conclusion reached by the courts in this case caused 
uncertainty in press and legal defense circles. In the end, even if 
a news outlet wins its case in the courts, it still isn’t free form 
the obligation of paying compensation. What inhibited the court 
from clearly stating in the verdict summary that the news outlet 
had violated the plaintiff company’s rights as to slander and to 



29 

register the violation, while at the same time rejecting the 
financial demand? 

 
According to the Information Disputes Council - “The noted 
approach of the court is problematic as it can create chilling 
effects on the freedom of the media and journalists in light of 
the above-mentioned principle of Article 19. If this decision 
becomes widely practiced, even in the case of winning a case, 
the journalists having found themselves in the situation of the 
respondent might be obliged to pay high monetary 
compensation, which will make any legal remedy null and void, 
and seriously endanger free speech. Taking into account the 
importance of the freedom of the media in a democratic society, 
the Council expects that the Civil Court of Appeal will revoke 
the afore-mentioned decision”. 

 
The court rejected the first of six suits brought by Karineh 
Avanesyan on the grounds of late filing. The process is 
noteworthy given that the first instance court once again 
interpreted the deadline rule - “one month after the moment of 
being informed and six months from the date of publication” - 
for filing slander and insult cases. The court noted that the 
second element takes precedence in all cases.  Regardless as to 
when the individual is informed about the publication, the six 
month deadline takes precedence. In the same case, the court 
also interpreted the maintenance of the mentioned deadline in 
order to substantiate the conception of presented “evidence”; by 
applying the precedent setting definitions of the Court of 
Cassation.  

 
In particular, the court specified that the maintenance of the six 
month deadline can be substantiated with indirect evidence, and 
that the suit cannot be rejected solely on the grounds that the 
presented evidence is not direct evidence. It becomes clear from 
this judicial decision that today, that a constant precedent setting 



30 

law has taken shape regarding the issue of regulating expiration 
deadlines in slander and insult cases. 

 
A number of other decisions have been taken in this period in 
which despite the fact that nothing new has been registered in 
court practice regarding the issue of the law, the courts, 
however, have consistently rejected groundless complaints 
presented against news outlets and reporters.  

 
Several other decisions were also made in this period and 
despite they did not contribute in the development of legal 
concepts, the courts in these decisions consistently rejected 
prima facie ill-founded claims against media entities and 
journalists.  

 
 
  
 



31 

Ararat Davtyan 
 

THE CHARADE CONTINUES: REPORTERS HAVE 
LITTLE REASON TO TRUST THE POLICE 
 
In October of 2012, Armenia’s Police Depart organized a three 
day conference in the resort town of Tzaghkadzor for its 
employees and reporters. 

 
“Please help us in doing our work. We are your brothers, not 
outsiders,” entreated Police Chief Vladimir Gasparyan in his 
sales pitch to the gather members of the press. 
 

 
 
Ever since Armenian independence 22 years ago there have 
been countless attacks and violations against reporters and sadly, 
most have gone unresolved. The culprits have never been 
punished for their deeds. And the few cases that have been 
exposed and made it to trial in the courts, can only be said to 
have been “exposed” with serious reservations. 

http://hetq.am/eng/authors/18/ararat-davtyan.html


32 

Vladimir Gasparyan has inherited a vast legacy of such 
unexposed cases. “Have you ever gone back and looked anew at 
those cases?” Hetq asked the Police Chief after the conference 
had ended. 

 
“No I haven’t. It never occurred to me. There’s so much on my 
plate,” Gasparyan answered and directed the head of the Police 
department’s Press Office to remind him about all those 
unsolved cases. 

 
“When we finish solving our current caseload, we’ll take a look 
at the backlog,” added Gasparyan. 

 
This, perhaps, is the most sincere confession uttered from the 
lips of the Chief of Police. Solving cases of assault and other 
violations against reporters has been placed on the back-burner 
in Armenia. Police chiefs come and go, but the overall picture in 
the country remains the same. 

 
In the same conversation with Hetq, Vladimir Gasparyan also 
noted that during his tenure as the top cop, assaults against 
reporters “haven’t yet occurred”. ‘Yet’ is the operative word, 
and all we can do is wait and see. 

 
In general, attempts to disrupt reporters doing their work and 
acts of violence against them spike during election cycles. This 
year was no exception.  We had the presidential election in 
February and Yerevan Municipal Council elections in May. 

 
Election Violations 

 
On presidential Election Day February 18, Narine Ismail, a 
young woman volunteering at the Transparency International-
Armenia NGO as an election monitor for European Rights 
Coalition NGO and reporter Artak Hambardzumyan, a 



33 

representative for the Reporters for Human Rights NGO, raised 
the alarm about ballot stuffing in Ararat Polling Station 17/05. 
Some 25-30 young men had entered the polling station and   
several of them pushed the monitor and reporter up against the 
wall, grasping their hands, so that they couldn’t take photos or 
videotape the ballot stuffing. 

 
The Constitutional Court declared the election results from this 
polling station null and void. A criminal case was launched, 
headed by the Special Investigative Service (SIS). During the 
preliminary examination, Narine Ismail told Hetq about the 
pressure exerted on her by law enforcement. Transparency 
International-Armenia issued a statement on the matter and U.S. 
Ambassador to Armenia John Heffern announced that he was 
following the case with great attention. 

 
Investigator Gorik Hovakimyan split the case and filed charges 
against 27 year-old Sergey, the son of Artashat Mayor Gagik 
Mouradyan. The SIS found that on Election Day Sergey, as the 
proxy of President Serzh Sargsyan, entered the polling station 
with a group of others and assaulted monitor Narine Ismail, 
restricted her movement and prevented her from taking photos, 
thus hindering her in the execution of her work. 

 
The statement released by the Prosecutor General Office notes, 
“According to evidence received before the trial, Sergey 
Mouradyan also aided unidentified individuals in stuffing the 
ballot box.” 

 
However, during the court procedure Prosecutor Harutyun 
Harutyunyan declared that the charges against the accused 
would be dropped, given the lack of evidence that he 
participated in the violation that occurred. 

 



34 

Thus, months later, on July 26, presiding judge Gagik Sargsyan 
of the Ararat and Vayots Dzor Provincial Court found Sergey 
Mouradyan (who works as a first degree legal specialist at the 
Legal Consultation Division of the National Assembly’s 
Department of Expertise) not guilty and exonerated. The SIS 
halted the other section of the criminal case, arguing that the 
identity of the other culprits could not be ascertained. 

 
Iravounk newspaper reporter Elmira Martirosyan declared that 
on Election Day, February 18, at polling station 17/01 in Ararat 
Province, she was hindered from carrying out her work by 
election proxies. 

 
At polling station 17/04, New York Institute of Photography 
correspondent Tzovinar Nazaryan was hindered from her work 
by Tigran Virabyan, President of the local election committee 
and head of the Ararat Provincial Government’s Department of 
Agriculture and Environmental Protection. Virabyan yelled at 
the reporter “like a hysterical person”, threatening her by saying, 
“I’ll kill you”. 

 
That same day the websites asparez.am and aravot.am reported 
that reporters Marine Petrosyan and Nune Arevshatyan were 
threatened at Gyumri polling station 35/22. 168.am and 
aravot.am also reported that reporters Marine Martirosyan and 
Hripsimeh Djebejyan were hindered from working at polling 
stations 9/27 and 9/28 in Yerevan’s Nor Gyugh neighborhood. 

 
Nevertheless, none of these incidents made it past the 
examination stage, on the basis of a “lack of a crime”. 

 
The Police also failed to find evidence of a “corpus delicti" in 
the case of reporters Gayaneh Saribekyan and Marine Kharatyan 
with the newspapers Hraparak and Zhamanak. On Election Day, 
near the campaign headquarters of the Republican Party in 



35 

Yerevan’s Metaks neighborhood, the two reporters approached a 
group of some 10-15 individuals, asking to know what was 
going on. The group cursed the reporters and tried to snatch 
their photo equipment. 

 
During an interrogation at the SIS, it was revealed that Hakob 
Beglaryan, younger brother of Transportation and 
Communications Minister Gagik Beglaryan, was one of those 
actively hindering the reporters. On March 15, the SIS dropped 
the case. 

 
The situation was the same during the Yerevan Municipal 
Council elections. On April 23, while covering a campaign stop 
of Taron Margaryan (number one candidate on the Republican 
Party ballot), ilur.am reporter Hakob Karapetyan was assaulted. 
In addition to being roughed up, they hindered his professional 
work by snatching his camera and erasing the photo file. 

 
Based on the findings of an internal investigation, Police Chief 
Vladimir Gasparyan issued a disciplinary warning to a cop that 
was at the scene but failed to intervene. The cop’s immediate 
supervisor was issued a severe reprimand and a police officer 
serving as the deputy head of the Nor Nork branch was 
dismissed. It seemed that Ashot Papayan, a Republican Party 
member in the Yerevan Municipal Council, would also be 
punished. Papayan was the “hero” of the day since he assaulted 
the reporter. It took the Police two months to state that there was 
evidence of a crime in what Papayan had done. On July 20, he 
publicly expressed regret for his actions and asked for 
forgiveness. Four days later, law enforcement dropped the case 
on the grounds that the parties had reconciled. 

