
 

Organization for Security and Co-operation in Europe 
The Representative on Freedom of the Media   

Miklós Haraszti 
 

 
10 March 2005 

 
 

Assessment Visit to the Transdniestrian Region of the Republic of 
Moldova 

 
Observations and Recommendations 

 
 
The OSCE Representative on Freedom of the Media Miklos Haraszti sent his Senior 
Adviser Alexander Ivanko on an assessment visit to the Transdniestrian Region of the 
Republic of Moldova on 31 January—2 February 2005. A previous assessment visit 
personally by the Representative was prepared in October 2004, but was in the last 
minute deemed “inopportune” by the local authorities, and was cancelled. 
 
This was the Senior Adviser’s third trip to the region over the past five years. The trip 
was organized by the OSCE Mission to Moldova, and coordinated with the Delegation of 
Moldova to the OSCE. The purpose of the trip was to assess the current state of media 
freedom in Transdniestria, and to provide relevant recommendations. The Report was 
prepared with the assistance of the OSCE Mission to Moldova.  
 
The Senior Adviser met with regional officials, journalists from “state-controlled” and 
independent media outlets, and representatives of non-governmental organisations. 
Among those he had talks with, in order of the meetings: 
 

• Chairman of the Supreme Soviet of Transdniestria Grigory Maracutsa; 
• Deputy Chairman Evgeniy Schevchuk; 
• Chairman of the Committee on Science, Culture, Media and Sports Maria 

Makarova; 
• “Deputy Foreign Minister” Vitaliy Yankovskiy; 
• Meetings with journalists and editors from “state” media; 
• Meetings with journalists and editors from the only private regional broadcaster 

TSV; 
• Meetings with independent journalists in Tiraspol and Ribnitsa. 

 
 



The Representative on Freedom of the Media 
Assessment Visit to the Transdniestrian Region of the Republic of Moldova 

10 March 2005 

2

 
 

 
The General Media Situation in the Region 

 
The situation of the independent media is very difficult, with different methods of 
pressure applied on those few journalists who do not follow the official line. However, 
the regional leadership seemed to be open to a dialog with the OSCE which is very 
much needed for an easing of the constrained environment in which the independent 
media work. This dialog should continue.   
 
The general media climate in the region can be described as restrictive, although short of  
open harassment of the few media outlets that proclaim themselves as independent. Only 
three newspapers are non-governmental, not only organisationally and financially, but 
also providing political journalism independent of the government line: Chelovek i Ego 
Prava from Tiraspol, Novaya Gazeta from Benderi, and Dobrii Den in Ribnitsa. All other 
outlets are either “state-controlled”, or published by local non-government organizations 
close to the “state”. 
 
Open pressure, including violent tactics, were recently used against the newspaper 
Chelovek i Ego Prava (The Individual and His Rights) and its two founders (for more 
details see the chapter bellow). Other independent newspapers reported civil libel suits 
and threatening phone calls from local authorities. In addition, methods of administrative 
discrimination are often utilized: increased fees for printing services, for renting of 
facilities, etc. Several editors mentioned that their distributors had been threatened.  
 
Under such circumstances, the majority of journalists, even those working for private 
media outlets, exercise a level of self-censorship rarely seen in the OSCE region. Several 
media outlets are privately-owned but are carefully avoiding to openly criticize those in 
power. 
 
On the positive side, “The Chairman of the Supreme Soviet” did acknowledge “many 
problems” in the media field. The authorities were also open to the OSCE Media 
Representative providing legal advice regarding regional media legislation, including on 
decriminalizing libel.  
 
It is not clear if the constructive verbal exchange of ideas between the Office of the 
OSCE Representative and the authorities would lead to any positive developments. 
Nevertheless, since the authorities encouraged further contacts, this dialog should 
continue.  
 
 



The Representative on Freedom of the Media 
Assessment Visit to the Transdniestrian Region of the Republic of Moldova 

10 March 2005 

3

 
 

The Role of the “State” and of the “Ministry of Information and 
Telecommunications” in Media Development 

 
The “State” in Transdniestria has overwhelming control over the majority of the 
media, either through open ownership or through indirect control. As freedom of the 
press is incompatible with state ownership in the print press, the international 
organizations, with the support of Chisinau, should encourage the authorities to 
privatize at least the three “state”-owned newspapers. The practice of registering 
newspapers should stop. The control exercised by the “Ministry of Information and 
Telecommunications” should be replaced by a  Moldovan country-wide broadcasting 
licensing body.  
 
