
PCOEW6819 Translation by OSCE Language Services 

 PC.DEL/1458/16 
 28 October 2016 
  
 ENGLISH 
 Original: RUSSIAN 
Delegation of the Russian Federation 
 
 

STATEMENT BY MR. ALEXANDER LUKASHEVICH, 
PERMANENT REPRESENTATIVE OF THE RUSSIAN FEDERATION, 

AT THE 1116th MEETING OF THE 
OSCE PERMANENT COUNCIL 

 
27 October 2016 

 
On violation of freedom of the media in the United Kingdom 

 
 
Mr. Chairperson, 
 
 We should like to draw attention to the case of the television station Russia Today in 
the United Kingdom. 
 
 On 17 October 2016, the British bank NatWest, a member of the Royal Bank of 
Scotland Group, took the decision to close the television station’s accounts with two months’ 
notice. The OSCE Representative on Freedom of the Media Ms. Dunja Mijatović has already 
expressed her concern on this account. 
 
 Obviously, a bank has the legal right to stop managing the accounts of its customers. 
However, there are many aspects of this case that raise serious questions, and the assurances 
by the British Government that there is no underlying political motive sound unconvincing. 
According to our information, 73 per cent of the Royal Bank of Scotland’s capital belongs to 
the State, and the decision by NatWest is clearly consistent with a series of anti-Russian 
utterances by the British authorities. What is more, the aggressive attitude of Western 
countries, including the United Kingdom, to Russia Today is well known. 
 
 It goes without saying that measures like this, which obstruct the normal operation of 
the television station, are not taken spontaneously. It makes us wonder if this step by the bank 
is not a way, with the agreement of the authorities in London, to eliminate a source of news 
that is uncomfortable for British officialdom. If this is the case, it is a gross violation of the 
fundamental principles of freedom of speech and the press in the United Kingdom. 
 
 This is not the first year in which Russia Today has been the target of blatant 
name-calling and pressure from authorities in a number of OSCE participating States. The 
station’s employees have been threatened, their publications discredited in 
government-controlled media. Watchdog authorities have repeatedly attempted to revoke the 
station’s licence on trumped-up pretexts. They even pressurize experts who dare to appear on 
Russia Today with their commentaries. 
 



 - 2 - PC.DEL/1458/16 
  28 October 2016 
 
 This is a gross violation of the OSCE’s commitment to freedom of expression and the 
media and a manifestation of blatant propaganda, which our Western colleagues protest 
against so vociferously on international platforms. 
 
 It is understandable that the appearance of serious opposition in the information media 
should unsettle a “progressive democracy”, as the United Kingdom likes to style itself, and 
obliges it to resort to this dishonourable tactic. 
 
 Thank you for your attention. 