 
May 5, the day when elections took place for the Yerevan 
Municipal Council, was also replete with reporters being 

http://hetq.am/eng/news/25903/lragroxi-nkatmamb-katarvatsi-hamar-miayn-kargapahakan-tuyzh.html


36 

prevented from carrying out their work and the police failing to 
find any “corpus delicti”. 

 
On that day, the police received a report that voters in the 
Arabkir 4/02 polling precinct were being bused in to cast their 
ballots. Local election committee President Samvel Gzlaryan, a 
member of the ruling Republican Party, refused to provide any 
comment to news outlets and yelled at reporters on the scene. 
Heritage Party proxy Lala Arzumanyan claimed that Gzlaryan 
was hindering reporters from doing their job. 

 
Samvel Zakharyan, president of election committee at the 7/14 
polling station in the Haghtanak neighborhood, shoved a Hetq 
reporter out of the building for not having proper press I.D. At 
the 7/05 polling station, a reporter from Kentron TV was barred 
from entering the building after failing to produce a certain 
document from the Central Electoral Commission. At polling 
station 8/08, Republican Party candidate Gevorg Manoukyan, 
using a proxy I.D., disrupted the work of reporters and monitors. 
Later that night, after the polls closed, a reporter from the 
newspaper 168 Zham was barred from entering polling station 
07/34 to witness the vote count. At polling station 6/23, an 
Aravot newspaper reporter was not permitted to take photos. 

 
Violations outside the electoral process 

 
The incidents listed above are just a portion of the violations that 
occurred. During the current year there have been other 
incidents, outside the electoral process, where violations have 
occurred against reporters. In certain cases, the police 
manifested a degree of follow-up, but on the whole, even these 
illusions of concern were quickly shattered. 

 
With certain reservations, the case regarding photo-journalist 
Gagik Shamshyan can be added to the list of exceptions. On 



37 

January 30 of this year, Rustam Sahakyan and an unidentified 
friend, hindered Shamshyan from reporting from the Traffic 
Police’s auto impound center. The two assaulted the reporter 
and verbally abused him with sexual expletives. 

 
The Police sent the case to court, charging Rustamyan with 
hooliganism and issuing verbal threats of violence. On 
September 13, Yerevan’s Kentron and Nork-Marash 
Administrative Court sentenced Russian citizen Rustam 
Sahakyan to one year imprisonment and fined him 300,000 
AMD after finding him guilty of hindering the professional 
work of photo-journalist Gagik Shamshyan. Sahakyan was not 
only found guilty of Article 164, Part 1 of the RA Criminal 
Code, but also of Article 258, Part 3, Point 1(hooliganism by a 
group of individuals or an organized group). However, under the 
amnesty declared on the occasion of the 22nd anniversary of 
Armenian independence and passed by the National Assembly, 
Sahakyan was freed from serving time and paying the fine.   

 
Another incident in which someone was held accountable for 
hindering a reporter’s professional duties was registered this 
year. On February 5, Hakob Ghazaryan, a resident of the village 
of Khachaghbyur in the Vardenis area, hindered Hermineh 
Manukyan, a regional reporter for the Haykakan Zham 
newspaper, from conducting an interview with and 
photographing the village school Principal Samvel Ghazaryan 
(Hakob’s father). Hakob tried to snatch the camera from the 
reporter’s hands. The Gehgarkunik Provincial Court accepted 
the case on April 22, pursuant to the grounds that the reporter 
had been hindering in her professional work. On September 23, 
the court found Hakob Ghazaryan guilty of Article 164, Part 1 
of the RA Criminal Code and fined him 200,000 AMD. Under 
the provisions of the amnesty declared on the occasion of the 
22nd anniversary of Armenian independence and passed by the 
National Assembly, Ghazaryan was freed from paying the fine. 



38 

 
On May 8, Hetq reporter Ani Hovhannisyan received a call from 
a cell phone registered in Russia. The caller threatened her, 
saying that if she continued to poke her nose in places where she 
shouldn’t, it would turn out bad for her and her family members. 
For a while, the police took steps to safeguard Hovhannisyan’s 
security. A criminal case was launched. Based on transcripts 
provided by a telephone provider in Armenia of the calls made 
and received by the cell phone number in question, five citizens 
and four witnesses were questioned. After all this, the case 
hasn’t passed the preliminary examination stage. 

 
On March 1, Vorotan newspaper editor Arevhat Amiryan 
published an article claiming that Samvel Tangyan, head of the 
Syunik Provincial Department of Agriculture and 
Environmental Protection, had issued threats against him and his 
family regarding an earlier publication. “Arevik, I will destroy 
you and your family”, was the alleged threat. An inquiry 
conducted by the Syunik Investigative Unit found the lack of 
corpus delicti and the case was dropped. 

 
In certain cases of reporters being assaulted, the investigative 
service of the Defense Ministry or the Military Police got 
involved. But the modus operandi of law enforcement in these 
cases as well remained the same. 

 
On May 18, the relatives of a soldier who had died in a military 
unit, tried to take the corpse to Yerevan in a sign of protest. At a 
road checkpoint placed on the Sevan-Yerevan Highway, the 
police stopped all cars ferrying reporters to the spot where the 
dead soldier’s relatives had blocked traffic. The cops later 
assaulted the reporters and seized their recording equipment, 
arguing that they had received an order from above to prohibit 
any photographing. 

 

http://hetq.am/eng/news/26351/


39 

According to the statements made by the news outlets, 
individuals in uniforms and plainclothes used force to seize and 
break the camera equipment belonging to a crew from Kentron 
TV. The damaged equipment was later returned and the video 
erased. Members of the Military Police also used force to seize 
the video camera of Lragir.am correspondent Siranoush Papyan. 
They erased whatever she had recorded up till then. A camera 
crew from Yerkir Media had their memory card confiscated. It 
was later returned after the police chief intervened. 

 
The Sevan branch of the Gegharkunik Police assembled case 
materials that were handed over to the Gegharkunik Provincial 
Prosecutor’s Office. From there the case file was to go to the 
Defense Ministry’s Investigative Branch. But the case was 
dropped at this point since law enforcement claimed they 
couldn’t identify anyone to charge. The Ministry’s Investigative 
Branch also rejected launching an investigation on the same 
basis. 

 
On May 30, Henaran.am correspondent Lusineh Ghazaryan 
stated that she was assaulted near her home by Ministry of 
Defense Major Arkady Mkrtchyan. Ghazaryan alleged that the 
major verbally abused her and tried to beat her, but was stopped 
when neighbors intervened. The reporter also said that 
Mkrtchyan shoved her son down the stairs. 

 
The next day, according to the reporter, the Nayri Police Chief 
returned her written complaint, advising her to amicably resolve 
the matter without police intervention. In the end, the case was 
handed over to the Kotayk Unit of the Defense Ministry’s 
Military Police. 

 
Lusineh Ghazaryan told Hetq that the Abovyan Military police 
launched a criminal case, but that it was dropped a week later. 
The reason given was that no injuries had been documented and 



40 

that verbal assault wasn’t a criminally prosecutable crime. 
Ghazaryan says that law enforcement failed to take into account 
the premeditated nature of the incident and that they didn’t 
interview witnesses. 

 
On May 19, Maxinfo.am founder Babken Haroutyunyan issued 
a statement alleging that he was assaulted two days earlier when 
he visited the village of Kanachout in Ararat Province. 
Haroutyunyan says he went there to photograph the palatial 
home of presidential advisor and former Police Chief Alik 
Sargsyan. After photographing the house, he says he was 
assaulted by Alik Sargsyan’s brother Andranik. 

 
A forensic exam was scheduled and the case material was 
forwarded to the Ararat Investigative Unit. But the case was 
rejected on the grounds that there was no evidence that a crime 
had been committed. 

 
On September 2, a woman participating in a counter 
demonstration at Yerevan’s Covered Market verbally insulted 
and threatened Radio Liberty reporter Naneh Sahakyan. The 
incident was caught on tape. Sahakyan reported the incident to 
Deputy Police Chief Valery Osipyan who was on the scene. 
Osipyan then approached the woman in question and said, “This 
citizen alleges that you have threatened her. Please refrain from 
voicing such threats.” 

 
The Police later informed Hetq that they had received no formal 
complaint. When asked if the tape recording wasn’t sufficient 
proof, the Police Department’s Press Office repeated the same 
argument – “No one filed a formal complaint. We haven’t 
received any.” 

 
Naneh Sahakyan says the entire incident was an attempt to 
hinder her job as a reporter. She stated, “I wasn’t interviewing 



41 

that woman (Karineh Sargsyan), but a woman standing next to 
her.” Sahakyan confessed that she hadn’t filed a complaint in 
order not to waste time or get stressed out. 

 
On September 4, news outlets reported that police scuffled with 
activists and reporters near the Presidential Palace. Activists 
gathered across the street to protest Armenia’s decision to join 
the Customs Union. Some of the demonstrators had approached 
the gate and were standing there peacefully when they were 
forcefully shoved back by the police. 