Although the authorities insist that they only own six percent of the regional media, even 
according to official sources another 45 percent is owned by different “state” agencies, 
and political and public organizations, all fully controlled by Tiraspol. A leading local 
independent editor, Grigoriy Volovoi, told this Office that, in his opinion, only 10-15 
percent of all publications could be considered non-governmental.  
 
Officials, in conversations, underline the importance of the role of the state in media 
development claiming that “we can’t really make any fundamental changes until we get 
independence” (“Supreme Soviet” Chairman Marakutsa). 
 
The massive state property presence is also being justified with the “current political 
situation” in the former Soviet Union. A paper issued by the “Ministry of Information” 
(and provided to this Office) described “a newly fashionable pseudo-democratic assault 
in the post-Soviet region, in the wake of which in reality the legislation in several 
countries has been handed over to a bunch of bought and politically clueless young 
people and lumpenproletariat.” Under these circumstances the mentioned Ministry saw 
the role of the state as providing the population with “truthful” information. 
 
Two additional reasons were given in favour of continuing to have a state press: 

- To be able to inform the population about statements and decrees made and 
signed by the “President”; 

- To provide the readers with subsidised and thus affordable newspapers. 
 
The Ministry registers all publications with a circulation over 1,000, and also all 
broadcasting outlets. This practice allows the Ministry to be subjective with is in 
violation of international standards that require automatic registration. It even accredits 
all “foreign” journalists including those coming from Chisinau. Chairman Marakutsa 
explained the need for accreditation as a “security precaution.” 
 
It seems unlikely that in the nearest future, without an overall political settlement in 
Moldova, the authorities would agree to abolish the Ministry of Information, and to free 



The Representative on Freedom of the Media 
Assessment Visit to the Transdniestrian Region of the Republic of Moldova 

10 March 2005 

4

 
 
the three main “state” newspapers. Nevertheless, they should be encouraged to do so as 
well as to be provided with positive examples of similar reforms in the OSCE region. 
 
 

“State”-Owned Media 
 

With the situation currently being in limbo, at least for the time being “state”-owned 
media should offer their pages and broadcasting time to different political views that 
exist in Transdniestria.  
 
The authorities own one TV channel (out of two regional ones), one radio station, three 
newspapers (in Russian, Ukrainian, and Moldovan), and one news agency. The Senior 
Adviser met with the editors of TV, radio, the news agency Olvia-Press, and two 
newspapers, Pridniestrovie and Adevarul Nistrean. All of them had more or less the same 
views. Also no difference of opinion was noted among the editors during a one hour 
meeting. 
 
All insisted that their media provide for a variety of opinions, that censorship did not 
exist, that they were not told what to write or what to broadcast. However, after looking 
through several issues of different “state” newspapers, and talking to independent 
journalists, it became clear that this was not the case. As one local observer put it: “the 
newspapers smear the opposition, condemn any contacts with the right bank [Chisinau], 
they are very uninformed and slow.” 
 
An editor of a local independent newspaper noted that the “state” media were “forcing us 
to believe that everybody in Moldova is our enemy.” 
 
The editors in unison repeated on several occasions that they offered space to two 
prominent local opposition leaders, Alexander Radchenko and Nikolai Buchatskii, but 
both had declined to be interviewed. Buchatskii disputed that fact saying that, on the 
contrary, he had asked for air-time but was rebutted.  
 
A transitory option that could be lobbied with the authorities is to at least provide some 
space for views that are not necessarily in line with those of the said authorities. 
 
 

Television of Free Choice (TSV) and the Monopolization of the 
Telecommunications Market 

 
A local company, Sheriff, which owns TSV, has monopolised not only the private 
broadcasting sector but the overall local telecommunications market. A plan should be 
developed to deal with this problem after a political settlement is reached in the region. 
 



The Representative on Freedom of the Media 
Assessment Visit to the Transdniestrian Region of the Republic of Moldova 

10 March 2005 

5

 
 
The only regional TV channel that is privately owned is TSV. It was established just over 
four years ago by a local company Sheriff. It offers news, analytical programs, 
entertainment, and sports. It started to develop its own talk-shows. The editor of TSV Inna 
Zvyagintseva explained their editorial policy as one of “providing a positive image” to its 
viewers. She added that TSV avoided showing, for example, footage dealing with 
murders.  
 
