
 

 

Organization for Security and Co-operation in Europe 
The Representative on Freedom of the Media   

Miklós Haraszti 
 

10 March 2005 
 
 

Visit to Belarus 
Observations and Recommendations 

 
 
The OSCE Representative on Freedom of the Media Miklos Haraszti, accompanied by 
Adviser Alexander Ivanko, and Research Officer Ana Karlsreiter, visited Minsk, Belarus, 
from 9 to 11 February 2005. The trip was made at the invitation of the Government of 
Belarus. It was organised by the Ministry for Foreign Affairs and by the OSCE Office in 
Minsk. The purpose of the trip was to get acquainted with the current state of media 
freedom in the country and to provide the authorities with recommendations.  
 
Miklos Haraszti met with government officials, parliamentarians, journalists, and 
representatives of non-governmental organisations. Among those he had talks with were, 
in order of the meetings: 
 

• Telephone conversation with Foreign Minister Sergei Martynov; 
• Senior Foreign Ministry officials; 
• Minister of Communications and Informatisation (‘informatizatsiya’) Vladimir 

Goncharenko; 
• Chairman of the Standing Committee on Human Rights, National Relations and 

Mass Media Yury Kulakovsky; 
• Minister of Information Vladimir Russakevich; 
• Meetings with journalists, editors and managers from different media outlets, both 

from the state and non-state sector. 
 
These meetings provided the Representative with an excellent opportunity to collect first-
hand information on the situation of the Belarus media. 
 
Given the welcome fact of the visit and the high-level meetings in cooperative spirit, the 
OSCE Media Representative hopes that it marked the beginning of a dialogue between 
the Government of the Republic of Belarus and his Office.  
 

General state of media freedom in Belarus 
 
Overall, the media situation has deteriorated in Belarus over the past couple of years. 
The number of independent media outlets has been declining; the number of 
administrative warnings and suspensions has been growing. The state media, speaking 



The Representative on Freedom of the Media 
Visit to Belarus 
10 March 2005 

2

with one voice, overwhelmingly dominate the market. In the broadcast sector, all 
national TV channels are state-owned or controlled. In the print sector, the few 
independent media outlets are struggling to survive. Libel and insult laws and even 
prison sentences are effectively contributing to a lack of a free debate in the media.  
 
Senior Foreign Ministry official Valery Romashko acknowledged that there were 
problems in the media field. He stressed, however, that these problems were not different 
from those that characterized most post-Soviet and post-Socialist countries.   
 
The OSCE Representative has offered his good offices to assist the Government in both 
immediate and long-term improvements in the media field. Apart from legal reforms, 
the Government is in the position to cease from one day to another several restrictive 
practices that are authorized but not prescribed under current regulations. 
 

Belarus Media Law 
 
The current Media Law allows the Government to be highly intrusive in the media 
field. The Ministry of Information has broad powers to sanction and it has been using 
these powers exceedingly in the past two years. The Ministry of Information should 
immediately cease the practice of issuing warnings and suspending newspapers. 

 
The current Media Law with its numerous restrictive provisions allows for several ways 
to put pressure on the media. It also forces them to exercise self-censorship.  
 
According to Article 1, the Ministry of Information is given extensive powers over the 
media. Article 16 allows the Ministry to issue warnings, suspend media outlets for one to 
three months or even to permanently close down a media outlet for violating other 
articles. Besides warnings for different administrative and technical irregularities, 
warnings related to content can also be issued under Article 5 (“Abuse of freedom of 
information”). For example, this article allows the media outlet to be warned for 
“defaming the honour and dignity of the President”; this offence can also lead to 
suspensions and closure. In addition to this media law provision, the same offence exists 
in the Criminal Code. 
 
In the last two years, these powers have been exceedingly used by the Ministry.  
According to official figures provided kindly by the Ministry of Information:  
 
The number of new newspapers registered showed a sharp decrease in 2004: 
  
2000      132 
2001      199 
2002      200 
2003      230 
2004      51 
 



The Representative on Freedom of the Media 
Visit to Belarus 
10 March 2005 

3

The number of newspapers warned by the Ministry showed a sharp increase in 
2004:  
 
2000      60 
2001      27 
2002      19 
2003      52 
2004      81 (with 160 warnings) 
 
The number of newspaper suspensions showed a sharp increase in 2004:  
 
2000      0 
2001      0 
2002      0 
2003      9 
2004      25 
 
In a meeting with the Representative, Minister Russakevich insisted that his Ministry’s 
warnings could be appealed in a court of law. However, in 2003 courts dismissed all 
eight appeals filed by newspapers against the Ministry of Information decisions. No 
information was available for 2004. The court statistics of 2003 prove that the only 
remedy against administrative intrusion in the media is to bring to a stop the exercise of 
this particular power, and erase it from the media law altogether. 
 
