
The 
Business 
of 
Media

Organization for Security and 
Co-operation in Europe THE REPRESENTATIVE ON FREEDOM OF THE MEDIA

Third South Caucasus Media Conference
Tbilisi 2 November 2006

The B
usiness of M

edia
TH

E R
EP

R
ESEN

TATIVE O
N

 FR
EED

O
M

 O
F TH

E M
ED

IA

СМИ 
как 
бизнес

ПРЕДСТАВИТЕЛЬ ПО ВОПРОСАМ СВОБОДЫ 
СРЕДСТВ МАССОВОЙ ИНФОРМАЦИИ

Третья южнокавказская конференция СМИ
Тбилиси, 2 ноября 2006

Организация по безопасности 
и сотрудничеству в Европе



The views expressed by the authors in this publication are their own 

and do not necessarily reflect the views of the OSCE Representative 

on Freedom of the Media.

© 2007 Office of the Representative on Freedom of the Media

Organization on Security and Co-operation in Europe (OSCE)

Kärntner Ring 5-7, Top 14, 2. DG,

A-1010 Vienna, Austria

Tel.: +43-1 512 21 450

Fax: +43-1 512 21 459

E-mail: pm-fom@osce.org

http://www.osce.org/fom

ISBN 3-9501955-2-1



�

Contents

I. Challenges and Prospects for the Privatised and Public  
Media in the South Caucasus

Oleg Panfilov
Media business changes journalists’ attitude to their rights 

Zviad Koridze 
The fate of the state media and the situation of the private media 
in Georgia

Vardan Aloyan 
The newspaper business in Armenia and its development prospects

Kenan Guluzade 
Privatisation of the state-owned media in Azerbaijan 

Morris Lipson 
Trends in concentration of broadcast media ownership in Europe:  
Threats to public service and diverse content 

CONTENTS

7

11

15

23

27



�

II. Media Management 

Yevhen Hlibovitsky 
Why the post-Soviet media lack competitiveness beyond the NIS  
– the case of the challenges brought before the Ukrainian Channel 5  
and the responsive market

Ibrahim Aliyev 
Political and legal conditions for managing the media business  
in Azerbaijan 

Paata Veshapidze 
The Georgian media: From grants to business 

Gnel Nalbandian
Financial transparency and competitive management of the Armenian 
Public Television Company 

Ognian Zlatev 
Challenges for media development in transition countries  
– case study Bulgaria 

List of contributors

39

45

51

57

69

76

CONTENTS



�

OLEG PANFILOV



�

CHALLENGES AND PROSPECTS

Challenges and Prospects for the Privatised and Public Media 
in the South Caucasus

Oleg Panfilov
Media business changes journalists’ attitude to their rights 

Zviad Koridze 
The fate of the state media and the situation of the private media 
in Georgia

Vardan Aloyan 
The newspaper business in Armenia and its development prospects

Kenan Guluzade 
Privatisation of the state-owned media in Azerbaijan 

Morris Lipson 
Trends in concentration of broadcast media ownership in Europe:  
Threats to public service and diverse content 



�

CHALLENGES AND PROSPECTS



�

ZVIAD KORDIZE



�

OLEG PANFILOV

Media business changes journalists’ attitude 
to their rights

Oleg Panfilov

In early 1990s, the Altapress media holding was set up in the city of 

Barnaul, capital of Russia’s Altai Territory.  It did not appear overnight, of 

course – initially a small liberal-minded newspaper saw the light of day 

and started selling like hotdogs.  The proceeds sufficed, some time later, 

to found another newspaper, and then several more.  Now Altapress is 

one of the biggest media holdings in Siberia, producing eight newspapers 

and having a modern printshop of its own, which also fulfils orders from 

several Russian regions and northern provinces of Kazakhstan.

When I asked the founder of Altapress, Yuri Purgin, why he had no 

serious problems with the local authorities, he replied that he had built 

up a transparent business, did not dodge taxes, and engaged in an open 

dialogue with the authorities. 

The emergence of Altapress is reminiscent of the establishment of the 

Polish Gazeta Wyborcza, which turned into the Agora holding, a prime 

example of a media business in Eastern Europe.  One could probably 

give several more examples of the independent media set up in the post-

Soviet environment not only under freedom of expression slogans, but 

also in full awareness of the fact that acquiring freedom largely depends 

on the extent to which political independence is shored up by economic 

independence.



�

People in the South Caucasus countries have already grown sick and 

tired of discussing the freedom of expression problem only from the 

sidelines and of watching two opposing sides – the authorities and the 

journalistic community – competing in their legal illiteracy. 

To be sure, the legal literacy of both sides still leaves a lot to be desired, 

but in this scramble, we have started losing the main thing – independent 

media.  The results of monitoring violations of journalist and media rights 

show that small newspapers account for a large proportion of such 

violations. These newspapers are either published on donations from 

charitable organizations or have been set up by businessmen to wage 

information wars. 

As a rule, such newspapers are short-lived, because, as belligerents in 

information wars, they come under pressure and persecution on the part 

of the authorities or rivaling political parties.  Officially, they are registered 

as independent publications, but their aggressiveness often exceeds that 

of opposition newspapers.

From the freedom of expression point of view, they have the right to 

exist, since they reflect the ideas held by part of the public, but in terms 

of impact on broader readership, they fall behind newspapers that try to 

maintain a neutral view of sociopolitical events.  The printruns of such 

newspapers are minimal – as many as the budget of charitable grants 

may permit, and the chief editors are not concerned about their business 

development. 

This situation is easy to imagine if one recalls Hans Christian Andersen’s 

fairytale The Emperor’s New Clothes, in which only a little boy saw that 

the Emperor’s new clothes, made by sham tailors, were a myth in which 

the Emperor himself believed and his subjects did not want to disappoint 

their monarch.

OLEG PANFILOV



�

OLEG PANFILOV

Many journalists in the post-Soviet territory have come to believe in the 

freedom of expression myth, because freedom of expression means 

exclusively the right to express oneself.  One could argue that way in 

the late 1980s, during Gorbachev’s perestroika period, when relative 

freedom, called glasnost, was still financed out of the national budget and 

supported by circulars put out by the Communist Party.

Then charitable foundations and Western governmental organizations 

came and took root in the former Soviet states, believing it their duty to 

help promote democracy and its main institution – freedom of expression.  

The establishment of new newspapers, magazines and agencies with the 

help of grants donated just marked the start of the media independent of 

the national budget.  But this situation is well known in Japanese folklore: 

“Don’t give a poor man a fish; better give him a fishing rod and teach him 

how to fish.”



10

VARDAN ALOYAN



11

ZVIAD KORDIZE

The fate of the state media and the situation 
of the private media in Georgia

Zviad Kordize

I’m going to focus upon the present and future of the Georgian media 

outlets that at one time belonged to the government.

Out of all the printed publications that were fully financed by the 

government in Soviet times, only two national newspapers remained 

on budget financing under Shevardnadze, Sakartvelos Respublika and 

Free Georgia, as well as two other newspapers, Vrastan and Kurchustan, 

which came out, respectively, in the Armenian and Azerbaijani languages 

for ethnic Armenians and Azeris living in Georgia. Sakartvelos Respublika 

managed to reregister as a privately-owned newspaper: the government 

not only abandoned its ownership interest but also refused to continue 

the budget financing.

As far as the three other newspapers are concerned, they are still 

subsidized: Vrastan and Kurchustan to the amount of approximately 

50,000-70,000 lari (US $30,000-40,000) a year, and Free Georgia to a 

slightly higher amount.

No other cases of direct budget financing of national newspapers have 

been recorded.



12

The government has a single news agency under its wing, Gruzinform, 

which, since 1993, has been attached to the press secretariat of the 

President of Georgia. This agency now faces a choice of either going 

private or closing down. The first step in this direction has already been 

made: in August 2006, the building belonging to Gruzinform on Prospekt 

Rustaveli was sold for 5 million lari (around US $3 million).

The building belonging to the Samshoblo publishing house, in which 

almost all governmental media outlets were located, is also for sale. The 

starting price at which the Ministry for Economic Development was selling 

this building was 20 million lari (around US $12 million), but the sale did 

not go through at the first auction.

The situation is somewhat easier for regional publications. All regions 

have serious and influential privately-owned printed media, so the 

problem of privatization of government-owned media is not so pressing 

there.

The local regional newspaper Achara, which comes out in Batumi, was 

fully budget financed in 2006 to the amount of 0.5 million lari (around US 

$0.3 million). I asked what the situation would be this year and was told 

that there would be no financing from the budget, but the draft budget of 

the Ajarian Autonomous Republic for 2007 includes an amount of 350,000 

lari (about US $200,000). Also in Ajaria, three regional newspapers were 

closed down and one set up, Mtianeti (Mountain Areas), which is not 

directly financed by the budget, but is financed by the Supreme Soviet of 

Ajaria out of its own budget funds.

Besides, Ajaria has but a government-run TV channel which is also 

budget financed to the amount of 6 million lari (about US $3.7 million) 

and not subject to reorganization so far. It cannot be made into a public 

ZVIAD KORDIZE



13

ZVIAD KORDIZE

broadcaster, since the law on broadcasting prohibits the existence of 

more than one public broadcasting system in the country. Just a few 

options remain: either privatization or liquidation or its reorganization into 

a branch of the public broadcasting system.