 
Some of the protestors then sat down in the middle of the street 
and a few were arrested. 

 
Regarding the incident, Epress.am wrote that the cops also 
prevented journalists from covering the event, violently shoving 
them so that they couldn’t photograph those who had been 
detained. The news outlet says that the police pushed their 
reporter and other press members on top of the protestors sitting 
in the street. “They encircled the reporters and didn’t let them 
out,” Epress.am wrote. 

 
The Yerevan Department of Investigations failed to launch a 
criminal investigation of the incident. 

 
 



42 

Sara Petrosyan 
 
ARTICLE 1087.1 OF THE CIVIL CODE – A NEED 
TO AMEND, CLARIFY AND INTERPRET 

 
After balancing the monetary amount of insult and slander suits, 
decisions by the courts to freeze property and financial assets 
became new challenges for news outlets and reporters. 

 
In 2013, the Kentron and Nork Marash Administrative Court 
handed down verdicts to freeze the assets of three news outlets. 
On the basis of the motion of the representative of X Group 
company President Khachik Khachatryan, a freeze was placed 
on the newspaper Zhoghovourd and on the property of its 
reporter Sona Grigoryan. On the motion of the representative of 
Robert Kocharian, the second President of Armenia and his son, 
a freeze was slapped on the daily Zhamanak and its founder, 
Skizb Media and on financial accounts of Arajin Lratvakan and 
its founder. 

 
Placing a freeze on of property and financial assets of news 
outlets wasn’t something new. During the past years, a freeze 
was placed on the daily Hraparak on two occasions. Later on, 
due to various suits, a freeze was placed on the paper’s property. 
Due to the vociferous reaction of the media community, the 
freeze was lifted ten days later. The European Court has 
regarded the placing of a freeze on the property and financial 
assets of the press as a restricting the freedom of the press. 

 
Ara Ghazaryan, an international legal expert, stated the 
following on court decisions to freeze assets: 
 
“The application of such measures by the courts to guarantee 
suits, which impact the possibility of the press and reporters to 
search and disseminate information, is considered as an 

http://hetq.am/eng/authors/13/sara-petrosyan.html


43 

interference by the Article 10 of the European Convention of 
Human Rights regarding the right to freely receive and 
disseminate information and ideas, and thus, the given news 
outlet or reporter can consider themselves as victimized parties.” 
 
It would appear that the problem of placing a freeze on financial 
assets was resolved and that the courts would subsequently steer 
clear of applying such drastic measures. This year, however, 
when Armenia’s second President and his son again filed a suit 
against the daily Zhamanak and www.1in.am, the Kentron and 
Nork-Marash Administrative Court (presiding judge A. 
Soukoyan) placed a freeze on finances of the news outlets and 
their founder and publisher Skizb Media Center Ltd and Arajin 
Lratvakan Ltd. True, the motion was partially sustained (besides 
a retraction, the Kocharians demanded compensation of 5 
million AMD, 2 million each for slander and 1 million for 
incurred legal fees), nevertheless, placing a freeze on financial 
deposits restricts the operations of news outlets already in dire 
economic straits. 
 
At the same time, this stresses that in the case of certain 
privileged individuals, like the former President, such measures 
will be enacted. (For example: Robert and Sedrak Kocharian 
v Skizb Media Center and Arajin Lratvakan Ltd, for the 
retraction of slanderous information and damage compensation). 
This is truly a case when freezing the property of a news outlet 
can have a dampening effect on the free flow of information. 
 
In his observations, attorney Ara Ghazaryan doesn’t regard the 
decisions to free assets as leading to a crisis, opining that he 
doesn’t see a threat to the operations of news outlets as they 
themselves claim. In response to a question posed by Hetq 
regarding the court’s decision to place a freeze on the 
daily Zhoghovourd and the property of reporter Sona Grigoryan, 
Ghazaryan stated: “If we are talking about a news outlet, 

http://www.1in.am/


44 

plaintiffs must understand that there must be a very substantial 
reason to present such motions. I didn’t see such a necessity.” 

 

 
 
Afterwards, commenting on the three demands in the motion 
(freezing the financial assets, the property and  disallowing the 
outlet to publish anything on the subject in question until the end 
of the court case), the attorney notes that out of the three Judge 
R. Apinyan chose that demand which would interfere with the 
paper’s operation the least. “In other words, he remained loyal 
to his principles in the sense that he displayed an evenhanded 
approach in order to sustain the motion of the plaintiff and to 
also not deprive the news outlet of the possibility to operate,” 
stated the attorney. Nevertheless, in addition to publicizing its 
concern, the outlet filed a motion to have the freeze lifted from 
the property of reporter Sona Grigoryan; which the court 
sustained. 

 
 
 
 



45 

There is also the need for a defense from non-public insult 
 
The need to legally regulate the problem of a defense from non-
public insult became a hot topic in 2011, when the court 
examined the suit filed by Hetq reporter Grisha Balasanyan 
against National Assembly Deputy Ruben Hayrapetyan. The 
reporter had telephoned Hayrapetyan and during their 
conversation the deputy uttered a number of sexual invectives. 
The reporter took the matter to court and lost. 
 
The following is excerpted from the court’s decision: 

 
The court, after examining the evidence, has found that the 
demand of the plaintiff, Hetq reporter Grisha Balasanyan, for 
compensation from Deputy Ruben Hayrapetyan for damaging 
his honor and dignity is without merit. According to Article 42 
of the RA Constitution, no one shall bear obligations not 
stipulated by the law. In other words, if responsibility for non-
public expression is not envisaged by the law, then it cannot be 
regarded as insult, and the court cannot define obligations not 
legally envisaged for the defendant; in this case Ruben 
Hayrapetyan. None of the evidence submitted by the plaintiff 
sustains the existence of public insult, since it wasn’t public but 
rather took place during a private telephone conversation. 
 
In 2011, the RA Constitutional Court examined the issue of the 
absence of accountability for non-public insult based on the 
petition of the Human Rights Defender of Armenia. In its 
decision, the Court noted that to overcome this legal omission, 
the issue needs to be debated by the National Assembly. During 
the past two years, this issue hasn’t received legislative 
regulation. New cases of non-public insult against the reporter 
have been since registered. 
 
 



46 

Zhoghovourd reporter Sona Grigoryan telephoned businessman 
Khachik Khachatryan to get his side of the story on an article 
she was writing. Khachatryan replied: “…Of course, nothing of 
the kind happened. But you won’t write that tomorrow. Dear 
girl, write what you want. I’m happy that you are writing about 
me, otherwise you would just neglect me. Dear girl, you aren’t a 
reporter but a prostitute. And you can write that as well.” 

 
Yerevan’s Ajapnyak and Davtashen Administrative Court threw 
out the slander suit filed by the Zhoghovourd daily and reporter 
Sona Grigoryan against Khachik Khachatryan that demanding a 
public apology, 1 million AMD in damages, and payment of 
legal fees. The court, citing the verdict in the Grisha Balasanyan 
v Ruben Hayrapetyan case, noted that such incidents, when 
made during a private telephone conversation, are outside the 
purview of Article 1087.1 of the RA Civil Code. The Appeals 
Court also threw out the reporter’s petition, arguing that Article 
1087.1, Part 2, of the Civil Code clearly defines the concept of 
insult; i.e. that it must be a public expression of defamation 
through insulting speech, images, sound, signal or another 
method. According to the court, an examination of the Article 
clearly implies that there must be the presence of a third party 
(individual) for such insult to be public in nature. 

 
Commenting on the legal regulation of the issue, attorney Ara 
Zohrabyan stresses that the courts neglect the nature of the 
activities of reporters, the public interest and place the verdicts 
handed down within the narrowest of interpretation parameters 
of the law. In his estimation, if the Court of Cassation accepts an 
appeal of any case and delineates that dignity is also subject to 
defense from non-public insult, it would reduce the number of 
cases lost by Armenia in the European Court of Human Rights.  

 
“The courts are obliged to defend an individual’s violated 
dignity, and today the courts objectively have that legal 
possibility. The courts can even apply an analogy of the law. 

http://hetq.am/eng/news/25979/datarany-merzhec-zhoxovurd-oraterti-lragroxi-haycn-ynddem-gortsarari.html%D5%BE
http://hetq.am/eng/news/25979/datarany-merzhec-zhoxovurd-oraterti-lragroxi-haycn-ynddem-gortsarari.html%D5%BE


47 

Citizens aren’t interested if a specific form of defense is 
envisaged by law or not, since there is legislation, i.e. rights 
guaranteed by the Constitution. Thus, it is subject to be 
defended from any violation,” says Zohrabyan. 

 
The Court of Cassation however, as in the case of preceding 
slander and insult suits demanding legal regulation, once again 
did not assume its regulatory role as defined by law. On 
September 6, 2013, the Court of Cassation returned the appeal 
of Zhoghovourd reporter Sona Grigoryan. 

 
In a conversation with Hetq, Ara Zohrabyan stated that 
according to Article 3 of the RA Constitution, “The individual, 
his or her dignity, fundamental rights and freedoms are supreme 
values, and that according to Article 14, an individual’s dignity, 
as an inseparable part of his or her rights and freedoms, are 
respected and defended by the government. It follows that the 
government is obliged to defend an individual’s dignity. By 
government, we mean the judicial authority and the legislature,” 
the attorney said. 