The Representative observed, from accounts by both independent and official sources,  
that the Ministerial warning/suspending power was overwhelmingly used against non-
state and independent newspapers (Belorusskaya Delovaya Gazeta, Zhoda, Narodnaya 
Volya, Vecherni Stolin, Novaya Gazeta Smorgoni, etc.)  
 
The Office of the Representative was not able to track down one warning for content 
issued to a government media outlet.  
 
According to Professor Mikhail Pastykhov who leads the Belarusian Association of 
Journalists (BAJ) Law Centre, no new political independent newspapers have been 
registered in the past two years. 
 
 

 Amendments to the  Media Law 
 
The Media Law should be liberalized. In this situation, the OSCE Representative has 
offered concrete forms of assistance to the Government in improving media-related 
legislation.  
 
During his visit to Minsk the Representative was informed that amendments to the 
existing media law were currently being prepared, and that they should be submitted to 
the National Assembly in March. The Chairman of the Standing Committee for Human 



The Representative on Freedom of the Media 
Visit to Belarus 
10 March 2005 

4

Rights, National Relations and Media, Yury Kulakovsky said that these amendments 
would “liberalize” the Law.  
 
Nevertheless, the Representative did not observe an open public debate on the proposed 
amendments. Non-state journalists expressed concern that if the draft would be made 
public only when tabled in Parliament it might be too late to have a discussion. In 
addition, several interlocutors believed that these amendments would make the law even 
more restrictive and intrusive. 
 
According to Belapan news agency, Information Minister Rusakevich,  speaking at the 
Ministry's board meeting on 28 January, said that "efficient measures will be resolutely, 
uncompromisingly put in future in the way of any attempts to bypass the law or try our 
patience."  
 
He stressed that the Ministry would ensure the legislative protection of Belarus' 
information space. "It is not unlikely that we will have to adopt new regulations and 
provisions in the sphere of the media in the near future," he added. 
 
But during their meeting, Mr. Russakevich did not reject the proposal made by the OSCE 
Representative to provide legal assistance on the amendments. The Representative 
offered to conduct a round-table, either in Minsk or in Vienna. According to this 
proposal, the participants would represent three parties from Belarus: experts from BAJ, 
experts from the Belarusian Union of Journalists (BUJ), and the Ministry of Information. 
The Representative would provide international expertise. 
 
The Representative would see this as a first step and an act of goodwill towards 
improving the legal framework for the media. 
 
 

Libel and insult provisions, imprisonments 
 
Belarus has harsh libel and insult legislation, which it regularly applies. It is the only 
country in the OSCE region where two people are serving prison sentences for 
insulting the dignity of the Head of State. The authorities should be encouraged to 
liberalize their libel legislation and repeal the insult laws. 
 
Current legislation criminalises libel. It also offers elevated protection to officials, 
including the Head of State.  
 
Over the last ten years liability for libel and insult has changed for the worse.  
 
In 1999, the Criminal Code for the first time established liability for insulting a 
representative of the authorities (Article 369). In addition, the 1999 Code established, 
again for the first time, criminal liability for defaming the President. Both include the 
possibility of a prison sentence. 
 



The Representative on Freedom of the Media 
Visit to Belarus 
10 March 2005 

5

The Civil Code establishes liability for dissemination of information which is untrue and 
denigrating to the honour, dignity and business reputation of an individual.  
 
All these provisions have been used on a number of occasions. They have resulted in 
curtailing freedom of speech.  
 
Standing Committee Chairman Kulakovsky insisted that “the libel and insult provisions 
were based on similar legislation in several European countries. We didn’t invent these 
legal norms.” He also stressed that “because of our mentality we need restrictions 
including those that defend the honour of the President.”  
 
The Representative found that the libel and defamation provisions in Belarus are being 
specifically used to induce a chilling effect on journalists.  
 
The Representative will continue a dialog with the authorities in order to liberalize their 
legislation on libel and insult. He will also continue appealing to the authorities to free 
Valery Levonevsky and Alexander Vasilyev, who are serving a prison sentence for 
insulting the Head of State for distributing satirical verses. 
 