Since the summer of 2005, government-owned television has become 

a public one. It is financed in the amount of 1% of income tax, which is 

indirect budget financing. It is not direct financing any more but neither is 

it absolutely equivalent to the western practice of public television being 

financed by private subscription. It turns out that information costs money 

only for the public television and radio audiences. On the other hand, the 

law has left the public broadcaster as a player on the advertising market.



14

VARDAN ALOYAN



15

VARDAN ALOYAN

The newspaper business in Armenia and its 
development prospects

Vardan Aloyan

If you were to go around the news stalls in Yerevan today, you would get 

the impression that the newspaper business in Armenia is booming, or, at 

least, is on the way up. Just a few years ago all the display stands were 

adorned with brightly coloured Moscow publications printed on high-

quality paper, and somewhere at the bottom you might have found two or 

three faded and unappetizing local publications. 

Today the situation is drastically changing. It began with the printers, or, 

to be more precise, Tigran Mets Publishers, which got a whiff of where the 

wind was blowing on the market, bought the latest printing equipment, 

and are now putting out local magazines and other colour publications 

at a high-quality level. A new product appears on the newspaper market 

almost every month: a youth magazine, a women’s magazine, a colour 

sports weekly, an advertisement newspaper, a sociopolitical analytical 

weekly, and so on. A good half of them close down after a while, unable 

to stand the competition, but the rest, after finding their niche on the 

market, begin to gain momentum, launching new projects.

As of today, expensive elite magazines, TV guides, and sports 

publications hold secure niches – there is obviously a fierce struggle 

going on to win over readers and advertisers and to find a place in the 

sun. The youth and women’s segments of the print press market are 

being actively filled. In short, this is a normal process – it’s business and 

nothing personal.



16

But I realize fully well that those present here are particularly interested 

in the situation regarding sociopolitical publications. At first glance, 

everything is normal in this segment of the newspaper market too – a 

dozen sociopolitical dailies (or triweeklies) (as well as a dozen small 

newspapers that don’t count) are coming out that cover the entire 

political spectrum – progovernment, centrist, oppositional, and extremely 

oppositional. But this is only at first glance. I am deeply convinced that 

stagnation reigns in this sector.

I will give just one eloquent example. Over the past 12 years, there has 

not been a single commodity, product, or service in Armenia that has 

not repeatedly changed in price, or to be more precise, has steadily 

gone up in price. Employee salaries, taxes, newsprint prices, printing 

expenses (things that directly concern us) have gone up, only the price 

of newspapers has remained the same: in 1994, they came out in A-3 

format, eight black and white pages, and cost 100 drams (25 cents), and 

today, they come out in the same format and cost the same 100 drams.

What conclusion can be drawn from this fact?

A very simple one – sociopolitical newspapers in Armenia are not yet a 

commercial product and continue to perform the function of “collective 

organizer and propagandist,” as the Bolsheviks used to say in the not-so-

distant past.

As Napoleon said at one time, three things are needed for a successful 

fight: money, money, and money. We newspaper people also need the 

same thing to build up a newspaper and make it profitable, we need to 

invest big money in it from the very start. But as things turned out, after 

the collapse of the Soviet Union, in Armenia, as elsewhere in the post-

Soviet space, new newspapers began to be founded either by journalists 

who had newspaper-making skills but no clue about economics or 

VARDAN ALOYAN



17

VARDAN ALOYAN

newspaper management, nor any money, or by political forces that were 

interested in newspapers not as a business, but as an additional lever for 

achieving their political ends.

Today, most Armenian dailies have an editor-in-chief and founder rolled 

into one. He is in his office from early morning until late at night, not able 

to leave until the next issue has been sent to the printers. He reads and 

edits the articles himself, he writes the leading articles, he holds talks 

with sponsors, and he resolves a whole slew of other problems with 

retailers. And so he goes on from day to day, from year to year, as long 

as his health holds out. Can a person working such hours have strategic 

tasks as well: recruiting new manpower, increasing the volume of his 

newspaper, switching to colour, coming up with new innovative ideas? Of 

course not. His main worry is how to pay the printers and his employees 

their salaries at the end of the month.

So today we have the present situation. Aikakan Zhamanak has the 

largest circulation of the daily newspapers with 5,250 copies (I am basing 

this on the figures the newspapers give themselves in their imprint). The 

others have a circulation of 2,500, 3,000, or 4,000 copies. Is this a lot or a 

little? We are all perfectly aware that the daily press throughout the world 

is going through hard times – the Internet is encroaching from all sides. 

But not to that extent! The year before last, a group of editors went to 

Slovenia with the support of the Yerevan press club. There, in a country 

with a population of two million, the two main dailies have a circulation of 

40,000 and 60,000 copies, respectively. Estonia’s main national daily also 

has approximately the same circulation. And never mind Slovenia and 

Estonia! In Kyrgyzstan, Vecherny Bishkek has a circulation of 70,000.

In my view, the appearance of one or two national newspapers with a 

circulation of 20,000-25,000 copies on the newspaper market in Armenia, 

a country with three million residents, is very realistic in the foreseeable 



18

future. Incidentally, this is well within the possibilities of its printing 

capacity. This year, Tigran Mets Publishers purchased a Gess printing 

press capable of putting out 30,000 copies of a full colour 32-page 

newspaper an hour. But at the moment it is standing idle. It is used for 

two hours on Wednesdays to print the TV guide put out by our 

publishing house.

So who can load this press to its full capacity the rest of the time? I think 

media holding companies are our hope for the future. Take the example of 

our publishing house, which belongs to the CS media holding company, 

which also includes several television companies, in particular Armenia 

TV that broadcasts essentially worldwide via a satellite, an FM station, 

a sound recording studio, and, finally, the Armenfilm movie company 

purchased by the founders last year. In two years, CS Publisher became 

the largest publishing house in Armenia. Today we put out two weeklies 

and three magazines – a youth, a women’s, and a medical magazine. 

We drew up a precise business plan for each publication, selected the 

staff we needed, set aside the necessary amount of money, and all of the 

holding company’s structures began to promote the new product on the 

market. Some time later, the initial, already successful publication joined 

the rest in promoting the next newspaper product on the market.

Illustrated magazines published in Yerevan for several years have a 

maximum circulation of 2,500-3,000 copies, plus return. Our youth 

magazine «Ec», which is translated as “I,” the employees of which, 

including the editor-in-chief, are all 2nd-3rd year students from the 

University’s journalist department, started in May with 5,000 copies.  

In October, we put out issue No. 6 in 10,000 copies with essentially  

zero return.

VARDAN ALOYAN



19

VARDAN ALOYAN

Each of CS Publisher’s publications has its own editor, who also deals 

with tactical and creative issues, but is not involved in management, 

sales, advertising, and organizational problems at all. These problems are 

dealt with by the relevant units.

I, as general director, have not had to deal with editing worries, concern 

myself with deadlines, talk to aggrieved authors or people mentioned 

in articles. Strategy, coordination, and management – at a high level 

– are enough of a headache, and at least it is not aggravated by editorial 

routine.

All our projects have high circulations – in terms of Armenia, of course. 

But all of them are in the segment of the popular press. However, it is 

this niche that made us economically successful. So much so that we 

could essentially afford ourselves some economic lumber in the form of a 

sociopolitical newspaper (as they traditionally exist in Armenia) intended 

for a specific audience. That is, a small audience to which the newspaper 

is targeted in both its political thrust and content.

But what would this give us? We have no political ambitions, and such a 

wretched existence of newspapers at the level of 3,000-4,000 copies is 

not justified by anything else.

That is, if we are to put out a high-quality newspaper, it should only be 

done at a high-quality level with a large circulation. But this is an entirely 

different story, with different expenses and anticipated profit in the future.

So if the founders so wish, we are also ready to enter the market of the 

sociopolitical, or, as it is also called, quality press. But keeping in mind 

that our founder has recently bought Armenian Reporter, which has been 

published in New York for 60 years now, in a circulation of 8,000-10,000 

copies and is distributed among the Armenian diaspora in the north of 



20

America, and has set himself the task of bringing the circulation up to 

100,000 copies to make it a national paper for the entire English-speaking 

diaspora living in the United States and Canada, I do not think it would be 

wise for us to come out with any large new projects on the local market. 

At least for the moment.

Nevertheless, beginning this year, a new company called Forum Press has 

begun gaining momentum in Yerevan. It is a serious team that apparently 

has good financial backing. In any case, their impressive analytical 

sociopolitical magazine Forum makes it possible to draw this conclusion.

They recently purchased the city newspaper Yerekoyan Yerevan (Evening 

Yerevan), a brand put out since 1957 and very popular in Soviet times. 

Its full-colour pilot issue is currently in the making. Time will show what 

will become of this. I do not think the new press will stand idle for long. 

Particularly since parliamentary elections are due to be held in Armenia in 

2007, and the next presidential election is scheduled for 2008.