She and two of her colleagues, political editor Vadim Bulatovich and anchorman Igor 
Avrenev, insisted that they objectively covered all political developments, and offered 
air-time to all prevalent views. Several independent journalists confirmed that TSV did 
provide better news coverage than “state” TV, although they still noted that TSV avoided 
openly criticising the region’s leadership. TSV also has the best equipped studio in 
Moldova. 
 
The owner of TSV, a local entity Sheriff, is currently the monopoly owner of 
telecommunications services in Transdniestria: telephone, including mobile, Internet 
access (it is the main provider in the region), and cable television. It is not clear how this 
company developed, or who are its owners. It is believed to have been established by 
three former police officers who took part in the 1992 conflict. Over the years, Sheriff has 
become the largest owner of supermarkets and other businesses in Transdniestria. It built 
one of the best football stadiums in Europe located in Tiraspol. It is in the process of 
constructing a luxury hotel and an entertainment centre.  
 
It is clear, that Sheriff’s monopoly over telecommunications is unhealthy for market 
reform, and that a strategy should be developed by international organizations in 
conjunction with Chisinau on how to solve this issue in the long-term.  
 
 

Somewhere in the Middle: Profsouznie Vesti (Trade-Union News) 
 

The local trade union weekly, Profsoyznie Vesti, although nominally independent, is 
not covering opposition activities. However, it has published articles on corruption and 
in general does not tow the official line. For the sake of pluralism, the possibility of 
providing assistance to this newspaper should be explored. 
 
Profsouznie Vesti is published by the local trade union, but it does not provide any 
financial support to this weekly. Its editor, Ludmila Koval’, told the Senior Adviser that 
the newspaper did not really have any problems with the authorities outside several civil 
libel cases filed by local officials. The newspaper focuses on social issues. To avoid 
being accused of opposition tendencies, Profsouznie Vesti always provides space for an 
official commentary.  
 



The Representative on Freedom of the Media 
Assessment Visit to the Transdniestrian Region of the Republic of Moldova 

10 March 2005 

6

 
 
“Most, of the time, when somebody does not like our story, they will call and shout at me 
on the telephone, but not much more. Maybe it is also because only women work here,” 
said Koval’.  
 
Koval’ said that her newspaper had two main problems: financial limitations, and almost 
no access to information. “The authorities give information depending on how they feel,” 
she complained.  
 
 
Independent Newspapers: Dobrii Den’ in Ribnitsa and Novaya Gazeta in 

Benderi 
 
International organizations should provide moral, material, financia,l and technical 
support to Dobrii Den’ and Novaya Gazeta. They could be supported, for example, with 
donations of equipment. Dobrii Den’, which is short of journalists, could be provided 
with a professional journalist-trainer, preferably from Russia or Ukraine, to raise its 
editorial level and train new staff.  
 
The Senior Adviser visited the offices of Dobrii Den’ in Ribnitsa in the north of the 
region. This was his second visit to this newspaper in two years. Previously, the 
newspaper was sued for libel for 30,000 USD. In the end the newspaper lost the lawsuit 
but paid a much smaller sum and did not go bankrupt. Dobrii Den’ extensively covers 
corruption, especially concerning privatization schemes.  
 
Dobrii Den’ is involved in several joint projects with Moldovan newspapers, mostly 
dealing with social issues.   
 
The owner of this newspaper, Svetlana Kotovskaya, informed the Office that the 
newspaper was not really under any serious pressure. “Of course, after you leave, I will 
be visited by the MGB [“state” security], but that happens so often I don’t even consider 
it as a form of pressure,” Kotovskaya told Senior Adviser Ivanko.  
 
She considered the lack of access to information a much bigger problem. “We usually 
don’t get any answers when we ask the authorities for information, they just ignore us,” 
said Kotovskaya, “In a way that is also a form of pressure since we lose out to other 
publications, mostly state-controlled.”  
 
She added that recently the newspaper’s distributors were pressured to drop Dobrii Den’. 
This has led to a fall in circulation. Also, publishing costs increased by 20 percent, which 
forced her to raise the cover price. 
 
In addition, Kotovskaya complained of a severe shortage of professional journalists 
willing to work in the region. She found it almost impossible to hire young journalists. 



The Representative on Freedom of the Media 
Assessment Visit to the Transdniestrian Region of the Republic of Moldova 

10 March 2005 

7

 
 
This she saw as a major impediment to the future development of her newspaper 
business.  
 