Court Statistics (official): 
 
Criminal: 56 people have been accused of criminal defamation. 50 have been convicted 
within the period of 1 January 2002 - 30 June 2004. 
 
Civil: During the same period courts in Belarus heard 310 cases dealing with the 
protection of honour, dignity and business reputation of individuals. 
 
 

State print media 
 
The state media are heavily subsidized by the government. Instead, a project of 
privatization of the state-owned newspapers should be developed and executed. They do 
not provide space to voices that are not in conformity with the government. The state 
media should be encouraged to open itself to alternative voices. In addition, training 
courses in pluralistic coverage could be organized for journalists of both state and 
independent press. 
 
State newspapers receive large subsidies in the form of privileges and direct financial 
support. Minister Russakevich acknowledged that in 2004 his Agency supported 32 
newspapers (and one TV channel). In 2005, the state plans to subsidise this sector with 41 
million USD.  
 
The Representative was informed that a system of forced subscriptions to state 
newspapers is regularly implemented. State bodies and organizations, such as the 
Academy of Science, universities, schools, entrepreneurs, and commercial organizations 



The Representative on Freedom of the Media 
Visit to Belarus 
10 March 2005 

6

have received orders from local authorities to subscribe individually and collectively to 
state-owned newspapers.  
 
The Media Representative visited the main state newspaper Sovetskaya Belorussiya-
Belarus Segodnya. The Editor of Sovetskaya Belorussiya-Belarus Segodnya Pavel 
Yakubovich briefed the Representative in detail about his newspaper, the largest in the 
country (290,000 subscribers alone this year, while the actual number of copies 
distributed is near to half a million). In his view, it didn’t really matter if a newspaper 
was controlled or not by the government, what mattered was its quality. “There is no such 
thing as independent media; everybody is dependent either on political circles or on 
money,” he said. Yakubovich insisted that he did not receive any instructions from state 
officials and that he tried to cover all important events.  
 
The day the Representative left Belarus this newspaper published a transcript of a round-
table on freedom of expression, where all participants stressed the importance of 
responsibility and even criticized the Russian media for being “very irresponsible.” 
(Previously, during the meeting with the Representative, the editor did not mention that 
such a round-table discussion, dealing with the same questions as their conversation, had 
just taken place and would be published the next day.) 
 
No journalists from the state media were present at the Representative’s press conference 
although they were informed beforehand.          
 
 

Independent print media 
 
The independent media are under constant pressure through judicial, extra-judicial 
and economic means. According to BAJ, the number of such outlets has drastically 
fallen over the past year, from 50 to 18. A multitude of “filters” are pushing the 
independent media out of the market. The authorities should cease administrative and 
economic discrimination. OSCE should further support through different means the 
independent media.  
 
The Representative had several meetings with independent journalists and editors from 
the print media. This media do not receive any taxpayers’ money. They are not in any 
way dependent on the state. They also report independently on political and social 
developments in the country.  
 
The journalists painted a very bleak picture of their own state of affairs. The numbers 
corroborate this picture.  
 
There is only one independent daily in the country, Narodnaya Volya. Its circulation is 
just under 30,000. The rest are weeklies or even more irregular publications. The overall 
weekly circulation of all independent media taken together is only a fraction of the daily 
circulation of Sovetskaya Belorussiya-Belarus Segodnya alone. 
 



The Representative on Freedom of the Media 
Visit to Belarus 
10 March 2005 

7

According to BAJ, as a result of the operation of several “filters,” the numbers of 
independent media outlets fell from 50 to 18 over the past year. 
 
Here are some “filters” that have been identified by several independent editors: 
 

• Registration and re-registration of newspapers. The mere existence of such a 
system is in violation of internationally accepted standards, because it provides 
for arbitrary decision instead of an automatic right to life. On numerous occasions 
independent newspapers were refused registration. Mandatory re-registration also 
allows weeding out critical independent media at any point in time.  

 
• A media outlet has to have a business address to be registered. However, 

premises are often denied to independent media.  
 

• Difficulties with holding on to rented premises. Just recently, two media 
outlets, the leading independent news agency Belapan, and the office of RFE-RL, 
were told to vacate their premises.  

 
• Virtual monopoly on subscription/retail distribution of print media. Belarus 

state-owned companies Belpochta  (postal services) and Belsoyuzpechat’ (retail 
and subscription distribution) and its regional branches in several cases refused to 
continue distribution/subscription of independent print media, and unilaterally 
cancelled subscription, delivery and retail contracts. In addition, private 
distribution companies need a special licence issued by the Ministry of 
Communication and Informatization (‘informatizatsiya’). Such a license was 
refused to several private newspaper distributors. 
 