 
In a statement issued in April of this year, Human Rights 
Defender Karen Andreasyan expressed a willingness to defend 
reporters from non-public insult. He petitioned the Council of 
Court Presidents (CCP), requesting the body to investigate and 
clarify the nature of expressions made to reporters during 
interviews. The court authority once again avoided stating its 
position on such an important matter. The CCP responded that it 
didn’t see the need for an official clarification since there was 
specific legal regulation on the matter and a well established 
legal practice. 

 
 
 
 



48 

The courts clarified the legal term “evaluative-judgment” 
 

On the basis of Civil Code Article 1087.1, one of the most 
questionable issues being examined in the courts relates to 
expressions of insult. Media analysts estimate that the courts 
equate evaluative judgments as insult or the opposite, because 
this Article, according to lawyers, does not provide an 
independent definition of the concept. 

 
Media experts have observed that in their decisions the courts 
have broached this concept. However, due to the absence of 
legislative regulation, sometimes the parties to a case regard fact 
as evaluative judgment, or, as in this case, as a statement of fact. 

 
From the cases examined in 2013, RA former Prime Minister 
Armen Darbinyan’s suit against the Political Research Center 
(whose periodical is www.n-idea.am) in the defense of his 
dignity and for compensatory damage stood out because the 
Appeals Court gave a judicial interpretation of the term 
“evaluative judgment”. 

 
Plaintiff Armen Darbinyan regarded the following published 
expressions as insulting: 
 
“…And today, Armenchik Darbinyan, the new Armenian 
Napoleonic phenomenon was irked by an article of Suzan 
Simonyan. In his Facebook page, that coward wrote…”   
 
“…Pay attention as to how that nobody, this pathetic 
coward, who steals the bread of our kids (by the way all 
Armenia’s children, except for the elite, are under threat), to 
date, coward Darbinyan   has been able to steal the bread of my 
child and the bread of Serobyan’s and many others’ kids.” 
 
“But this doesn’t mean he will be satiated with it…” 

http://hetq.am/eng/news/20345/armen-darbinyany-pahanjum-e-4-milion-dram.html
http://www.n-idea.am/


49 

“…Perhaps because Vazgen regularly (almost every day) 
organized educational activities for the Armenchik-like 
despicable people…»։ 

 
The plaintiff found the following sentences slanderous: 

 
 “The government has allowed him to live outside the law and 
has given him other perks that he has been able to pocket.” 

 
“The government has allowed Armenchik Darbinyan to put his 
hands in the pockets of average Armenians without punishment 
and to cause them harm.” 
 
“In this way, this vainglorious prime minister has fed off of the 
stolen meat and meat products, without paying, since his father 
ripped off the meat factory when serving as its director, and 
before that he ate leftovers.” 
 
“To date, coward Darbinyan   has been able to steal the bread of 
my child and the bread of Serobyan’s and many others’ kids.” 
 
“When serving as prime minister, Armenchik Darbinyan called 
Sandoyan, the Minister of Finance to his office where he cursed 
him most vulgarly and beat him to within an inch of his life.” 
 
The defendant regards the above expressions as evaluative 
judgments since they represent opinion. 

 
During the trial examination, the defendant (the Political 
Research Center), stated that such judgments are not subject to 
being proved. Thus, the defendant concluded that there was no 
premeditation on his part to cause insult and that he should not 
be obliged to validate those expressions. 

 



50 

The Court of First Instance partially sustained the suit. The court 
decided that the above expressions were insulting and 
slanderous. The Appeals Court paid specific attention to the 
argument of the defendant that the expressions were evaluative 
judgments, concluding that, “…to clarify whether the 
information in question was judgmental, we must first clarify 
the meaning of the word judgment.” 

 
In logic, judgment is a form of thought representing a 
combination of conceptions, of which one (subject) is chosen 
and opened through the means of the other (predicate). In 
philology, judgment is a conclusion, assumption, interpretation 
and clarification based on listening to opinions, advice, and 
convictions. In this case, from the perspective of logic, the 
predicate is absent and only the subject exists. From the 
perspective of philology both advice and convictions are 
lacking, as well as the assumptions, interpretations, 
clarifications and conclusions based on them. What exist are 
claims, statements and presentations about completely factual 
info. 

 
The Appeals Court rejected the plaintiff’s appeal. The 
Information Disputes Council, placing importance on the 
interpretation given the concept of evaluative judgment by 
the Appeals Court, noted that the problem was partially one of 
legislative inadequacy. The Council stated, “Article 1087.1 of 
the Civil Code does not provide an independent definition of 
evaluative judgment.” At the same time, the Council doesn’t 
share the opinion of the court and the plaintiff, and noted that 
many of the expressions regarded as insulting included 
evaluative judgments and not “claims about proven facts”. 

 
 
 
 



51 

Judges have defined additional obligations for news outlets 
 

Article 1087.1 of the Civil Code, which has turned into a 
straight-jacket for new outlets, is being abused by judges. Judge 
Gevorg Narinyan of the Shirak Provincial Court, in his verdict 
of a January 20, 2013   slander case (Hambardzoum Matevosyan 
v Anoush Mnatsakanyan, Iveta Charkhifalyan, Vardan Papoyan 
and Levon Gevorgyan), also set down obligations for Hetq. 

 
The defendants in the case had contacted Hetq, requesting that 
the outlet cover the case. On October 4, 2013, Hetq published 
two articles on the issue. In the one month deadline to report 
material deemed slanderous or insulting, Hetq received neither a 
printed or phone request from Hambardzoum Matevosyan to 
retract the material. The plaintiff also didn’t include Hetq in his 
suit nor make any demands of it. There is only one sentence in 
the plaintiff’s suit where Hetq is mentioned. There, Matevosyan 
states that the defendants spread slanderous info about him 
through the pages of Hetq. Attached to the suit were copies of 
the Hetq articles in question. During the trial, the parties agreed 
to reconcile. 

 
The court decision reads: 
 
Judge Gevorg Narinyan affirms the reconciliation reached by 
the parties stating that the defendants must issue retractions in 
the newspaper Azg and Hetq Online within a seven day period. 
 
Thus, the judge set down equal obligations for the 3rd parties 
included in the case – the Azg newspaper and Hetq Online – 
neglecting that the plaintiff had never presented such a demand 
and that Hetq had never been official party to the case. 
 
The Court of Appeals rejected the appeal filed 
by Hetq regarding this court’s decision on the following 



52 

grounds: “A reading of the court’s decision clarifies that no 
obligation has been placed on Hetq Online, but rather it is an 
obligation to be assumed by the defendants.” In addition, the 
Appeals Court stated that it rejected Hetq’s appeal because it 
had no right to appeal the lower court’s decision in the first 
place. 
 
Attorney Davit Danielyan commented on the decision by saying 
that if the plaintiff presented no demands in his suit 
against Hetq, and if Hetq had no official status in the case, then 
we are looking at a possible verdict where there has been a 
breach of powers. 



53 

Grisha Balasanyan 
 
THE COMPUTER MOUSE SHOULD BE THE 1ST 
WEAPON AGAINST UNSCRUPULOUS NEWS 
SITES 

 

 
 
My neighbor, 75 year-old grandpa Sourik, is pretty active, 
politically. 
 
He’s attended almost all of the opposition demonstrations and 
says he’s become aware of developments in the country by 
participating in various protests. 
 
During the current relatively “peaceful period”, Sourik only 
source of news is Armenian TV. But he’s not satisfied with the 
limited programming it offers. 
 

http://hetq.am/eng/authors/6/grisha-balasanyan.html


54 

Every two days, grandpa Sourik would come to our home with 
the names of news sites written on a piece of paper. He wanted 
me to read him the opinions of the internet press. 
But I stopped serving as the press spokesman for Sourik about 
one month ago. When he visited me the last time, with his piece 
of paper in hand, and asked that I open his favorite site, a semi-
nude picture of Kim Kardashian popped out on the first page. 
On the next website, Sourik said he read news that wasn’t true; 
just a pack of malicious gossip. 

 
“And here I was thinking that they operated normally. They are 
either in need of sex or either gossip like a group of old women. 
To be a journalist back in the Soviet era was an honor. Now, 
they have turned into naggers. Back then we would impatiently 
wait for the postman to arrive with the newspapers for us to 
read. I used to subscribe to five papers and magazines. The ones 
I didn’t subscribe to I would pick up from my neighbors. 
Nowadays, young kids just out of diapers claim to be reporters, 
running from interview to interview with tape recorders in 
hand,” Sourik exclaimed and left. 

 
There are real reasons for Sourik to complain. It’s true, the 
internet press has benefitted the media field, ensuring greater 
diversity and serving as an alternative platform for speech and 
opinion, in contrast to the TV under state control and the 
newspapers with small print runs, which have little impact on 
public opinion. 

 
However, the internet press has intensified the issue of media 
self-regulation. A number of ethical questions (the use of 
anonymous sources, disinformation, or the publication of 
unverified news and even outright lies) have been given much 
greater attention. Such methods have become the accepted work 
ethic at certain news sites. 