VARDAN ALOYAN



21

VARDAN ALOYAN



22

MORRIS LIPSON



23

KENAN GULUZADE

Privatisation of state-owned media in  
Azerbaijan

Kenan Guluzade

My report deals with a fairly complex subject, since it does not, as 

such, actually exist.  I am going to focus on denationalization of state-

owned media in Azerbaijan or rather about the need for it, instead 

of giving details of an existing process or one planned for the near 

future.  I believe it would be more to the point to speak about the new 

wave of pressure being brought to bear on the private media rather 

than about the replenishment of our ranks with new publications as a 

result of privatization.  It would be more to the point to speak about the 

on-going enticement and repurchase of the already small number of 

existing independent publications to bring them into the pro-government 

camp.  There is no doubt, however, that the question of privatization of 

state-owned media, or rather its irrelevancy, clearly demonstrates the 

government’s attitude towards the “fourth estate” and provides grounds 

for dwelling on the media situation in general.

The Azerbaijani government is the biggest media owner and a major 

player in the media market in the country.  No other owner in the private 

sector or in the political power centres has such a large number of media 

outlets.  Suffice it to say that the government owns two of the six country-

wide television channels, several radio channels, daily newspapers, 

magazines, a major news agency, as well as information websites.  That 

is, the government is the owner of the entire range of mass media that the 

citizens of the country currently use.  To this should be added the state-



24

owned printing works, which has a monopoly of the market, and several 

publications produced by line ministries.

These media enjoy three key advantages over the private media, thereby 

violating the principle of free competition on the media market.  The 

first advantage is government subsidies from the national budget.  

The second advantage is the green light enjoyed by the staff of these 

publications to enter government agencies.  Even given the limited 

access to information in the country, all doors are open for the staff of 

state-owned media and they can get hold of any information they might 

want.  The third advantage, no less important, is the tacit tradition of 

mandatory subscription to state-owned media by public servants. This 

means more funds and better access to information.

Why the government needs these media is another question.  They 

assert that these given newspapers, television and radio broadcasting 

companies bring government policy to the public and inform the people 

about new laws and regulations.  There is no point in arguing about the 

second point, but the first one raises certain questions.  After all, apart 

from fulfilling the above official functions, state-owned mass media are, in 

fact, also mouthpieces for government propaganda.  In other words, the 

authorities have taxpayer-financed media instruments at their disposal 

in addition to government-controlled and “kindred” media outlets.  A 

quite indicative situation takes shape when a newspaper or a television 

company keeps slamming oppositionist views day and night, and yet it 

is financed from taxes paid by a person that supports these views.  True, 

during the brief election campaign period, the opposition gets free access 

to the pages of state-owned newspapers and to airtime of television 

companies but, first, the time is too limited and, second, elections do not 

happen that often.

KENAN GULUZADE



25

KENAN GULUZADE

Denationalization of state-owned media was a very popular topic up 

until August 2005. At that time, it was a matter of a specific state-owned 

television and radio broadcasting company that, under the Azerbaijani 

government’s commitment to the Council of Europe, was to be 

transformed into a public broadcaster.  Let me note that this was not so 

much privatization as an attempt to introduce public supervision over a 

television company that was still financed by the government.  

The authorities strove long and hard to prevent this happening and 

the international organizations, as it turned out later, were prepared to 

accept a sort of compromise, though it took a lot of hard work to find one 

acceptable to both sides.  The state-owned television company remained 

as it was and a public television service was created on the basis of the 

second state-owned channel.  This would appear to have kept everybody 

happy, though the opposition asserts that the public merely got two 

government channels instead of one, just with different logos.

In all, however, over 2,600 media outlets are registered in Azerbaijan.  In 

percentage terms, state-owned media represent only a negligible figure 

– though it is not a matter of quantity, but of quality.  Given government 

support, these media have few, if any, problems and are simply “doomed” 

to a cottonwool existence.  Especially since the figure of 2,600 is only 

indicative of registration, not of actual functioning.  After all, in reality 

the majority of registered media just do not come out, the lion’s share 

consisting of small publications engaged in extortion and begging, and 

only a few dozen have any weight and any real audience or readership. 

In Azerbaijan, no one talks any more about privatization of other state-

owned media, their denationalization or transfer to public control and 

no one asks the question point-blank, even though the existence of 

such media is abhorrent to the principles of the free market and free 

competition.  This is all the more serious considering that the advertising 

business in the country is very small and under control. 



26

MORRIS LIPSON



27

Trends in concentration of broadcast media 
ownership in Europe: Threats to public 
service and diverse content

Morris Lipson

This presentation is based on a research into the state of television in 20 

European countries done in 2004-2005 by the Open Society Institute (OSI) 

European Monitoring and Advocacy Program (EUMAP) and the Network 

Media Program. The report has looked into a situation in EU member 

countries, both old (France, Germany, Italy, United Kingdom) and new 

(Czech Republic, Estonia, Hungary, Latvia, Lithuania, Poland, Slovakia 

and Slovenia), candidate countries (Bulgaria and Romania) and non-EU 

countries (Albania, Bosnia and Herzegovina, Croatia, the former Yugoslav 

Republic of Macedonia, Serbia, Montenegro, Turkey).

The research has looked into a number of issues defining the current 

situation of television: European, international and national regulations 

and regulatory bodies, programming, situation of public service 

broadcasting, new technologies (such as digitalization), etc. However, in 

this presentation I would like to go through dilemmas that TV ownership, 

and particularly its concentration, pose to media policy makers, 

regulators, and societies at large.

Concentration of ownership

A significant and worrying development in the commercial television 

sector is the increasing concentration of ownership along with a lack of 

MORRIS LIPSON



28

MORRIS LIPSON

transparency of the ownership of TV stations.  Such concentration of 

ownership in a few hands is potentially dangerous as it could turn into 

a concentration of influence that can be used for political, personal, 

ideological or commercial purposes.  At the same time, the reduction of a 

range of independently-owned TV stations raises the specter of uniform 

commercialized content, at the expense of diverse coverage and - in 

combination with overall commercialization of media - further shrinking of 

public service content.

Existence of legislation against formation of dominant positions

Every country surveyed in the EUMAP report has legislation prohibiting 

monopolies generally.  In addition, there are specific constraints on 

the ownership of multiple broadcast entities: usually, the operator of 

a nationwide TV station is not permitted to own a second nationwide 

license, and often the owner of a local TV station is not permitted to own 

a second TV station in the same market.  (There are also restrictions in 

some countries, for instance, on broadcast media owners having interests 

in print media and vice versa, and so on.)

However, measures for what counts as monopolies for the purposes of 

broadcasting differ significantly from one country to another (e.g., in some 

it is the audience share such as in Germany and the UK;  while in others 

it is the revenue share such as in Italy).  Moreover, there are cases where 

the measure would appear to be explicitly designed to protect existing 

structures.  For example, in Italy, the relevant measure for monopoly in 

broadcasting is revenues from the “integrated communication system” 

(SIC), but this includes advertising in all of: television, publishing, radio, 

Internet, direct advertising activities, sponsorships, sales of movie tickets, 

and so on.  Given this expansive definition, it is virtually impossible for a 

single entity to exceed the limit imposed by law: 20%. 



29

MORRIS LIPSON

In any event, even where the laws and regulations are complied with 

in principle, television corporations have taken advantage of loopholes 

or weak regulatory mechanisms to maintain and even increase their 

ownership share.  

One standard tactic here is to hide the real ownership of the station by 

creating a shell that is the nominal owner, registered locally, and having 

the real owner (usually the owner of the shell) registered in a foreign 

jurisdiction that protects ownership secrecy.  A second technique is the 

creation of multi-layered, sophisticated ownership structures locally that 

evade the most strenuous of investigations by regulatory bodies.

Level of concentration of media ownership

Concentration of ownership is apparent across the region covered in the 

EUMAP report.  The most spectacular example, of course, is Italy, where 

Mediaset, owned by former Prime Minister Silvio Berlusconi, owns all 

three national commercial television channels in the country, Canale 5, 

Italia Uno and Rete4.  Whether this particular monopoly will continue to 

plague television coverage in Italy under the new government, however, 

remains to be seen.

But concentration is not only a problem in Italy.  Multi-national 

corporations have moved into a number of markets and have established 

their marks there.  For example, Central European Media Enterprises 

(CME) operates the first-most watched station in the Czech Republic, 

the second- and fourth-most watched stations in Romania, and the top 

stations in Slovakia and Slovenia.  The RTL Group operates the most 

popular station in Hungary and the third-most popular station in Croatia.  

And the Modern Times Group (MTG) operates very popular stations in 

Latvia, Estonia, the Czech Republic and Hungary.