One idea that could be explored, would be to identify Russian or Ukrainian journalists 
who would be able to come to Ribnitsa for one-two months and to provide some initial 
training to interns who should be hired by Kotovskaya. This project could be funded 
through voluntary contributions. 
 
The Senior Adviser also met with Andrei Safonov and Grigorii Volovoi, who edit 
Novaya Gazeta, an independent newspaper in Benderi. As was the case with Dobrii Den’, 
Safonov said that the authorities had stopped using open methods of pressure against his 
paper, and have become much more subtle in their approach to most independent 
newspapers. [For an exception, see the chapter below on Chelovek i Ego Prava.] 
However, as Valovoi put it: “the authorities are doing everything to discourage anybody 
else from becoming an independent journalist or editor.” 
 
“Just today, for example, they forced the local publishing house to raise our printing costs 
by 70 percent,” said Safonov. Previously, Novaya Gazeta has had its print-runs 
confiscated on a regular basis (See the Office’s Report on the Media Situation in Moldova 
from December 2004). This newspaper also has no access to official information.   
 
Valovoi and Safonov have filed for a broadcasting licence, but have been refused. They 
plan to appeal. They are also being investigated by the tax inspection.  
 
 

The Harassment of Alexander Radchenko and Nikolai Buchatskii from 
Chelovek i Ego Prava 

 
The only human rights newspaper in the region is under constant pressure; a 
campaign of both physical and psychological intimidation has been organized against 
the newspaper’s two co-founders, Alexander Radchenko and Nikolai Buchatskii. The 
authorities should  cease this campaign immediately. International donors should look 
for a possibility to fund this newspaper.  
 
Buchatskii provided extensive details to the Office concerning the campaign against him 
and Radchenko. Several local newspapers close to the region’s leadership ran smear 
campaigns against these journalists. For example, the local newspaper Novii Dnestrovskii 
Kurier (told by several interlocutors to be associated with MGB, the local security 
service) accused Buchatskii of being a “Satanist” and of involving his underage 
granddaughter in “satanic activities.” Novii Dnestrovskii Kurier has been conducting a 
smear campaign of both editors. It even editorialised that to criticize Transdniestria 
because of wide-spread corruption was “intolerable”.  
 



The Representative on Freedom of the Media 
Assessment Visit to the Transdniestrian Region of the Republic of Moldova 

10 March 2005 

8

 
 
Olvia Press, the official Transdniestrian agency, published a number of articles accusing 
Radchenko of treason, in particular of collaborating with Chisinau and various western 
countries. Buchatskii was described to Ivanko by the editor of “State”radio as a “drunk 
and a traitor.” 
 
The Office’s Senior Adviser visited the office of Chelovek i Ego Prava and saw that the 
building where they were renting space, and only that building in the neighbourhood, had 
been defaced with obscene graffiti, and most of its windows had been broken. Buchatskii 
and Radchenko were physically attacked on several occasions. The office is located next 
to the headquarters of the local leadership, and this area is heavily patrolled by security 
forces, none of which took any action to prevent assaults against persons and property of 
the paper. 
 
Background Information on This Case  
 
Several Transdniestrian “patriotic” organizations during the week of 13-17 December 
2004 launched a campaign of defamation and physical attacks against Aleksander 
Radchenko, the sole opposition deputy in the Transdniestrian Supreme Soviet.  The action 
came on the eve of a government-inspired recall vote on 19 December, aimed at 
removing the sole independent voice from the left bank legislature. 
 
Aleksandr Radchenko, a former Soviet army officer and government publicist in the early 
days of the Transdniestrian regime, was elected to the “Supreme Soviet” in December 
2000 from a Tiraspol district as the leader of the opposition Party of Peoples’ Power. 
Radchenko and Buchatskii also regularly publish critical commentary on the situation in 
Transdniestria in Chisinau newspapers. 
 
For a long time authorities in Tiraspol tolerated Radchenko’s opposition activities. 
However, with the marked deterioration of relations between Chisinau and Tiraspol 
during 2004, Transdniestrian security forces clearly began to move against Radchenko. 
 