 



55 

These daily growing media outlets had a need for new staff and 
filled the void with young people who were untrained and 
unfamiliar with professional standards. As a result, serious 
analytical and investigative journalism almost disappeared. 
What rose instead was a demand for easily digestible news. On 
the other hand, cutthroat completion amongst internet media 
sources for a shrinking audience led to a serious fall in quality, a 
devaluation of professionalism. 

 
Today, yellow journalism dominated the internet press. Almost 
every other site fills the need to lift Facebook posts of well-
known individuals and reprint them on their sites, thus ensuring 
the desired number of “likes”. It was due to this race that, for 
example, that during the course of one minute on July 30 of this 
year, the internet was swamped with the false news that 
prominent humorist and broadcaster Mark Saghatelyan had died 
after being rushed to hospital in critical condition. Minutes later, 
the news had been removed from the news sites, but none felt 
the need to apologize to their readers for publishing the 
unverified and undignified report in the first place. 

 
The devaluation of professionalism also benefits certain political 
circles that obtain or create news sites for propaganda purposes 
– by providing one-sided news and by stoking political intrigue. 
In the struggle against the political opposition or competition, 
we see the more frequent use of news websites. As a 
consequence, reporters have become tools to be exploited and 
the media community is being split apart. And this can only 
benefit the powers that be. The fact that oligarch/MP Samvel 
Aleksanyan recently expressed a desire to open a news site and 
strike back at his reporter naysayers proves our point. It is 
difficult to imagine how many such “beaten” reporters would 
express a desire to work for Tsarukyan. 

 



56 

So the following questions remain: How to regulate the media 
field in Armenia? How to raise the level of professional of 
internet reporters? How to spur journalism that adheres to 
ethical norms? 
These questions are of concern not only to responsible reporters 
and editors, to media analysts and experts, but also to readers 
who have grown tired of low quality news reporting 

 
How to overcome the problems now faced by the internet 
press in Armenia? 

 
The principle of free speech in news reporting is gradually 
turning into a free for all, where concepts of responsibility, 
ethics and morality are being disfigured under the rubric of 
Article 10 of the European Convention of Human Rights: 

 
“Everyone has the right to freedom of expression. This right 
shall include freedom to hold opinions and to receive and impart 
information and ideas without interference by public authority 
and regardless of frontiers. This Article shall not prevent States 
from requiring the licensing of broadcasting, television or 
cinema enterprises.” 

 
In several precedent setting decisions, the European Court of 
Human Rights has often stated that freedom of expression is a 
pivotal pillar of a democratic society and that its advancement, 
as well as individual expression of all, a fundamental 
prerequisite. The right to freedom of expression not only 
guarantees the freedom of the press to inform the public, but 
also the right of the public to be informed in a responsible 
fashion. 

 
Specialists say that it is easy today to create a news site. It’s not 
an expensive proposition. Naturally, this is the case if we are 
merely talking about having a website. It takes around $200 to 



57 

open a site in Wordpress, $10 monthly for the hosting, and $10 
annually for the domain name. 

 
Neither is getting content all that expensive. You can get two 
students to work for next to nothing if they agree to lifting 
Facebook and other social web posts of prominent individuals 
and copy pasting articles from other sites without due credit. 
Clearly, for serious news sites, creating a site is a serious 
problem as well as the financial challenges of getting and 
keeping a quality staff. 

 
In an interview with Hetq, media analyst Samvel Martirosyan 
said that the issue of regulating the sector is complex as it 
demands solutions involving the engagement of the media 
community, educational institutions and the consumer. 

 
The public needs to be more demanding; otherwise it’s all being 
read. The public must be mature enough to remove any site that 
spreads disinformation from its reading list. The press 
community must go the route of self-regulation, a process that 
has started to some small degree. Yellow journalism must be 
separated from the responsible media. All must not be given the 
same credit rating,” says Martirosyan. 

 
For example, he says that the Sun British tabloid isn’t rated 
equally with The Guardian. 

 
Martirosyan notes that if we follow the instincts of the general 
public, then naturally, only sex and violence are needed in the 
press. But the problem is that the responsible press must address 
the public consciousness. 

 
“Since the field of competition has developed incorrectly in 
Armenia, the yellow and normal press has been sandwiched 
together with the same credit rating. Naturally, in order to 



58 

compete successfully, the normal press becomes yellow as well. 
There must be a separation. Throughout the world, the yellow 
press is more popular. It’s just that it operates in another field,” 
he added. 

 
The expert finds the competition to gather “likes” as normal, 
since it shapes an audience. The problem arises when “likes” are 
gathered by deceiving and disgusting readers. 

 
Anna Israyelyan, the editor of the online Aravot news site, 
doesn’t agree with the claim that serious analytical and 
investigative journalism has almost disappeared and that a 
demand for easily digestible news has arisen. 

 
She says that serious journalism has its readers and so too does 
the easy, syrupy stuff. The two don’t cross paths or get in the 
other’s way. It’s a whole other question that news sites seeking 
to disseminate serious news must slightly review the way they 
work. Such sites shouldn’t wait for advertisers to line up outside 
their door after publishing a good article. 

 
Anna Israyelyan says that we have also have a lot of stuff to 
borrow from the websites providing the easily digestible news, 
in terms of integrating with social networks and disseminating 
original material. 

 
“And I’m not even talking of the necessity to study the needs of 
the reader audience. Perhaps we must contact market analysts, in 
order to regulate the activities of sites in such a way to make it 
as easy as possible to work with search systems/ As regards the 
professionalism of internet reporters, I don’t think that the 
situation is all that different now than in the past.  There have 
always been more reporters who don’t spend much time and 
effort on an article than those that do. I mean the ones who 
always present a second opinion,” notes Israyelyan. 



59 

The Aravot editor believes that the only way to raise the 
professional level of inexperienced reporters is to fill in the gaps 
by sending them to on the job training courses and seminars. 
She confesses that in the competitive rush to publish breaking 
stories, quality and precision suffer as a result. Israyelyan notes 
that this is a worldwide problem not unique to Armenia. 

 
“Regarding the resolution of plagiarism and other ethical issues, 
I have long ago given up any hope that the answer will come 
from self-regulation measures. They do not work and experience 
has shown they aren’t effective. The only solution is to 
financially penalize those who violate copyright laws. Luckily, 
such an opportunity now exists with the recent passage of a 
parliamentary bill,” Israyelyan added. 

 
Media specialist Mesrop Harutyunyan proposes a different 
solution. Just like viewers use the remote control to change the 
TV channels of those broadcasting tasteless programming, so 
too must the computer mouse be the first weapon against 
unscrupulous internet news sites. 

 
That’s to say that if readers don’t visit these sites they will 
wither and die off. 

 
“It’s better to educate and reeducate new reporters; by 
constantly working with them and informing them regarding all 
possible manners of self-regulation. This starts with educating 
them as to the rules of ethics and explaining the need for 
reprimand and other means when these rules are violated,” 
added Harutyunyan. 

 
Photo: A bundle of Soviet newspapers sent to Grandpa 

Sourik



60 

Sara Petrosyan 
 
THE TIME HAS COME TO SMASH THE 
SHACKLES OF THE MIND 

 
Those who fled the Glavlit censors of the Soviet era, and those 
who have waged a ceaseless struggle with the “impunity” of the 
post-Soviet media, failed to observe that over the years they 
have become their own glavlit.  
 
They also failed to note how the national media, with several 
thousand readers, dropped to print runs that were even less than 
community papers. And this occurred within the span of ten 
years. 
 
Without notice, topics in demand disappeared from the pages of 
newspapers. Afterwards, the main targets of “hot” topics were 
conveniently forgotten. In the past 4-5 years, the circulation of 
papers that had been printed in the several thousand dropped so 
low that today any paper with a print run of 1,500 is considered 
a success. This development, in turn, led to a drop in staffs, and 
unstable and minimal wages has led to an exodus of experienced 
reporters.  
 
Editorials, which reflect the paper’s ideology and the attitude of 
publishers on daily developments, were put off for more 
opportune occasions. An impression was created that the 
“editor’s column” was not appropriate for the needs of today’s 
press and was forced out due to “modernization”. The reality 
was that news outlets adopted a passive stance, the spirit of 
rebellion dropped, and to conceal this fact it was first necessary 
to shun editorials.  
 
“Many have lost the habit of thinking, so much so that they are 
afraid to think. Heaven forbid that they think correctly and face 

http://hetq.am/eng/authors/13/sara-petrosyan.html


61 

danger.” These words by the prominent Armenian writer Gostan 
Zarian, penned in the 1960s, are just as appropriate today 
regarding every reporter and newspaper. 
 
Dependence on this or that political or economic power has 
greatly increased the vulnerability of news outlets and reporters. 
The inner censor has spoken in the reporter, and the editor, in 
turn, has rounded out any sharp corners that remained. The eye 
of the reader has not missed the puzzling bareness that 
dominates news outlets. They have not accepted or tolerated 
those who mislead. However, print runs are no longer of 
concern to editors. Even the idea of having a free press is no 
longer primary. Now, they merely strive to maintain the name of 
a periodical, since the daily tightening economic noose threatens 
their very existence. 
 