Belorusskaya Delovaya Gazeta was refused distribution after a three months 
suspension by the Ministry of Information, claiming the paper did not fulfil the 
circulation required by the contract. That shortcoming, however, was caused by 
the suspension. 
 

• Virtual printing monopoly. The independent media have difficulty getting their 
newspapers printed. Since 11 February 2004 all Belarusian publishers and 
printing facilities were required to apply to the Ministry of Information for new 
licences regardless of when their current licences had expired and in some case 
re-registration was refused. Recently, six newspapers (Vremja, Tovarisht, 
Mestnaya Gazeta, Belorusskaya Delovaya Gazeta, Den’, Solidarnost) started to 
print in Smolensk, Russia, since they could not find a publishing house in Belarus 
that was willing to print them. On one occasion, an editor was asked to replace a 
collage in his newspaper by the director of the publishing house and he had to 
agree so as to be able to continue to be printed.  

 
• Tax inspections.  
 
• Pressure on advertisers to withdraw their contracts. 



The Representative on Freedom of the Media 
Visit to Belarus 
10 March 2005 

8

 
• Limited access to information which makes it impossible for the independent 

media to perform their duties in a professional manner.  
 

The rights of independent journalists remain fragile in Belarus. A climate has been 
established which fosters widespread self-censorship among the media. Even the 
independent media, to avoid further pressure, have to exercise a certain level of restraint 
in their coverage of political events in Belarus. This was acknowledged by several 
editors.  
 
In this situation the independent media can survive only with the support of international 
organizations and NGOs.  
 
In democracies, the media should belong to the civil society, not to the state. In new 
democracies, where in the past all press was owned by the state, this can not happen from 
one day to another, but economic and administrative discrimination against the 
independent periodicals should stop.  
 
 

Electronic media  
 
The most important source of information for the people of Belarus remains television. 
There is no independent nationwide TV Channel in Belarus; the two national TV 
channels, the two other TV Channels with large coverage, and the new satellite 
channel, Belarus TV, are either owned or controlled by the state. The Government 
should be urged to privatize one of the national channels, and allow the transformation 
of the other into an independent public broadcaster.  
 
All surface nationwide Belarusian electronic media, BT1 (First National TV Channel), 
ONT (Nationwide TV), and Radio BR1 (First Channel of Belarusian National Radio) are 
controlled by the Presidential Administration and the Ministry of Information. So are the 
three other TV channels with a large foot-print – the satellite channel Belarus TV, TV 
Lad, and STV (the latter is available in Minsk, in the regional capitals and some other 
areas).  
 
No local broadcasting outlets are functioning in Belarus which would match the triple 
criteria of independence, that is, organizational, financial, and editorial autonomy. 
Although plenty of privately owned radio stations exist, they are all in entertainment, 
with no coverage of the political disputes in the country.  
 
The Russian Federation TV Channels NTV and RTR are available in Belarus, but 
generally do not provide significant coverage of Belarusian political developments, and 
there has been an overall decrease in the audience share of Russian TV broadcasts in 
Belarus.  
 



The Representative on Freedom of the Media 
Visit to Belarus 
10 March 2005 

9

The state channels cover political developments in a homogenized way. The Ministry of 
Information develops themes that the media are encouraged to pursue. For example, it is 
offering a tender for the production of TV programmes dedicated to the following 
subjects: 
 

- “Healthy Way of Living”; 
- “The Spiritual Revival of Belarus”; 
- “The Gifted Children of Belarus”; 
- “The 60-th Anniversary of the Liberation of Belarus from the German-Fascist 

Invaders.” 
 
The Representative visited the second national TV channel ONT which is 51 percent 
owned by the Ministry of Information. 
 
The management at ONT insisted that they are a commercial station that did not receive 
any state funding. When asked if they were covering political developments and disputes 
in the country, they described themselves as a “broadcaster working in a stable country, 
and thus we report only on what is of interest to the majority of the population and not 
what concerns a small minority.”   
 
The same was the fate, that is, lack of any coverage on ONT or on any of the TV channels 
of the country, of a several thousand-strong demonstration by local entrepreneurs on  10 
February against the new VAT rules. It lasted many hours in front of the Parliament 
building during the visit of the Representative with Committee Chairman Kulakovsky.  
 
(Sovetskaya Belorussiya-Belarus Segodnya did not cover the demonstration in its next 
day edition as a news event, but at least mentioned it in an opinion piece that praised the 
new tax regulations.) 
 