30

Group1 Station Country Position on the 

national market

Central Euro-

pean  

Media Enter-

prises

(CME)

Nova TV Croatia 4

TV Nova Czech Republic 1

Pro TV Romania 2

Acasa TV Romania 4

Markiza TV Slovakia 1

Pop TV Slocenia 1

Kanal A Slovenia 4

RTL Group RTL Klub Hungary 1

RTL Televizija Croatia 3

Modern  

Times  

Group  

(MTG)2

TV3 (through 

Kinnevik)

Lithuania 2

TV3 Latvia 2

TV3 Estonia 1

Prima TV Czech Republic 3

Viasat 3 Hungary 3

Prva TV Slovenia 5

1  These investors own more stations in other countries not monitored by 

the EUMAP. CME for example owns a station in Ukraine, MTG owns a 

station in Russia etc.
2  Prima TV in the Czech Republic and Prva TV in Slovenia are recent 

acquisitions.

The basic idea here is that the same group is likely to market the same 

programs throughout the stations that it runs in various countries, and 

there will therefore be a fairly homogeneous set of television products 

MORRIS LIPSON



31

MORRIS LIPSON

across a particular broadcasting group’s spectrum.  As these continue 

to establish their dominant presence throughout the region, the products 

of local independent stations in the various countries will tend to be 

decreasingly viewed.  The result is likely to be a decrease in diverse and 

pluralistic content actually viewed.

On the other hand, in many countries with fairly small media and 

advertising markets, particularly (as noted in the respective reports) in 

Estonia and some countries in the Balkans, the concentration of media 

ownership is considered to be, rather than a threat, quite essential.  In 

such small markets, media companies would not be able to survive if they 

did not consolidate their various media businesses.  And, given the size 

of the markets, small and independent stations have very little chance of 

remaining economically sustainable.   

Non-transparency

The above information indicates that there are potential difficulties arising 

out of the fact that certain companies – some national, some international 

– are admittedly and quite visibly in relatively dominant positions in their 

respective markets.  But sometimes dominance is not visible in this way: 

sometimes single owners have broad interests in media holdings that are 

probably illegal under applicable monopoly laws, but authorities have 

no way of knowing about this because the ownership structures are not 

transparent.  Of particular concern here is that the lack of transparency 

of media ownership can hide from the public eye potential conflicts of 

interest and the interference by owners with the stations’ programming.  

Once again, diversity (not to mention objectivity) may be at risk.

There are at least two ways in which ownership can effectively be hidden 

from the eyes of monopoly and broadcast regulators.  One way, as 

already noted, is that media companies can be registered in “offshore“ 



32

jurisdictions, where confidentiality of ownership is guaranteed.  This is 

notably the case in Bulgaria and Romania.  In other cases, in contrast, 

ownership or control remains vested in local entities or individuals, 

but the real owners, owning multiple outlets, still remain hidden.  Well 

documented are cases in Turkey, for example, where ownership forms 

submitted to the broadcasting regulator have been known to contain lists 

of shareholders that include names of drivers, doormen, the company 

lawyer, and so on.

Threats to content by interfering owners

The EUMAP report describes numerous cases of owners of television 

stations linking their stations to other business interests they have – not 

necessarily in violation of monopoly laws, of course – and employing the 

station to further those business interests.  The effect, once again, is that 

there is no incentive to engage in diverse programming, because the main 

goal is simply to advance business or political interests.  Examples of this 

sort of situation abound in the EUMAP report, in such places as Romania, 

Albania, Serbia, the former Yugoslav Republic of Macedonia and Turkey. 

Digitalization

The digitalization of the broadcast spectrum is trumpeted in some circles 

as being the potential savior of diverse content of public interest.  As the 

UK regulator, OfCom has regularly asserted, digitalization will enable more 

television stations to broadcast, and the result is likely to be an increase 

in the number of voices – voices that will be responsive to the needs and 

interests of a very diverse UK viewing audience.  

This argument would be highly salient if it were correct, given the rapid 

advance of digitalization in Europe.  Digital TV has already been launched 

in many Western European countries.  For example, in France, the 

broadcasting regulator has granted digital licenses and digital terrestrial 

MORRIS LIPSON



33

MORRIS LIPSON

transmission began in March 2005.  In the UK, digital penetration had 

reached 56% by the end of 2004, while in Germany the region of Berlin/

Brandenburg was the first jurisdiction in the world to complete the switch-

off of analogue transmission (in 2003). 

Even in Central and Eastern Europe, though the digitalization process has 

been slower, relevant policies and strategies are increasingly being put in 

place.  

But the simple fact is that the switch to digitalization does not necessarily 

guarantee the increase in diversity.  In the first place, we see considerable 

resistance by current analogue stations, particularly those with well-

entrenched market positions, resisting the switchover.  For example, 

in the Czech Republic, where the regulator issued the first six digital 

licenses in April 2006, there followed a challenge by TV Nova and Prima 

TV, the leading stations in the country, which resulted in the regulator’s 

decision being reversed.  The entire process has had to begin anew.

Pressures by the principal players in another direction equally suggest 

that there may not be an uptick in diversity following the digital 

switchover.  Typical is the situation in Italy, where the two dominant 

players, the public service station RAI and commercial Mediaset, have 

been trying to consolidate their dominance in the digital market by 

applying for as many digital licenses as possible. 

Conclusion

The combination of increasing concentration of ownership and a lack of 

ownership transparency carries with it potential dangers to diversity of 

broadcast content and to public service values; nor do the improvements 

promised by the digital switchover necessarily include a guarantee either 

of diversity or of public service content.  We can combat this uncertainty 



34

with advocacy efforts directed at legislators and regulators.  Specifically, 

we should be prepared to work towards the following goals:

•	 Where necessary, adoption and implementation of rules designed 	

	 to prevent improper dominance by a few media players;

•	 Adoption and implementation of rules requiring genuine 		

	 transparency of all media ownership structures, regardless of 		

	 whether the owners are local or foreign, and possibly increasing 		

	 penalties and enforcement mechanisms where media owners don’t 	

	 comply with their transparency obligations;

•	 Monitoring of the process of licensing (including digital) and 		

	 advocating to ensure that licenses are distributed with an eye to

	 increasing both diversity and public interest content in 			 

	 broadcasting.

MORRIS LIPSON



35

MORRIS LIPSON



36

IBRAHIM ALIYEV

MEDIA MANAGEMENT

Yevhen Hlibovitsky
Why the post-soviet media lack competitiveness beyond the NIS  
– the case of the challenges brought before the Ukrainian Channel 5  
and the responsive market

Ibrahim Aliev
Political and legal conditions for managing the media business  
in Azerbaijan

Paata Veshapidze
The Georgian media: From grants to business

Gnel Nalbandian
Financial transparency and competitive management of the Armenian 
Public Television company

Ognian Zlatev 
Challenges for media development in transition countries – case study 
Bulgaria



37

MEDIA MANAGEMENT



38

IBRAHIM ALIYEV



39

YEVHEN  HLIBOVITSKY

Why the post-soviet media lack competitive-
ness beyond the NIS – the case of the  
challenges brought before the Ukrainian 
Channel 5 and the responsive market

Yevhen Hlibovitsky

The point

The markets, which are heavily affected by the political or semi-political 

influences (dominating parties, political figures, so called oligarchs 

etc) run tremendous risk for the media, which dare to try and play with 

transparent rules. This is quite logical and expected. The unexpected part 

is that the risk comes not from the outside, but from inside.

The case

The Ukrainian Channel 5 emerged in early 2003, as a transformation of a 

small network station previously called NBM. The channel has had major 

point of difference:

•	 Quality: the only channel on TV that has no political interests 		

	 behind it and that heralds all political spectrum

That point of difference lead to increasing numbers of audience as the 

channel had a vivid advantage of being able to discuss issues, other 

channels were silent. The channel had to withstand a great pressure 

from the authorities, both legally and illegally. The channel had also 

to withstand the pressure from its own owner, whose business and 



40

political interests were hurt. In order to do that the Channel has signed a 

public Editorial Agreement defining Channel 5’s editorial independence, 

unbiased attitudes, and professional standards.

The point of difference emerged beyond the channel, when three 

acknowledged professionals in TV journalism came up with the concept. 

The channel has implemented the solutions, employed the journalists, 

but stayed with the old management system, and made very little 

restructuring.

As long as other politically dependent channels were broadcasting along 

with their political bosses’ guidelines, Channel 5 felt great confidence 

in its future, despite the risk of being simply shut down by the Kuchma 

administration.

During the Orange revolution the Channel has been the main broadcaster 

of Maidan, providing live coverage in Ukraine, as well as internationally.

The fall of censorship as a result of the Orange revolution led to some 

press disappearing because of new competition, and the Channel 5 has 

lost its point of difference, since all news outlets became free.

The new point of difference was defined:

•	 Quantity on top of Quality: news on the beginning of every  

	 hour 24x7

Eventually, Channel 5 has been losing its market share, becoming #11-12 

on the market after peaking #3 during the Orange revolution.

YEVHEN  HLIBOVITSKY



41

YEVHEN  HLIBOVITSKY

The conclusions

The Ukrainian Channel 5 was defeated not by its political opponents, but 

by the market force it strongly praised.

Whereas other market players started shifting slowly from possessing 

their media outlets as PR-extensions towards independent media, the 

Channel 5 development was stalled by the strong feeling of “victor”. 