From the outset, the regime was able to “pacify” the ten or so 
television stations and it was concerned about the thousand fold 
circulation of newspapers, even though the distribution circle 
had grown smaller and the papers were mostly read in the 
capital. Self-censorship achieved more than even those wishing 
to put a lock on sharp tongued reporters could even have 
imagined. It was only a matter of time for a segment of reporters 
to get used to the demands of the changing times. 
 
The types of newspaper articles most in demand (analysis, 
commentary, oratory), were replaced with the most sordid and 
low brow news. Individuals with no professional background 
infiltrated the media field and news reporting became a farce. 
Professionalism was no longer a prerequisite for getting 
established in the media. The conception of hard hitting news 
has changed. It is no longer concerned with exposing the 
blemishes of daily life, but rather with portraying bloody 
accident scenes and naked bodies, or disseminating the ignorant 
comments of a self-proclaimed sex pathologist. Daily life, with 



62 

all its tragedy and repugnance, has infiltrated the media. 
Reporters have turned into mere recorders. Levels of 
professionalism have dropped so much that even transcribing a 
taped conversation is regarded as top notch journalism.  
 
The media has become fully monitored. Topics and their manner 
of presentation are no longer the product of the creative thought 
or imagination of reporters and even editors. “What and how to 
write”, has been determined for many years and for most papers 
from one center. This mode of oversight has become quite 
attractive for top officials who, in order to eternally hold on to 
their office, thought of their own way to strengthen their amiable 
ties with news outlets. Each of them became unregistered 
shareholders in the papers and with open thanks admitted that; 
“Yes, silence is worth money.” 

 
It shouldn’t have surprised us when a well-read reporter would 
be allocated a calculated number of lines in a paper with limited 
pages, and on the other hand, that same paper would freely and 
without regret, devoted space to long-winded interviews 
praising various officials. In these instances, editors probably 
couldn’t even imagine how such methods demeaned the media 
and lessened its impact. 

 
“What do you need? How can I help?” – Only a few reporters 
could withstand such temptations of offering favors and services 
uttered by small and large officials and by oligarchs controlling 
the economic sector. Changes to the value system happened so 
quickly that not betraying professional values and circumventing 
ethics became the norm. The face of reporting is being corrupted 
daily. Professional courtesy is a worn out concept. The long held 
media “commandments” – do not engage in plagiarism, lying, 
discrediting colleagues, etc, have become a part of today’s 
media make-up. All this did not satisfy them and, like the 
mistress of the “Golden Fish” fable, they wanted to own their 



63 

own news outlets; in the same way as owning a chain of 
supermarkets or beauty salons. The appearance of hundreds of 
websites in just the past two years underscores the fact that the 
aim of today’s “media magnates” is not to become influential in 
the news arena, but rather to neutralize influential news outlets.  
 
Maintaining news sites at little cost allows them to publish 
“rubbish” and thus divert public attention from vital issues of 
political, social and economic significance. News sites, working 
along the lines of TV serials, must implement the directives of 
their owners when the time comes. To disparage their target, 
these sites throw out some piece of “news” which then gets 
picked up by scores of other sites specifically created for this 
purpose. The rest of the time, these news sites are busy filling 
their pages with automobile accidents and listing suicide cases. 
 Readers with weak constitutions are treated to stories about 
what the “stars” are up to.  

 
The Various Manifestations of Censorship 

 
The serious economic situation is the primary, but not only, 
reason for self-censorship. In the past decade, there have been 
scores of incidents where reporters have been hindered from 
carrying out their professional duties. These incidents have gone 
unpunished. Assaults against the press particularly increase 
during election cycles, because even the rabble drawn into the 
electoral process knows that the press in Armenia, unlike other 
countries, is not included in the list of professions enjoying 
special defense measures. Why is it that law enforcement can 
display such intolerance regarding those who hinder the police 
in their duties, but they can’t do the same when it comes to 
reporters? This vulnerability has forced reporters to make a 
choice between remaining a constant target and going the self-
censorship route. The latter option has emerged victorious, and 
reporters have voluntarily limited their freedom of thought and 



64 

action, all the while waiting for the best time to free themselves 
from the shackles of the mind. 
 
Closed Topics 

 
This is a problem, conditioned by social-political realities, that 
periodically appears before reporters. One decade ago, the army 
was a topic off limits to reporters because that the way officials 
at the time pictured it to be – you either wrote well about it or 
nothing at all. Over the years it has been understood that by 
concealing acts of violence within the ranks it is impossible to 
cure the army, Solutions to problems arise when they are 
discussed. Today, stories about the church and the clergy are 
equally not tolerated. To publicly express opinions about the 
inadequacies of the religious elite and church servants is 
regarded as a sin against God. Articles and open discussions 
about homosexuals, freedom of religion and conscience and 
gender equality are open to derision. Stereotypical thought even 
constrains those with relatively liberal mindsets. 

 
Even the Soviet Union guaranteed the participation of women in 
the government via quotas. Now, reporters shy away from 
raising the issue. Is ignorance the cause? Perhaps, for aren’t 
United Nations member states obliged to carry out those policies 
agreed upon in different committees, even documents regarding 
the equality of the sexes? The public has remained the same - 
small-minded – and doesn’t want to hear about these topics that 
are alien to its mentality and traditional perceptions. 

 
If some of the restrictions noted for the above topics have, over 
time, followed one another, there is one theme that has remained 
impossible to crack –the generalitet (clique of generals). They 
have been off-limits and inviolable ever since they came upon 
the scene. Each one of them is like an uncrowned king in the 
country’s provinces and has reconstituted the reign of Genghis 



65 

Khan in their domains. However, their conduct is not a subject 
for examination in the press; especially for regional reporters. 
Repercussions will be quick in coming. The most typical 
example of the last few months was a tragic settling of scores in 
the town of Goris. The local news outlets not only didn’t have 
the courage to cover the incident or comment on it, but also 
failed to cover the lively discussions taking place in the social 
internet sites. This is the way it has been during the entire ten 
year tenure of the former Provincial Governor.  

 
The Provincial Reporter Must Also Resist Local Customs 

 
If the most inviolable thing for the national media is the “clique 
of generals” (generalitet), then the provincial press is extremely 
cautious when it comes to choosing topics and, based on the fact 
that what it has to say primarily must refer to the province, it is 
possible to picture the content of such papers.  

 
“Newspapers are like the toastmaster’s speech; false, 
superfluous and exaggerated.” This description of the Soviet 
press by the prominent writer Gostan Zarian fully characterizes 
the provincial press in Armenia today. The writer, who from 
time to time worked for the Soviet media, advises us to search 
for the reason inside the human person, and not in the system. 
 
The true situation of the provincial media speaks to the fact that 
it has remained, in content and form, in the Soviet period. A 
former regional paper has been striving for fifteen years to 
maintain a status that in reality doesn’t exist. Today’s urban 
community government has no desire to become a caretaker of a 
news outlet that will give it nothing but problems. However, the 
more local authorities strive to cut the umbilical cord, the more 
editors embrace them. The formula for the vitality of the 
regional media has no connection to media marketing. The press 
continues on merely at the whim of the Provincial Governor. 



66 

Thus, motivated out of feeling of gratefulness, provincial 
reporters sometimes become more “Catholic than the Pope.” 
Why, then, should we be surprised that regional issues are not 
covered by local news outlets. 
 
The media investigative piece published one year ago by Hetq 
proved once again that regional problems are not being covered 
in the regional press. The existence of the print media in the 
provinces is not made apparent by what it publishes, but rather 
when the government drafts a list regarding the state subsidizes 
to be allocated to the regional media. Only by reading this list 
can one find out that there are 5-6 newspapers and other 
periodical published in each province. 
 
This year I conducted a training course in Syunik, Lori and 
Gegharkunik for regional reporters. Not one reporter from any 
of the three provinces wanted to have their article submitted to 
any local paper, even though they dealt with local issues. One of 
the reasons was that local papers were not ready to publish 
material on regional problems. All pieces critical of local 
authorities were rejected. 
 
In addition to all these publishing difficulties faced by reporters 
living in the provinces, they must also gain experience in 
resisting the local environment. It demands great courage to go 
against the stereotypical mentality in a small country like 
Armenia and especially in small communities where relations 
are formed with local perceptions and rules. Reporters 
collaborating with the national media seek to break free of this 
environment; however they stand out like sore thumbs. First and 
foremost, the press guild doesn’t tolerate them. 
 
Numerous are the instances when, for example, half the village 
has surrounded a reporter’s house for criticizing the work of the 
community mayor, waiting for an explanation as to why the 

http://hetq.am/eng/news/19652/tpagir-mamulin-petakan-ajakcutyuny-mijocnery-vatnelu-qaxaqakanutyun-e.html


67 

reporter “shamed” the village head. They would then proceed to 
teach the reporter a lesson in manner 
 
In one mayor’s office, there was a discussion of community 
problems with regional reporters in attendance. One “famous” 
reporter got even more upset than the mayor when a colleague 
criticized the community head. He started to scold his 
colleagues for expressing their displeasure with the work of the 
mayor. Amazingly, the very same public is not intolerant when 
it comes to a pedophile living amongst them, but does not 
tolerate any reporter that publicizes his criminal lifestyle. 
 
