
RC.NGO/17/10 
1 October 2010 
 
ENGLISH only 

 
 

Human Rights Without Frontiers 
 

Avenue d’Auderghem 61/16, 1040 Brussels 
Phone/ Fax: 32 2 3456145 

Email: international.secretariat.brussels@hrwf.net – Website: http://www.hrwf.net  
 
 

 
 

 
Review Conference 2010, Warsaw, 30 September - 08 October 2010 

  
Warsaw, 1 October 2010 

 
Working Session 2: Freedom of Expression  

 

 
 

FREEDOM OF EXPRESSION IN KAZAKHSTAN 
 
 
 
 
 

 
 
 
 

Human Rights Without Frontiers International 
Avenue d’Auderghem 61/16 

1040 Brussels, Belgium 
Tel./ Fax: +32-2-3456145 

Email: international.secretariat.brussels@hrwf.net 
Website: http://www.hrwf.net 

 
 
 

mailto:international.secretariat.brussels@hrwf.net
http://www.hrwf.net/
http://www.hrwf.net/


Concerns about freedom of expression in Kazakhstan 
 
Human Rights Without Frontiers is concerned about the low level of freedom that the 
press can enjoy. In the last few years, the government has repeatedly harassed or shut 
down independent media outlets. Libel is a criminal offense, and the criminal code prohibits 
insulting the president; self-censorship is widespread. Most media outlets, including 
publishing houses, are controlled or influenced by members of the president’s family and 
other powerful groups.  

Independent media in 2009 suffered attacks, arrests, and crippling libel judgments. The 
weeklies Taszharghan and Respublika faced closure after courts ordered them each to pay 
fines of $300,000 to $400,000 on dubious pretexts. Ramazan Yesergepov, editor of the 
weekly Alma-Ata Info, received a three-year sentence for revealing state secrets while 
reporting on a corruption investigation. In December, Gennady Pavlyuk, a journalist from 
Kyrgyzstan, was murdered in Almaty. 

The government at times has blocked websites that are critical of the regime, and 
legislation signed in July 2009 classifies all websites in the “.kz” domain as media outlets 
and imposes stringent regulations. The independent online outlet Zonakz and the website of 
the weekly Respublika suffered multiple cyber attacks in 2009. 

In the 2009 Reporters Without Borders press freedom index, Kazakhstan was ranked 142nd 
out of 175 countries  

Imprisoned journalist complains to United Nations 

Imprisoned journalist Ramazan Esergepov has sent a complaint to the United Nations 
Human Rights Committee about the Kazakh authorities’ refusal to grant him a conditional 
release. 

His wife, Raushan Esergepova, handed the complaint to the head of the Kazakhstan Bureau 
for Human Rights in Almaty on July 28. The bureau has forwarded it the United Nations. 

The editor of the weekly Alma Ata Info, Esergepov was arrested in January 2009 and was 
sentenced the following August to three years in prison on a charge of revealing state 
secrets in a 2008 article. Having served a third of his sentence, he could be paroled but the 
authorities have refused to release him. 

Jailed for publishing an article about alleged influence-trafficking involving a leading 
businessman and representatives of the National Security Committee (KNB), the KGB’s 
successor, Esergepov is being held in Prison Camp No. 158/2 in the southern city of Taraz – 
a long way from Almaty, where his family lives. 

Esergepov was unjustly convicted for drawing a case involving state officials to the public’s 
attention. He was punished for shedding light on something the authorities would prefer to 
hide. Not only was his trial marked by irregularities and his initial sentence unjust, but the 
decision to keep him in prison now shows that his detention is politically-motivated.” 

Esergepov went on hunger strike from 6 to 11 June to protest against his continuing 
imprisonment and the OSCE’s inability to tackle human rights violations in Kazakhstan. He 

http://en.rsf.org/press-freedom-index-2009,1001.html


has several serious medical conditions including diabetes and hypertension and was 
transferred to the prison infirmary on 12 July. 

Arrested on 6 January 2009, Esergepov was sentenced to three years in prison and a two-
year publishing ban on 8 August 2009, at the end of a trial held behind closed doors that 
was accompanied by serious irregularities. A Taraz court confirmed the sentence on 22 
October 2009. 

More court rulings violating freedom of expression 

On 21 April 2010, a ruling by a court in the western city of Ural ordered a local newspaper, 
Uralskaya Nedela (Ural Week), and one of its reporters, Lukpan Akhmedyarov, to pay 20 
million tenges (136,000 dollars) in damages to an oil industry company, especially as the 
size of the award could force the weekly to close. 

In an article headlined “Hidden invitations to tender” that was published on 6 August 2009, 
Akhmedyarov criticised the fact that the company Tengizneftestoy seemed to be so sure of 
winning a contract that it began assembling equipment and workers before companies had 
been asked to submit bids. 

Tengizneftestoy acknowledged during the trial that it had acted as Akhmedyarov claimed 
but nonetheless insisted it had been defamed by the article.  

Human Rights Without Frontiers is particularly shocked by the size of the damages, 
even if less that the amount demanded by the company. The court was clearly aware that it 
would have the almost certain effect of bankrupting the newspaper.  

On 23 April 2010, an administrative court in the southern city of Almaty fined Guljan 
Ergalyeva, the editor of newspaper Svoboda Slova (Free Expression), 250 dollars for 
depositing flowers at the independence monument in the city’s main square and for talking 
about the importance of freedom of expression and assembly during a banned 
demonstration on 17 April by the opposition party Azat after its congress. The court accused 
her of organising the demonstration. Human Rights Without Frontiers regards the fine 
as disproportionate. 

Two members of the “For a free Internet” movement appeared in court on 23 April for 
participating in a “flash-mob” protest against the telecommunications company 
Kazakhtelecom, which blocked access to websites without having the authority to take such 
action. Irina Mednikova got a warning while Zhanna Baytelovoy, the alleged organiser, 
was fined under article 373 of the administrative code. 

The case of Vadim Kuramshin 
 
Vadim Kuramshin, a lawyer currently campaigning for the rights of prisoners, was due to 
meet Mr Joe Higgins, a member of the European Parliament, in the Premier Hotel in 
Karaganda on the 30th of August 2010 to inform him about serious human rights violations 
taking place in the penitentiary establishment ETs 165-25. Unfortunately Vadim never made 
it to the meeting as he had been arrested in Kochetav as he was preparing to leave for 
Karaganda on the 28th of August. He was sentenced to 10 days detention on an 
administrative charge. That is how freedom of expression is also violated in Kazakhstan. 
 


	Imprisoned journalist complains to United Nations
	More court rulings violating freedom of expression