ONT did show in 2004 the internationally controversial documentary, The Road to 
Nowhere, which was a scathing attack against the opposition. ONT management was not 
able to provide the Representative with the names of the producers of this programme 
which they obtained from “somewhere outside.”  
 
 

Internet 
 

The Government should be encouraged to refrain from Internet filtering and blocking 
activities. The dialogue on drafting Internet legislation in line with international 
standards initiated by the relevant Parliamentary Committee should be continued.  
 
Belarus has one central Internet Service Provider, Beltelecom, controlled by the Ministry 
of Communications. 
 



The Representative on Freedom of the Media 
Visit to Belarus 
10 March 2005 

10

Although the Ministry of Communications is developing Internet access throughout the 
country, several problems have been mentioned to the Representative. For example, one 
needs to present an ID to use the Internet in a café.  
 
According to Digital Media News for Europe, Beltelecom recently blocked access to both 
Belarusian and Russian sites. The Representative was told by the Minister of 
Communication, Mr. Goncharenko, that he is not aware of these cases. He assured the 
Representative that no filtering mechanisms are planned at the state provider.  
 
Complying with the request by the Chairman of the Standing Committee for Human 
rights, National Relations and Media, Mr. Yuri Kulakovsky, the Representative offered 
his support to the Committee in its efforts to draft Internet legislation in line with 
international standards. The dialogue on this important matter is to be continued.  
 
 

Recommendations 
  
 
Overall, the media situation has deteriorated in Belarus over the past couple of years. 
The number of independent media outlets has been declining; the number of 
administrative warnings and suspensions has been growing. The state media, speaking 
with one voice, overwhelmingly dominate the market. In the broadcast sector, all 
national TV channels are state-owned or controlled. In the print sector, the few 
independent media outlets are struggling to survive. Libel and insult laws and even 
prison sentences are effectively contributing to a lack of free debate in the media.  

 
• Given the welcome fact of the visit and the high-level meetings in cooperative 

spirit, the OSCE Media Representative hopes that it marked the beginning of a 
dialogue between the Government of the Republic of Belarus and his Office.  
 

• The OSCE Representative has offered his good offices to assist the Government 
in both immediate and long-term improvements in the media field. Apart from 
legal reforms, the Government is in the position to cease from one day to 
another several restrictive practices that are authorized but not prescribed 
under current regulations. 

 
• The current Media Law allows the Government to be highly intrusive in the 

media field. The Ministry of Information has broad powers to sanction and it 
has been using these powers exceedingly in the past two years. The Ministry of 
Information should immediately cease the practice of issuing warnings and 
suspending newspapers. 

 
• The Media Law should be liberalized. In this situation, the OSCE 

Representative has offered concrete forms of assistance to the Government in 
improving media-related legislation.  

 



The Representative on Freedom of the Media 
Visit to Belarus 
10 March 2005 

11

• Belarus has harsh libel and insult legislation, which it regularly applies. It is 
the only country in the OSCE region where two people are serving prison 
sentences for insulting the dignity of the Head of State. The authorities should 
be encouraged to liberalize their libel legislation and repeal the insult laws. 

 
• The state media are heavily subsidized by the government. Instead, a project of 

privatization of the state-owned newspapers should be developed and executed. 
They do not provide space to voices that are not in conformity with the 
government. The state media should be encouraged to open itself to alternative 
voices. In addition, training courses in pluralistic coverage could be organized 
for journalists of both state and independent press. 

 
• The independent media are under constant pressure through judicial, extra-

judicial and economic means. According to BAJ, the number of such outlets 
has drastically fallen over the past year, from 50 to 18. A multitude of “filters” 
are pushing the independent media out of the market. The authorities should 
cease administrative and economic discrimination. OSCE should further 
support through different means the independent media.  

 
• The most important source of information for the people of Belarus remains 

television. There is no independent nationwide TV Channel in Belarus; the two 
national TV channels, the two other TV Channels with large coverage, and the 
new satellite channel, Belarus TV, are either owned or controlled by the state. 
The Government should be urged to privatize one of the national channels, and 
allow the transformation of the other into an independent public broadcaster.  

 
• The Government should be encouraged to refrain from Internet filtering and 

blocking activities. The dialogue on drafting Internet legislation in line with 
international standards initiated by the relevant Parliamentary Committee 
should be continued.  

 


	Visit to Belarus
	Observations and Recommendations
	General state of media freedom in Belarus
	State print media