The fourth estate is experiencing a similar crisis like the other 
three branches of government. And it is not merely a crisis of 
thought. This situation is a result of a drive to accumulate as 
much power and material resources as possible. It is possible to 
overcome if the regime quickly comprehends that to maintain 
the stability of the country it must end this Sodom and 
Gomorrah and each the opportunity to fulfill his/her calling in 
life.  



68 

Grisha Balasanyan 
 
NATIONAL ASSEMBLY PASSES NEW BILL 
EXPANDING MEDIA COPYRIGHT PROTECTION 

 

 
 
On September 10, Armenia’s National Assembly unanimously 
passed a bill amending the Law on Copyrights and Related 
Rights. 
 
Passage of the bill signals the first serious effort to regulate 
copyright issues that have plagued the electronic and print media 
in Armenia, providing new weapons in the struggle against the 
“copy and paste” culture so endemic in the country. 
 
The bill was sponsored by MPs Arpineh Hovhannisyan, Galoust 
Sahakyan, Artzvik Minasyan, Aghvan Vardanyan, Alexander 
Arzoumanyan, Gagik Janhangiryan, Tevan Poghosyan and 
Davit Haroutyunyan. 

http://hetq.am/eng/authors/6/grisha-balasanyan.html


69 

Even though Armenia signed the Berne Convention for the 
Protection of Literary and Artistic Works ten years ago, in 
addition to other international copyright regulatory treaties, the 
problem of media copyright infringement has only spread, 
especially in the expanding field of internet “news” sites. 
 
Why the problem has persisted remains a nagging question for 
many in Armenia’s media sector given that a fairly 
comprehensive “Law on Copyright and Related Rights” was 
passed in 2006. 
 
MP Arpineh Hovhannisyan told her colleagues that the bill 
contained amendments demanded from a number of news 
outlets. 
 
The bill’s most important feature is that it expands the scope of 
what types of news reporting will be legally protected from 
copyright infringement. 
 
According to existing law, reports about daily or ongoing news 
weren’t considered subjects of copyright protection. The new 
bill specifies that the “choice” of daily news and events is 
considered copyright protected if the mode of expression of such 
news is the result of creative effort.   
 
Another article of the bill limits the amount of material that one 
internet news site or print newspaper can reproduce/republish 
from another. 
 
The article specifies that the permissible amount to be 
republished, without the consent of the original author, should 
just be enough to “justify” the aim of republished citation. It 
goes on to say that regardless of the republished amount, it must 
never reveal the essential core, the crux, of the original material. 



70 

Here, the new law is attempting to protect the original source 
from losing readers by having its material appearing elsewhere, 
 
Articles and material can only reproduced in full with the 
consent of the author and according to conditions defined in a 
mutually negotiated contract. 

  



71 

Ani Hovhannisyan 
 
MEDIA MIGRATION: WILL NEWSPRINT 
SURVIVE IN THE AGE OF THE INTERNET? 

 
 

 
 
Media theory divides human civilization into four strata – 
verbal, written, print and electronic communication. 
 
These layers have been transformed via cross pollenization and 
influence. But, if it took several centuries to go from the verbal 
to the written word, the transformation process was much 
quicker in the last century. 
 
At the start of the 20th century, humankind was jolted by the 
advent of the telegram. By the middle of the century, TV 
became a household item. By the end of the century, the 
widespread accessibility of the internet ushered in the 
technological advances we have witnessed this century. 

http://hetq.am/eng/authors/23/ani-hovhannisyan.html


72 

The quick development of technology first impacted the 
activities of news outlets, since reporters mainly circulate 
information for a wider audience, using technological resources. 
 
The development of technology is not subject to any spatial or 
time constraints. Every new computer and telephone gadget or 
improvement that comes along can be found in almost any 
electronics store in a matter of days. 
 
In the recent past, people in Armenia associated the receipt of 
news with reading newspapers. The Armenian 
word lragir (written news) describes this succinctly. In today’s 
technological age, however, news can be obtained not only in 
written form but in its audio-visual-photographic versions, in 
slide shows, making information accessible in its minutest 
detail. Humankind’s primary medium of receiving information 
today is the computer, the telephone, and any item that connects 
to the internet. 

 



73 

 
 
 
 
 
 
 
 

 



74 
 



75 

According to figures released by InternetWorldStats, as of July 
2012, 1.8 million (60.6%) people in Armenia use the internet. 
For comparative purposes, we should note that in 2000 the 
number of users was a mere 30,000. When compared with the 
rest of the CIS, Armenia leads the way in internet usage. 
Azerbaijan comes in 2nd with 50%; followed by Russia (47.7%), 
Belarus (46%), Kazakhstan (45%), Moldova (44.8%), 
Kyrgyzstan (39.9%), Ukraine (34.1%), Uzbekistan (30.2%), 
Tajikistan (13%), and Turkmenistan (5%). In neighboring 
Turkey the figure is 45.7%, and 28.4% in Georgia. 

 
The rate of information transference has grown tenfold. Ten 
years ago in Armenia, the transference of information took a day 
to reach the public at large (the case with newspapers), or a few 
hours (radio and television). Today, it takes just a matter of 
seconds to reach a much larger audience than ever before. 

 
Due to the development of technology, the dissemination of 

news and information is much more interactive as well. Every 
internet user now serves as a potential source of information or 
its disseminator.  Today, the audience is not merely a recipient 
of information, but also a sender. The dissemination process has 
broken free of its former chains, and has become as disorderly 
as atoms in space. 
 
The present stage of technology, the electronic, has a number of 
noteworthy positive and negative features: 
 

1. Speed and coverage – In just a few seconds, 
dissemination can cover thousands of kilometers. People 
can communicate and exchange information via video, 
photos, sound and text, from two sides of the world. People 
can also follow events as they happen instantaneously in 
another hemisphere. 

http://www.internetworldstats.com/stats.htm


76 

2. Decrease of physical function – In the 21st century, it is 
sufficient for a person to have a computer linked to the 
internet to receive news from around the world. Sometimes, 
people living in one country can find employment in 
another. Their physical presence “on site” is not mandatory. 
 
3. Dependency – Connectivity has made technology a real 
dependency that is regarded as an illness. According to a 
TeleNav survey, Americans are willing to go without 
chocolate, alcohol and coffee for a week, but not the 
telephone. One third of respondents would forgo sex, 22% 
would stop brushing their teeth, and 21% would leave the 
house barefoot, rather than going “phoneless”. 66% of 
respondents confessed that they go to bed with their 
Smartphone. According to an earlier survey conducted by a 
British company called Interspereince, our dependency is so 
strong that people compare their days without the internet 
with foregoing alcoholic drinks. 

 
4. Impossibility of censorship – In the current age of 
technology, shutting down the dissemination of information 
or censoring it is impossible. It’s enough for the information 
to appear in social websites for its dissemination to become 
uncontrollable. Glaring examples of this are the Wikipedia 
revelations and Eric Snowden’s disclosures of classified 
documents which allowed people to get a glimpse into the 
operations of America’s secret intelligence agencies. 

 
5. Interactivity – Almost each internet website has a 
“comments” section allowing for reader feedback. Certain 
news outlets are totally based on the news reports from 
readers, from which the term “citizen journalism” arises. 
Every citizen is a potential citizen journalist who can 
disseminate news on any given event from on-site. The war 
in Syria is primarily covered through video footage taken by 



77 

local resident on cell phones. A huge army of citizen 
journalists has sprung up in various town and cities 
throughout Syria. 

 
6. When the technological advance has transformed 
everyone, regardless of profession, sex, age or other 
affiliations, into both a bearer and conveyor of information, 
the question arises as to what technical, economic and 
content related changes must be made so that journalism 
maintains it primary functions. 

  
Technical – The print media is today at death’s door. Even the 
giants of media, newspapers and magazines, are either on the 
brink of closing or are making the move to the internet. Print 
reporters are also making the same move, and are learning the 
skills of online journalism in order not to lose their place in the 
labor market. 
 
If, in the past, the technical worker stood apart from the text 
writer, today, reporters with universal skills are competitive. In 
addition to recording and converting information to text, they 
must be able to film, edit, draw diagrams, and convey 
information to an audience in the most accessible, visible and 
interactive way possible. 
 
According to Pew Research Center stats, traditional news outlets 
are losing ground as a source of news for Americans. In 2011, 
only television remained competitive with the internet. If the 
internet hadn’t yet become the primary source of news for the 
average American senior citizen, the internet had already 
become the main source of news for a majority (65%) in the 18 
to 29 age bracket. This is a global trend, and it’s only a matter of 
time until the rest of the world catches up. 
 

http://www.people-press.org/2011/01/04/internet-gains-on-television-as-publics-main-news-source/


78 

Gegham Vardanyan, a specialist with the Media Initiatives 
Center, writes that from the start of the 2013 presidential 
election, true internet TV and a truly competitive internet TV 
market took shape in Armenia. He believes that internet TV 
websites fill in the gaps of debate and analysis left by traditional 
TV. 
 