When the channel was reformed in 2003, four questions were brought up 

by the founders before the investor. These became clear indicators of the 

type of the outlet this and other channels were:

1.	 Is this business (versus political project)?

2.	 Is the investor aware of the cost scale?

3.	 Is the investor aware of the human capital cost and importance?

4.	 Is the investor ready for transparent procedures?

The market moved from answering “No” to all 4 questions, to slowly 

accepting the change. But the old professionals weren’t ready to shift to 

all “Yes”. Accepting new challenges became a challenge itself:

•	 Media serve the audiences

•	 Media have to market themselves before audiences

•	 Creativeness, style etc are secondary before the core content, 		

	 which competes on the market

The lack of leadership on the market by Channel 5 as the role model (the 

legacy of being the only channel to withstand pressure and not to lie to 

the viewers), and absence of the responsive governmental policies, has 

lead to substitution of freedom with chaos or pluralism of dependencies. 

Most of the Ukrainian TV channels migrated from PR-outlets to 



42

independent media, but never reached the final goal, stopping in the 

middle.

•	 The new definition of media means behaving on behalf of the 		

	 audience if the interests of the owner are not involved, and on 		

	 behalf of the owner, where they are involved

The progress made in the first part of this statement after the Orange 

revolution, left the second part untouched, thus failing to provide 

guaranteed product quality for the audience, as it never knows, whether 

the reports are professional.

Channel 5 has failed to provide leadership not because of the hostile 

environment, but because of its own managerial decisions. It turned out 

that it was not enough to know “what”, but after the challenge of the 

political pressure was off, it was important to know “how.”

Even under healthy or neutral political environment those are the human 

managerial decisions that in the end lead to secondary standards, and as 

a result – lack of freedom and efficiency.

Those countries’ media outlets will remain influenced more than 

influential on the international scale, often undermining the attempts to be 

internationally heard.

YEVHEN  HLIBOVITSKY



43

YEVHEN  HLIBOVITSKY



44

GNEL NALBANDYAN



45

IBRAHIM ALIYEV

Political and legal conditions for managing 
the media business in Azerbaijan

Ibrahim Aliyev

Azerbaijan has been restoring its secular statehood, which declares 

democratic values, for more than fifteen years now. Its basic legal 

documents, that is, its declaration of independence, as well as the 

constitution adopted in 1995, envisage democracy, people’s power, the 

guarantee of citizen rights, the inviolability of private property, and the 

achievement of other goals of contemporary human civilization as the 

state’s priority tasks. The same things are also set forth in the country’s 

other legislative acts.

But in spite of this, we regret to say that, as in other countries of the 

post-Soviet space, there is no functional democracy in Azerbaijan. It is 

merely a declarative statement in our country. Hence, the state of the 

media business in Azerbaijan is also declarative. I will try to describe the 

political, a little of the economic, and the legal aspects of this state. But I 

will begin with the legal.

Legal aspect

As I mentioned above, rather democratic and advanced legislation 

has been adopted in Azerbaijan. The constitution itself declares the 

inviolability of private property and the impermissibility of its out-of-

court confiscation. This is important since the mass media in Azerbaijan 

act as economic entities, participants in the economic process, the 

activity of which, with some exceptions, is regulated by the same laws 



46

and regulatory acts that deal with the functioning of other commercial 

structures. For example, tax and customs legislation fully applies to 

the mass media of Azerbaijan. But there are also certain distinguishing 

features.

For example, the procedure for founding media organizations is regulated 

by articles of a separate law of the Azerbaijan Republic on the Mass 

Media. And to be even more precise, Article 14 of this law permits a 

printed media organization to be founded without creating a legal entity. 

It should also be noted that the founding mechanism does not have 

licensing conditions. In order for a physical or legal entity to found a 

printed media organization, it is enough to inform the Ministry of Justice 

about this seven days prior to issuing the first publication. In so doing, if 

the founder of the printed matter is not a legal entity, he is registered with 

the tax service as an individual businessman.

It is more difficult to found a media organization along with the creation 

of a legal entity. But I must admit that even in this case the mechanisms 

stipulated for state registration are generally democratic and correspond 

to the practice of democratic states.

To sum up the legal aspect of the report topic, I should say that 

Azerbaijan has a relatively democratic legal base that provides legitimate 

possibilities for freely engaging in the media business. But this is where all 

the positive things essentially end and big problems begin. This is where 

politics come in.

Political aspect

Here there can be no doubt that the state of the media business in 

Azerbaijan is a mirror of the Azerbaijani political system and economy. 

The ruling regime in Azerbaijan is using the entire arsenal of political and 

IBRAHIM ALIYEV



47

IBRAHIM ALIYEV

other tools to take the media business under its total political control. And 

it is at this point that the democratic legal base, without finding its fair 

application based on the equality of each and everyone before the law, 

turns into stacks of worthless paper.

This happens because instead of being the guarantors of law application 

aimed at ensuring the rights and economic freedoms of businessmen, 

the courts are essentially an appendage of executive power, which is 

becoming monarchized at lightning speed. Evidence of this, which is 

a graphic way to show how courts should not function, is the endless 

essentially anti-constitutional decisions of the Azerbaijani courts with 

respect to such media as Monitor, Eni Musavat, and Realnyi Azerbaijan, 

the owner of which is present here and will speak himself on his 

misadventures.

Politicized divvying up of the advertising pie

When talking about the political component of the media business in 

Azerbaijan, we should not ignore the problem of politicized divvying up 

of the advertising pie. After the courts and extortive illegal methods for 

putting pressure on the media, manipulation of the advertisement flow is 

the most effective way for the authorities to exert an influence on relatively 

independent media businessmen.

Incidentally, I will emphasise once more that the state of the advertising 

market also fully reflects the essence of the Azerbaijani economy. Our 

economy is far from functioning according to genuine all-encompassing 

market mechanisms and is under the impact of the financial and property 

interests of the ruling family and a group of bureaucrat-oligarchs.

Since the market of goods and services is divided up between several 

monopolists, whose spheres of economic activity do not intersect, there 



48

is no market in the classical sense. This is why there is no free advertising 

market in place. And the very placement of advertisements in the mass 

media has been made tantamount to a political act. Incidentally, no 

one in our country is able to determine what the advertising budget for 

Azerbaijan is. There are no free institutions capable of carrying out this 

kind of monitoring or public tabulation of its results. But approximate 

estimates show that advertising turnover in Azerbaijan is miniscule in 

comparison with the country’s other economic indicators, which shows 

there is no penetrating functional demand for advertising products. And 

if there is no demand for advertisements, there is no market environment 

either…

The Azerbaijani authorities, represented by certain subdivisions of the 

presidential administration, decide how much advertising a particular 

national media organization is allowed. In so doing, major economic 

entities receive corresponding directives permitting or prohibiting the 

placement of advertisements in a particular media service.

In other words, a shadow mechanism functions in Azerbaijan for 

maneuvering advertising flows that are not engendered by a functional 

demand for advertisement. And this mechanism has turned into a very 

efficient institution to exert pressure on and palm-grease exerted on 

those media businessmen inclined to strive for at least relative political 

independence of their media organizations.

I must admit that this state of affairs has led to the emergence of a very 

unhealthy atmosphere in interrelations between journalists and media 

businessmen. For example, not one of the large media organizations 

considers it necessary to let their employees know how much advertising 

is being placed. Working relations in the media sphere also leave much to 

be desired.

IBRAHIM ALIYEV



49

IBRAHIM ALIYEV

Incidentally, the authorities have recently also started making active use of 

economic methods for establishing control in the media business. Printed 

media are being opened using oligarch money, which are luring journalists 

to work for them from independent and opposition media by paying them 

salaries twice as high as those customary in the country.

Summary

To sum up my report, I must admit that the essential political, economic, 

and law-applying conditions for creating a genuinely free media business 

have not come into being in Azerbaijan. And this is largely explained by 

the conscious policy of the ruling regime in Azerbaijan, which is extremely 

inclined toward authoritarianism, rather than by objective factors. But 

Azerbaijani society has great potential for adapting to democratic forms 

of social structure. And in this sense, in spite of everything I described 

above, I am optimistic ….



50

GNEL NALBANDYAN



51

PAATA VESHAPIDZE

The Georgian media: From grants  
to business

Paata Veshapidze

I am going to focus on a very sensitive problem for the Georgian 

media.  Why have the Georgian media still failed to become a financially 

independent, self-sufficient business?  Discourse on this topic goes 

beyond the scope of the media as such and is closely linked with 

questions regarding the development of the country as a whole.  In my 

presentation, I will try to share my observations and offer a specific angle 

for discussion, since the problems of the Georgian media are very similar 

to those faced by the media community in many post-Soviet states.

In Georgia, there certainly are profitable media, but these are rare 

exceptions.  Most of the print and electronic media barely manage to 

survive financially on their own or receive subsidies.   This applies in 

particular to regional publications and radio and television channels, 

which for over 10 years have existed on grants from international donors.  

This has, in a way, allowed the Georgian media to remain under incubator-

type conditions for years and to feel relatively relaxed.  That is probably 

why there are good editors and journalists around in the country today, 

but no skilled media managers or marketologists.  This is, so to say, 

an internal problem of the media community and one that is easier to 

resolve, but the reasons for television, radio, newspapers and magazines 

not making a profit are more serious and objective, more difficult to 

eliminate and hardly dependent on the media themselves.