After a failed gathering of left and right bank human rights NGOs in Tiraspol in early 
July, unknown persons scrawled crude obscenities and poured acid on the entrances to 
Radchenko’s and Buchatskii’ s residences. By late summer, Transdniestrian authorities 
collected some 200 signatures from voters in Radchenko’s district calling for his recall 
as a “Supreme Soviet” Deputy.  Radchenko challenged both the validity of the action and 
the signatures in Transdniestrian courts, but lost on all counts.  The recall election was 
scheduled for 19 December, with five polling places in his Tiraspol district.  For 
Radcheko to be removed, opponents needed to obtain one more than the 1325 votes he 
received in 2000. The necessary quorum of 25 percent of eligible voters was not reached.  
Less than 10 percent of voters in his electoral district participated, and, as a result, the 
recall failed. 
 
On 16 December activists from two officially sponsored Transdniestrian “NGOs” – the 
League of Transdniestrian Youth and “Tiraspolchanka,” a patriotic organization of 



The Representative on Freedom of the Media 
Assessment Visit to the Transdniestrian Region of the Republic of Moldova 

10 March 2005 

9

 
 
women pensioners – picketed Radchenko’s newspaper office in Tiraspol.  The 
demonstrators burned Moldovan flags and portraits of Radchenko and Voronin.  When 
Radchenko arrived at his office, demonstrators pelted him with water, plastic bottles, and 
debris.  Radchenko suffered slight bruises.  A lengthy, laudatory account of the events, 
with several pictures, appeared immediately on the Olvia-Press website. 
 
At the same time, activists distributed and posted derogatory leaflets in the building in 
which Radchenko resides.  “Attention – Danger,” the leaflet read, “In apartment 129 in 
our building lives a maniac!”  The flyer accused Radchenko of writing obscenities on the 
walls himself, and warned residents to protect their children.  “Think how to isolate this 
monster in human form,” the leaflet concludes.  “Say NO to the maniac.  Say YES to a 
peaceful and happy life.”   
 

Recommendations 
 

• The situation of the independent media is very difficult, with different methods 
of pressure applied on those few journalists who do not follow the official line. 
However, the regional leadership seemed to be open to a dialog with the OSCE 
which is very much needed for easing the constrained environment in which the 
independent media work. This dialog should continue.   

 
• The “State” in Transdniestria has overwhelming control over the majority of 

the media, either through open ownership, or through indirect control. As 
freedom of the press is incompatible with state ownership in the print press, the 
international organizations, with the support of Chisinau, should encourage the 
authorities to privatize at least the three “state”-owned newspapers. The 
practice of registering newspapers should stop. The control exercised by the 
“Ministry of Information and Telecommunications” should be replaced by a 
Moldovan country-wide broadcasting licensing body.  

 
• With the situation currently in limbo, at least for the time being “state”-owned 

media should offer their pages and broadcasting time to different political views 
that exist in Transdniestria.  

 
• A local company, Sheriff, which owns TSV, has monopolised not only the 

private broadcasting sector, but also the overall local telecommunications 
market. A plan should be developed to deal with this problem after a political 
settlement is reached in the region. 

 
• The local trade union weekly, Profsoyznie Vesti, although nominally 

independent, is not covering opposition activities. However, it has published 
articles on corruption, and in general does not follow the official line. For the 
sake of pluralism, the possibility of providing assistance to this newspaper 
should be explored. 



The Representative on Freedom of the Media 
Assessment Visit to the Transdniestrian Region of the Republic of Moldova 

10 March 2005 

10

 
 
 

• International organizations should provide moral, material, financial, and 
technical support to Dobrii Den’ and Novaya Gazeta. They could, for example, 
be supported with donations of equipment. Dobrii Den’, which is short of 
journalists, could be provided with a professional journalist-trainer, preferably 
from Russia or Ukraine, to raise its editorial level and train new staff.  

 
• The only human rights newspaper in the region is under constant pressure; a 

campaign of both physical and psychological intimidation has been organized 
against the newspaper’s two co-founders, Alexander Radchenko and Nikolai 
Buchatskii. The authorities should  cease this campaign immediately. 
International donors should look for a possibility to fund this newspaper.  

 


	Assessment Visit to the Transdniestrian Region of the Republ
	Observations and Recommendations
	The General Media Situation in the Region
	The Role of the “State” and of the “Ministry of Information 
	Although the authorities insist that they only own six perce

	“State”-Owned Media
	Television of Free Choice (TSV) and the Monopolization of th
	Somewhere in the Middle: Profsouznie Vesti (Trade-Union News
	Independent Newspapers: Dobrii Den’ in Ribnitsa and Novaya G
	The Harassment of Alexander Radchenko and Nikolai Buchatskii
	Background Information on This Case

	Recommendations