Before the recent election, on-line live broadcasts were 
primarily associated with public rallies and meetings. Today, 
one can watch on-line debates, interviews, roundtable 
discussions, and conferences. There are three news outlets in 
Armenia that stand out for their on-line broadcasts – A1+, 
Armenia Liberty, and CivilNet. These sites not only cover the 
elections with live broadcasts, but also other important 
developments. Thus, people get the news uncensored and 
unedited. 
 
Such live coverage of events and news also has a public impact. 
Availing themselves of such direct coverage, many no longer 
leave their house or workplace to participate in rallies, 
demonstrations, and other public events. On-line coverage 
replaces their need to be physically present at the event itself to 
understand what is taking place. 
 
Content and Financial – To talk about these transformations, it 
is necessary to note that a news outlet’s content is directly linked 
to its financial policy and sources. Technological reforms have 
greatly impacted on the financial policy of large and small 
newspapers alike. German papers, after witnessing decades of 
continued development, are now in a tight squeeze. Today, they 
can’t decide on a new financial strategy; i.e., a replacement for 
newsstand sales and subscriptions, sources which financed their 
operation adequately for years. Subscriptions have gone down 
and papers no longer sell – the internet provides a 
comprehensive supply of news for free. 

http://media.am/en/hello-internet-tv


79 

They have found the technological solution. A number of large 
German papers have launched their on-line versions, but they 
can’t sell the information contained therein. 
 
32 year-old Christian Unger works at the Hamburger Abendblatt 
newspaper. He’s also started to write for the paper’s on-line 
edition. “The print media is offering everything for free on-line. 
In Germany, we see a growth in the websites of newspapers 
offering content on a paid basis – welt.de, bild.de, abendblatt.de, 
taz.de, and others. Nevertheless, readers continue with the 
mentality that everything is free over the internet. And given 
that there are still large and free websites like spiegel.de-and 
zeit.de, it will be difficult to get readers to pay. I work at 
Hamburger Abendblatt, and one must pay for its exclusive 
material. Despite this, the number of our readers is growing 
daily,” Unger says. 
 
Advertising prices in the print media are decreasing, while ad 
rates in the on-line press aren’t going up. The German journalist 
says that there only a few news outlets in Germany not operating 
at a loss. “Video clips can help boost ad rates, and local 
advertising can also be of significance. The policy is the same, 
print reporters are becoming on-line media reporters. Often, they 
first write fort the website, and then fort the newspaper. The old 
hierarchy seems to be crumbling,” notes Christian Unger. 
 
Christian Meyer, another German reporter, believes that it is still 
too early to describe what the on-line media is, because nobody 
knows what it might evolve into later on. “Right now, no one 
really knows where the road will lead. I believe that the print 
media will survive for a few more years. But, in the meantime, 
reporters must learn to adapt or else fall by the wayside. On the 
one hand, reporters are becoming more skilled, while on the 
other, the demands of the market are rising. I don’t believe that 
the press is doomed. Perhaps, it is just a matter of acquiring new 



80 

skills. All inclusive reportage, a quality presentation and 
attractive packaging are also important,” adds the German 
reporter. 
 
These large-scale changes can impact the financial policy of 
news outlets, upon which content and news policy is directly 
dependent. Technically going on-line is perhaps not a solution. 
All small and large European news outlets face a problem of 
organizing their finances. German reporter Christian Meyer also 
raises the issue. “In Germany, there is wide-spread discussion in 
the media regarding the possibility of selling on-line content. In 
fact, several outlets operate on this principle, but nothing has 
been clarified. It’s a completely new thing. I believe that even 
the largest newspapers haven’t decided how to conduct their 
business affairs.” 
 
While business management issues continue to be debated in 
Europe, in Armenia, the financial policy of news outlets in 
Armenia has nothing to do with business. There are just one or 
two independent outlets financed by international foundations, 
the websites of political parties, TV and radio stations, and 
newspapers on the verge of closing down. 
 
The media, financed by politicians and political parties, have 
gone on-line; with just one difference. Maintaining a news outlet 
today is cheaper than printing a newspaper. You don’t need a 
license to launch a news site; anyone can do it. 
 
Information technologies have provided operating and 
experienced new outlets in Armenia the opportunity to develop, 
launch new features, and to avoid censorship. At the same time, 
hundreds of new sites have employed these new technologies to 
spread disinformation, slander and conspiratorial material; thus 
becoming tools in the hands of various forces. 



81 

There is no discussion in any Armenian news outlet about 
selling on-line content, given that here financial resources aren't 
derived from the sale of information, but rather derive from 
carrying out political favors/instructions. In this era of limitless 
and diverse news coverage, people aren't prepared to pay for 
receiving their news. In Armenia, the provider of news is ready 
to pay, so that their information, or political communiqués, can 
be sold to as wide an audience as possible. Good examples are 
the ads spreading through social networks, the diverse 
fraudulent attempts to attract “likes”. The buying and selling of 
information has moved from the market to the trading floor. If, 
in the past, sellers would place their wares on little tables, and 
buyers, browsing up and down, would buy what was to their 
liking, today the situation is totally different. 

 
Social networks have been created where readers (potential 
buyers) have gathered, while sellers (news sites) offer their 
product. The more that product is interesting and attractively 
packages, the better it will sell. In these exchanges, the 
definitions, standards and content of information, as a product, 
have already been blurred. Manufacturing news coverage is no 
longer the monopoly of news outlets. The consumer is also a 
producer. Given these conditions, the rules of competition have 
also changed. 

 
Media Initiatives Center specialist Gegham Vardanyan regards 
the advance of new technologies as a great tool, but only for 
news outlets producing quality content. “Technology allows 
reporters to improve content, and I would like to see news sites 
and the press develop in this direction. I am specifically talking 
about quality content, credible news coverage, those who assist 
media consumers, and not those who mislead or 
deceive…Because I am hopeful that in time, media consumers 
will start to demand greater quality on-online news, and that the 
demand-supply equation will balance out.” 



82 

Vardanyan believes that in the future Armenia’s on-line sites 
will also begin to sell their important content. “The development 
of online content of the print press will unavoidably impact their 
financial policy. It’s only natural that if newspaper owners 
invest in the on-line field, that market will also develop and, 
consequently, revenue expectations. It is also possible that we 
will see print media in Armenia in the near future demanding 
payment for their archival material on-line.” 

 
Media specialist Samvel Martirosyan is convinced that as a 
result of these technological changes, all types of news media 
are gradually fusing together. “Today, it is already very difficult 
to draw a line separating various mass media outlets. There are 
sites that are not only on-line news providers but also photo 
agencies and on-line TV. The borders are gradually getting 
blurred. There is simply one differentiating mark – on what field 
are the resources of any given media outlet primarily being 
spent. One is spending more on television, another, more on a 
news site. Both are engaged in all fields,” Samvel says. 
 
Samvel Martirosyan also stresses that as a result of the fusion of 
different forms of news outlets, the only loser is the print media. 
Both TV and radio can continue to operate on-line, but the 
situation of the print media is the most critical. 
 
“Even in those countries where the print media enjoys a storied 
legacy of tradition, where it is accepted by wide segments of 
society as a way of life and operates as a self-serving business, 
even in these countries the print media is being forced to migrate 
to the internet. The print media is in more deleterious straits, 
given that newspaper print runs are only a few thousand at best 
and are falling. Newspapers, in essence, aren’t attracting a new 
audience Young people aren’t becoming newspaper readers. 
Consequently, their only salvation is to make the move to the 
internet,” Samvel concludes. 



83 

 
«Հետաքննող լրագրողներ» ՀԿ 
«Մամուլի ազատությունը Հայաստանում 2013-ին. 
հիմնական խնդիրները եւ մարտահրավերները» 
 
Ծրագրի ղեկավար/Խմբագիր` Լիանա Սայադյան 
Անգլերենի թարգմանիչ` Հրանդ-Հարրի Կատարիկեան 
էջադրումը` Նարա Մենդելյանի  
 
 
“INVESTIGATIVE JOURNALISTS” NGO 
“The State of Media Freedom in Armenia 2013:  
Core problems and challenges” 
 
Project Manager/Editor - Liana Sayadyan 
English Translator - Hrant Gadarigian 
Cover Design and Layout - Artak Baghdasaryan 


	ARTICLE 1087.1 OF THE CIVIL CODE –  A NEED TO AMEND, CLARIFY AND INTERPRET  42
	NATIONAL ASSEMBLY PASSES NEW  BILL EXPANDING MEDIA COPYRIGHT  PROTECTION       68
	THE CHARADE CONTINUES: REPORTERS HAVE LITTLE REASON TO TRUST THE POLICE
	Sara Petrosyan

	ARTICLE 1087.1 OF THE CIVIL CODE – A NEED TO AMEND, CLARIFY AND INTERPRET
	Grisha Balasanyan

	THE TIME HAS COME TO SMASH THE SHACKLES OF THE MIND
	NATIONAL ASSEMBLY PASSES NEW BILL EXPANDING MEDIA COPYRIGHT PROTECTION
	Ani Hovhannisyan