52

Throughout the world, the media earn their main revenues from 

advertising sales.  In countries where the free press has the most stable 

traditions and is most developed, 70-80 per cent of the total revenues of 

each media company come from advertising sales.  

The advertising market in Georgia is very narrow.  In 2005, the capital 

turnover on the advertising market was no more than US $15 million, 

which, you must agree, is not even a drop in the ocean.  Considering 

that a significant proportion of the total capital is accounted for by street 

advertising, the amount remaining for the media would hardly support 

even a single respectable television company.  Considering also that the 

lion’s share of advertising funds goes to the electronic media and print-

runs in Georgia are small, the very existence of the press is a mystery.

Even so, there are several dozen radio and television channels 

broadcasting in Georgia and several hundred newspapers are published.  

And, strange as it may seem, someone wants them.  Here lies the trick or, 

to be more precise, the vicious circle within which both the powers-that-

be and the media owners feel at home.  Yet this sense of ease is illusory, 

because it deceives everyone – the authorities, the media owners and the 

public at large.  Where is the catch?

The main incentive to a company to engage in advertising is the 

competitive environment.  The freer the business environment is, the 

fiercer is the competition, and the fiercer the competition – the more 

advertising orders the media receive.  Being optimistic, Georgia is on 

the way to all this, but the current situation is not ideal, that is, there 

still is no true freedom of enterprise in the country or a truly competitive 

environment.

PAATA VESHAPIDZE



53

PAATA VESHAPIDZE

One short example: Tbilisi has a lot of chemist’s shops.  At least three 

major companies have appeared that distribute medicines, have 

a ramified retail network and their own pharmaceutical plants.  My 

newspaper decided to play on the competition between them and began 

working in this direction.  

We gathered information about the strong and weak points of the 

two biggest pharmaceutical companies, determined the competitive 

advantages of one over the other, in a word, thoroughly laid the 

groundwork for negotiations, but it was all a waste of time – because it 

turned out that they had one and the same patron, the same protector 

at the top, and in fact there was no competition between them at all.  

Moreover, they actually make money from the illusion of competition 

and they let us know that it would not be to their benefit for this to come 

out.  That is, a highly-placed sponsor ensures them a certain degree 

of monopoly, and they officially operate as two companies in order to 

conceal this.

In a word, in Georgia today business is inclined towards oligarchic 

tendencies, which obviously presupposes unfair competition under which 

totally different, unwritten laws determine the success of a business and, 

given this, advertising is a waste of money or even counterproductive.

In order to survive in this environment, the media quite logically seek 

some sort of support in oligarchic and political circles and it turns out 

that, in a country that has long since forgotten about the existence of 

censorship, the media are still dependent on the same political and 

business interests. 

So, here lies our vicious circle: oligarchic business is controlled by the 

government, while the former directly finances and supports specific 

media, thereby gaining indirect control over the media, which are 



54

provided for and feel at ease.  The powers-that-be are also happy, and 

the oligarchy, which loses money on subsidizing a certain media, is in fact 

using this money to purchase the trust of the ruling circles.

In fact, all are victims in this situation:

•	 the media suffer, because constant compromises make journalists 	

	 resign to their fate, which is fatal professionally.  Anyone who 		

	 resists is fired.  Unfortunately, examples are many;

•	 business suffers, because unhealthy business relations become 		

	 even more deeply entrenched;

•	 the government suffers, because it loses a sense of reality;

•	 and the main thing, the public suffers, because someone pays  

	 and someone takes the money to present black as white and 		

	 vice versa, not to place critical materials, to ensure that  

	 people think identically, and so on.

In spite of the critical tone of my presentation, I am still inclined towards 

optimism, since this vicious circle has very weak links and the chain 

would be easy to break.  Development of truly free enterprise will 

immediately change the situation; this is probably clear to all and does 

not need any clarifications on my part. 

In my opinion, this is currently the trend that Georgia is pursuing.  Real 

competition has already emerged in the banking sphere and in the 

construction business, as a consequence of which advertisements 

have literally showered on us from these sectors, and this is cause for 

optimism. 

Equally important is an improvement in the investment climate in order to 

make major media holdings and publishing houses interested in investing 

PAATA VESHAPIDZE



55

PAATA VESHAPIDZE

in Georgian media companies.  There are such precedents already, both 

in television broadcasting and in newspapers, and this again is cause for 

optimism. 

There is a slow but quite obvious change in the public’s demand which 

is becoming increasingly focussed on professional journalism – another 

reason to be optimistic.

The situation still leaves much to be desired, however.  Foreign grants 

still play the decisive role, with virtually all the regional media surviving on 

these.  Unlawful transactions and dirty money still continue to determine 

the content of many media.  Unfortunately, there still are many calling the 

tune and many dancing to it. 

I believe, however, that all this is sure to end in the near future. 

In conclusion, I would like to take this opportunity, since our conference 

is being held under the OSCE auspices, to voice a request or, perhaps, 

a recommendation to all international donors of the Georgian media: I 

am convinced that the time has come to curtail financing of the Georgian 

press and to channel the funds thus released to unrecognized separatist 

enclaves to promote freedom of expression and establishment of a civil 

society there.  The Georgian media will somehow scrape a living, and 

natural selection will eventually begin to benefit one and all.

Meanwhile, the people living under horrendous ideological pressure in 

a closed environment of unrecognized territories are now more in need 

of help.  This money would be spent effectively, since the more freedom 

these people acquire, the faster and more fairly all conflicts will be 

resolved.  This is much more important, at least for my country.   

 



56

OGNIAN ZLATEV



57

GNEL NALBANDIAN

Financial transparency and competitive 
management of the Armenian Public  
Television company

Gnel Nalbandyan

Is Armenian Public Television Company (APTC) interested in its 
financial transparency?

No.

Does APTC ensure (de jure and de facto) its financial transparency?

Yes. Otherwise this would be a violation of the law.

Can any citizen (organization) obtain the financial information they 
are interested in?

Yes. All this requires is writing a letter to the Company’s executive 

director.

Does our Company need full financial transparency?

Full? No. But it does need fundamental transparency. But how can this be 

done?

And why is financial transparency necessary?

1.	 APTC’s financial transparency is defined by the Law on 			

	 Armenian Public Television, which stipulates that the television 		

	 company is accountable to the republic’s National Assembly. 



58

Before the budget is adopted for the next year, the chairman of the 

Public Television and Radio Company Council presents clarifications 

and a full report in parliament. The report sets forth the amount spent on 

broadcasting by ground-based retransmission stations and by satellite, 

on producing its own commodity, on purchasing domestic television 

products, on purchasing the right to show foreign films and international 

sports programs, on repairing the television company’s main facilities, as 

well as on corporative (Eurovision) or nation-wide television projects and 

cultural events (national celebrations).

Hearings in the National Assembly are the most responsible way of 

determining the Company’s financial transparency, and they provide the 

legal basis for a full report to society.  But the productivity of this process 

depends on the deputies’ political interest. And this is something that is 

only effective in election years. And even then, it does not work in full.

2.	 But regardless of whether the deputies are interested in the logic 	

	 of our revenues and spending, APTC publishes its spending 		

	 and revenue report every year in the press (in the weekly 		

	 newspaper TV Canal).

3.	 APTC’s financial transparency is also determined by the fact that 	

	 APTC is a full-fledged member of the European Broadcasting 		

	 Union and submits a financial report to it every year. This 		

	 international organization sets its annual membership fees 		

	 precisely on the basis of the financial report. And there is no 		

	 getting around this.

4.	 We also looked at the expediency of placing our reports on our 		

	 website, but rejected this idea since the members of the European 	

	 Broadcasting Union do not engage in this practice.

GNEL NALBANDIAN



59

GNEL NALBANDIAN

5.	 Another form of ensuring financial transparency is the right of any 	

	 citizen or organization to address inquiries to APTC.

Has this ever happened? Yes, once, last year. And it was just to check 

how precise, quick, and friendly our reaction would be. The inquiry 

was made by a public organization engaged in problems of information 

availability. Thankfully, we made the grade.

All of this leads to the thought that regardless of whether or not APTC 

is interested in its financial transparency, it is obliged to be financially 

transparent and can essentially prove it in practice.

But at this point, a very important question arises: does the taxpayer need 

our full financial information? After all, a financial report is a whole stack 

of documents that even the most wily has trouble wading through. And 

many months of tedious work by a professional financial-and-economic 

and juridical commission well-informed about the television business is 

required in order to understand precisely what lurks behind a transparent 

and generally available figure. However, all the taxpayer needs is to figure 

out how efficiently budget funds are being spent.

And this is where the availability of the principal parameters is important. 

For example: what is the ratio between the lines in the budget headed 

“Spending on the preparation of television programs” and “Spending of 

the managerial structure”? Or what part of our budget do we spend on 

maintaining the officialdom? At APTC, this accounts for less that 1(!) per 

cent of the total budget. This is an entirely understandable parameter. You 

have to agree that auditing agencies would be asking a lot of questions if 

this parameter were higher than 10 per cent.



60

Another parameter: trips abroad by the director and managers. What 

are the expenses and who is paying for them? Here we have a double-

edged sword. If the Company pays for them, we need to ask whether 

these trips are productive and justified, and if they are paid for by a third 

person – who he or she is and to what extent the Company’s financial 

independence from local oligarchs and business structures is ensured?

Another important problem and bone of contention for television 

companies are financial flows from advertisers. Private Armenian 

television companies are accusing APTC of taking the lion’s share of 

television advertising, while they themselves are conducting a dumping 

policy. In order to clarify what is actually happening on the market, we 

need, sorry for being trite, to correlate all the advertising revenues of all 

television companies and identify what percentage constitutes legal flows 

and what percentage is shadow.

But this will not come true while Armenia’s television companies have 

different degrees of financial transparency and different tools for ensuring 

this transparency.

For example, we no longer have any major disagreements with respect to 

the transparency of television product ratings, since a common language 

and the same tools are used for revealing the real state of affairs in this 

respect.

Can such universal tools be introduced in financial accounting? Is there 

any point in this? Will this become a lever of pressure on television 

companies?

I do not have any unequivocal answers to these questions.

But it is obvious that financial transparency, like litmus paper, should 

GNEL NALBANDIAN



61

GNEL NALBANDIAN

reveal whether or not television companies are economically protected 

by political forces or branches of power, the criminal world, or oligarchy 

structures.

Of course this protection exists! Says a man in the street – and will be 

right.

Of course it doesn’t! Says a demagogue – and will be right.

In the final count, they will both be right as long as a television company 

perceives financial transparency as an end in itself, as a way of avoiding 

“bothersome” public and international organizations, that is, for marking 

up points.

The most difficult thing is to understand that financial transparency forms 

the legal basis for the television company’s competitiveness. This is 

difficult to comprehend, since financial secrecy is extremely effective in 

the short run. But when there are long-term business plans, it becomes 

clear that clandestine financial conduct will slow down the television 

company’s economic development and competitiveness.

We have moved on to the problem of APTC’s competitive management.

Does APTC recognize that it is competing with commercial chan-
nels?

Yes.

Does APTC have streamlined mechanisms for defining its competi-
tiveness?

Yes. The main tool is rating indices.



62

How productively is APTC competing?

APTC’s high competitiveness is due to the fact that its rivals are setting 

themselves approximately the same priorities as APTC, but are losing.

How long will APTC’s competitiveness last, and in which areas will 

APTC’s position become weakened?

Let’s begin with the last question.

APTC will be unable to maintain efficient competitiveness in all spheres of 

the television industry. Sooner or later, the logic of the television business 

will begin working in Armenia and narrow-profile television channels will 

appear, possibly cable networks that will broadcast to a specific audience 

or with a specific content. For example, if today someone decides to 

create a pure sports channel, he or she will undoubtedly be able to 

surpass both APTC and other VHF and UHF channels in this respect in 

a short time. A cable sports channel is essentially a no-lose business 

project today in Armenia.

Another area is a round-the-clock information channel, again cable, since 

UHF (let alone VHF) broadcasting will be unable to recoup the expenses 

of this kind of business.

The specifics of the Armenian television market are such that real 

television professionals can be counted on both hands. There are legions 

of television journalists, but no more than ten professionals, and they 

are all scattered around different channels. Each company has one. The 

same goes for television directors. There are a few high-quality television 

operators, while truly qualified television commentators can be counted 

on one hand, and there are even fewer excellent sound directors and  

light engineers. And those there are used to work for state television in 

the past.

GNEL NALBANDIAN



63

This is an extremely abysmal situation and, in my opinion, the main 

reason for the low competitiveness of all channels. This is the very 

reason Armenian television has become the favourite place for all 

kinds of unskilled people to spend time, businessmen do not perceive 

the television industry as a business, and channels easily become 

propaganda appendages of the ruling or oppositional political elites.

In this situation, what other option does APTC have but to outshine its 

rivals. And to be more serious, APTC’s competitiveness today is defined 

by three factors: tough production discipline, the synchronous work of a 

small group of superprofessionals, and flexible management.

Tough production discipline largely applies to the information service and 

broadcasting control room, while a small group of synchronously and 

smoothly working super-professionals form the backbone of the technical 

and engineering personnel, as well as of the information service. And now 

we will explain what we mean by flexible management.

For this, we need to begin with the first question: does APTC recognize 

that it is competing with commercial channels?

We should honestly admit that for a very long time, APTC considered 

itself beyond competition. “We are first!” And there was no other question 

about it. Understanding competition on a daily basis began when rating 

reports started coming in.

The attitude toward rating tables was rather prejudiced at first, but we 

gradually understood how these tables could be used to change the 

picture. We began to distribute different programs around different time 

zones to find the most suitable place for a particular program, which 

ensured the highest rating. The management radically cut back the length 

of the main information program at 21:00 (by approximately half – now it 

runs for 20-25 instead of 45-55 minutes).

GNEL NALBANDIAN



64

The daily rating indices forced the management to remove programs 

from the air that were cumbersome. It was precisely these indices that 

gave rise to the following question this spring: why should APTC air the 

television programs of various authorities? This applies to the official 

programs of the Parliament, Government, Ministries of Agriculture, 

Defense, and the Interior, particularly since they prepare and edit the 

programs themselves and APTC has absolutely no influence over their 

content.

But if APTC has streamlined mechanisms for defining its competitiveness 

and the main tool is rating indices, how productively is APTC competing?

Seven main areas of tough competition:

1.	 Information;

2.	 Talk shows;

3.	 Feature films;

4.	 Serials;

5.	 Sports programs;

6.	 Entertainment programs;

7.	 Cartoons.

The first item: Information. This is a particular component since there 

is essentially no competition on Armenian television with respect to 

information content. According to my own observations, approximately 80 

per cent of the topics are repeated on all channels. Our information simply 

differs in that it is compiled much more intelligently. The only problem is 

how to define the amount of public trust in the information content. But 

this is not a question of management.

The second item: Talk shows. In this respect, we do not have an 

advantage, since this genre has not yet found its legs and will take a long 

GNEL NALBANDIAN



65

time to become properly streamlined, that is, in keeping with Western and 

Russian standards.

It should be stressed here that APTC only airs political talk shows and 

television debates during election campaigns. In this respect, we are 

losing to our rivals. Right now we are facing parliamentary elections, so 

we are preparing television debates. The negative thing is that in this way 

we are not creating traditions for this genre, and there are no qualified 

commentators for political talk shows and television debates.

Meanwhile, during the presidential elections (which will be held in a 

year), we will simply be obliged to invite everyone, or at least the main 

presidential candidates, to participate in television debates.

In 2003, we had the unfortunate experience of presidential candidates 

making a whole slew of demands on our channel. But we were 

nevertheless able to organize this meeting.

As for the other items: Feature films, Serials, Sports and Entertainment 

programs, our competition is very productive, but at times we find that 

our rivals are broadcasting unlicensed products, whereas we only air 

licensed programs. Sometimes some channels even show films that we 

bought the rights for and paid a bunch of money to air.

I have already mentioned that the high competitiveness of APTC is due 

to the fact that our rivals are setting themselves approximately the same 

priorities as APTC, but are losing. This is also partly a result of the fact 

that some commercial channels, after obtaining a license to broadcast, 

soon withdraw from the program priorities set forth in the licenses. This is, 

of course, their problem with respect to the law, but it is a problem of our 

entire television market as well, since the political component of business 

GNEL NALBANDIAN



66

intentions takes priority, and the economic components are pushed into 

the background along with the logic of the television industry.

The most important thing for APTC in all of these manifestations of the 

television market during the transition period is to find its public face, 

express the interests of all strata of society, and in so doing remain a 

competitive and commercial organization.

GNEL NALBANDIAN



67

GNEL NALBANDIAN



68

GNEL NALBANDIAN



69

Challenges for media development in  
transition countries – case study Bulgaria

Ognian Zlatev

General Context 

The stable development of the market economy in Bulgaria, the increased 

foreign investments and  the growing stable trend in advertising budgets 

have lead to a relatively well developed media market in the country. 

According to financial analysts, the Bulgarian media market is quite 

dynamic and risky involving a number of stakeholders and serious 

competition. 

Media consumption researches show that TV, radio and magazines are 

most preferred. Newspapers come fourth in the rank, but the use of 

Internet newspapers editions is growing. Print media followed the trend 

of transformation of the readership and moved from “serious” towards 

“yellow” press. In the last years political party-related press gradually 

disappeared (at this moment there are only two clear party-affiliated 

publications  ATAKA daily and Demokratsia weekly) and the market was 

taken by tabloids and sensationalistic publications with a small segment 

of serious newspapers (there are only two newspapers funded directly 

by the State – Bulgarska Armia (Bulgarian Army) and Durzhaven Vestnik 

(Official Gazette)).  In an attempt to boost circulation a significant number 

of newspaper publishers started offering book collections or DVDs as 

supplements to the publications. 

OGNIAN ZLATEV



70

Booming advancement of light, entertaining, sensational and celebrity-

oriented press coincided with similar programs on TV thus creating 

grounds for debates among media experts and society at large. A popular 

public figure from the show business even launched a legal campaign 

against the “yellow press” and took a number of publishers of such 

papers to court.  

The annual circulation of newspapers in 2005 has decreased compared to 

2004. The number of newspapers in 2005 has been 423, of which 60 are 

dailies and 183 weekly. Their combined annual circulation is 310 million 

BGN according to official data from the National Statistical Institute 

(approx. 160 mln Euro). 

However, in 2005 a significant number of new newspapers and especially 

magazines have entered the market. Most of them are licensed versions 

of international brands (e.g. ELLE, Maxim, Brava Casa, etc.) 

A total of 346 programs operated on the Bulgarian media market in 

2005. 144 of these are radio and 202 are TV. Three radios have national 

coverage – both stations of the Bulgarian National Radio (Horizont and 

Hristo Botev) and private Darik Radio. Three TV stations also have a 

license to broadcast nationally – Channel 1 (Bulgarian National Television) 

and private bTV and Nova. 

There is a clear growing trend of using Internet media – media 

consumption of newspapers and radio in Internet has doubled in the last 

year. There is a growth in the consumer-generated-media especially in 

the capital and in the largest regional towns in the country. Blogs have 

multiplied and more and more of them address social and political issues. 

The media ownership in most cases is transparent; however, current 

legislation does not guarantee full access to shareholder information. 

OGNIAN ZLATEV



71

Almost all media in the country are funded on commercial basis with 

the exception of the state television, two state radio stations and  the 

Bulgarian News Agency. 

The relationship between editorial and business departments in media 

generally depends on the financial results: the more profitable a media is, 

the greater the separation is. 

Media Ownership

Media ownership still continues to be a debatable issue in Bulgaria. 

Bulgaria’s print media market is dominated by foreign ownership – the 

German WAZ group which accounts for approximately 70% of the market 

share, including the highest circulated dailies TRUD and 24 Hours, other 

weekly and daily publications and the largest distribution companies in 

Sofia and Varna. 

However, 2005 was the year of the major (after WAZ in mid-90ies) influx 

of foreign investments in print media: Georg von Holtzbrink of Germany 

(publisher of Handelsblatt) set up a 50:50 joint venture with the publishers 

of Dnevnik daily and Capital weekly; Scandinavian Bonnier Group took 

over financial daily Pari; Bulgarian editions of Foreign Policy, Business 

Week, National Geographic, Maxim, Elle, Brava Casa, Grazia, Don Balon 

also appeared on the market. 

Zemja daily, Vestnik za doma weekly and 7 Dni TV united in the first of its 

kind media consortia of print and electronic media in Bulgaria. 

In early 2006 APACE Media finalised the acquisition of 66% of Diema 

Vision, which owns the cable TVs Diema +, Diema 2 and Diema Extra. 

The Scandinavian media company SBS Broadcasting Group bought 

OGNIAN ZLATEV



72

radio and TV Vesselina as well as other radio stations (Vitosha, Atlantic, 

Express, etc.). Communicorp. of Ireland took over BG Radio, Retro Radio, 

Radio 1. In view of the forthcoming membership of Bulgaria in the EU the 

Parliament has just amended the Radio and Television Law allowing for 

companies registered in the EU to own media outlets in Bulgaria (so far 

the regulation required that the company should be registered in Bulgaria 

even if the owners were foreign citizens/companies).

The foreign investments in the Bulgarian media market sharpened the 

attention of the Council of Electronic Media (the Bulgarian regulatory 

body) and they announced that the Council will implement a special 

monitoring procedure on the acquisition of shares from media. 

Another major expansion was noticed with bTV – the leading satellite 

station – which is held by News Bulgaria Inc, USA. The company has 

launched two new television channels – GTV and Fox Life and acquired 

N-JOY radio, Classic FM and Jazz FM. The owners of bTV just received 

a “green light” from the Anti-trust Committee to acquire Z-Rock radio 

station which set the pattern for the first case of major broadcast 

concentration in Bulgaria.

Media – a profit-oriented business with responsibility to the public

Most Bulgarians – journalists, media owners and the general public 

– are aware of the need for ethics in journalism. This does not mean that 

everyone in the media community is ethical. In the case of egregious 

violations, however, everyone seems to know that rules have been 

broken.

Few question the relationship between high professional standards and 

the business success of the media. Generally, successful Bulgarian media 

OGNIAN ZLATEV



73

respect the professional ethics and the independence of their journalists. 

The owners of these media, in fact, cite this respect as one of the reasons 

for their success.

Their not-so-successful colleagues see a different picture: the financially 

stable media can afford ethical standards. The Bulgarian media reality 

offers even more extreme variants. 

Finally, it can be summarized that the successful media model in Bulgaria 

has most of the following characteristics:

•	 A transparent ownership

•	 Editorial independence

•	 Separation between the editorial and the business departments of 	

	 the media

•	 Clear editorial policies

•	 Explicit rules that guarantee the independence of the journalists at 	

	 different levels in the newsroom

•	 Ethical standards, recognized by everybody

•	 Separation of advertising from editorial content

•	 Decent remuneration for journalists 

Thus, it can be concluded that there is a mix of good and bad practices in 

the Bulgarian media market. It offers several examples of how adherence 

to generally accepted ethical standards leads to success. The media with 

the highest ratings and advertising revenues have clear ethical standards, 

which are obligatory. On the other hand, examples of unethical behaviour 

are plentiful. In almost all cases, the ethically questionable media have 

been unsuccessful in business. Attempting to survive, they make greater 

and greater compromises, and consequently lose audience. 

OGNIAN ZLATEV



74

Conclusions

The intensive competition on the Bulgarian media market has created 

an environment in which the success of the media business is linked 

to ethical practices. Newspapers, TV and radio stations attracting the 

biggest advertising revenues are the ones with clear professional rules, 

which they actually implement. The main reason for this situation is 

competition.

Yet there are no active unions for journalists in Bulgaria. Driving the 

competition that promotes ethical behaviour is a general public desire for 

unbiased and trustworthy information, useful analyses and commentary. 

During the last few years the main threats to media independence came 

mostly from three directions. In the beginning of the social transition 

after 1989, the most serious pressure came from politicians. The new 

social and political conditions, the creation of new parties, and the lack 

of journalistic experience, gave rise to several serious and credibility-

threatening scandals. 	

Lessons were learned, however, and after the initial chaos, the media 

found ways to report politics in a more balanced way.

The political transition was followed by an economical one. In this period 

the independence and objectivity of the Bulgarian media were threatened 

once again by powerful economic interests. Sometimes media owners or 

their editors-in-chief skewed reporting in order to help one business or 

another. The lessons from this period were also learned, and this stage is 

currently passing away. 

However, another challenge to the independence and objectivity of 

the media currently comes from commercial enterprises seeking free 

OGNIAN ZLATEV



75

or positive publicity for their products and services – and to avoid 

negative reporting about them. More and more companies try to plug 

their products and services without explicitly stating that they are being 

advertised. This is leading to an increase in corruption practices among 

journalists, and such corruption is not always financial.

Very often, reporters are offered free journeys abroad, free stays at nice 

hotels, free lunches and dinners. This leads to publication of stories, 

which otherwise wouldn’t have been published or aired. Obvious ethical 

compromises decrease trust in the media. 

At the same time, the commercialization of the Bulgarian society is 

prompting more “consumer” reporting, often viewed as thinly disguised 

advertising. Potential advertisers have yet to accept that media may fairly 

comment on their products, positively or negatively. Big advertisers also 

use their budgets to influence media coverage. 

The new challenge facing all media that insist on maintaining their 

integrity will be finding ways to give readers and viewers trustworthy 

information and objective comments about the quality of products and 

services. And this, in all cases, will be a process in which journalists, 

owners and advertisers will all play important roles.

OGNIAN ZLATEV



76

I.	 Challenges and Prospects for the Privatised and  
	 Public Media in the South Caucasus

•	 Oleg Panfilov, Director, Centre for Journalism in 
	 Extreme Situations, Moscow, Russia 

•	 Zviad Koridze, Media Consultant, Georgia 

•	 Vardan Aloyan, Director, CS Publishing House, Armenia 

•	 Kenan Guluzade, Editor, Zerkalo Newspaper, Azerbaijan 

•	 Morris Lipson, Senior Legal Adviser, Network Media  
	 Program, Open Society Foundation, London,  
	 United Kingdom 

II.	 Media Management 

•	 Yevhen Hlibovitsky, Independent Media and PR Consultant, 		
	 Kiev, Ukraine

•	 Ibrahim Aliev,  Deputy Editor-in-Chief, Bakinskie Vedomosti 		
	 Newspaper, Azerbaijan 

•	 Paata Veshapidze, Editor-in-Chief, 24 Saat Newspaper,  
	 Georgia 

•	 Gnel Nalbandian, Deputy Executive Director, Public  
	 Television Company, Armenia 

•	 Ognian Zlatev,  Managing Director, Media Development  
	 Centre, Sofia, Bulgaria

List of contributors



77

LIST OF CONTRIBUTORS




