
 1

 
Organization for Security and Co-operation in Europe 

The Representative on Freedom of the Media 
Miklós Haraszti 

 
 

13 November 2008 
 
 

The State of Media Freedom in Montenegro 
 

Observations and Recommendations 
 
 
The OSCE Representative on Freedom of the Media (RFOM), Miklós Haraszti, visited 
Montenegro on 16-18 July 2008. He had been invited by the Minister of Culture, Sport 
and Media on behalf of the Government of Montenegro, in order to assess the current 
state of media freedom in the OSCE’s newest participating State. He was accompanied 
by Arnaud Amouroux, Project Officer1. 
 
The RFOM met with government officials, media authorities, journalists and 
representatives of non-governmental organizations.  
 
Officials of the Republic of Montenegro with whom he met included: 
 
Filip Vujanovic, President of the Republic of Montenegro;  
Ranko Krivokapic, Speaker of Parliament;  
Milo Djukanovic, Prime Minister;  
Milan Rocen, Minister for Foreign Affairs;  
Andrija Lompar, Minister of Transport, Maritime Affairs and Telecommunications;  
Branislav Micunovic, Minister of Culture, Sport and Media;  
Miras Radovic, Minister of Justice. 
 
Others with whom he held meetings included: 
 
Abaz-Beli Dzafic, Director of the Broadcasting Agency (BA);  
Jadranka Vojvodic, Deputy Director of the BA; 
Djordje Vujnovic, Adviser to the Director of the BA; 

                                                 
1 Previously, on 7-8 July, he also participated in the roundtable “Broadcasting Parliament Sessions – 
International Practices and Experiences,” convened in Podgorica by the Parliament of Montenegro and the 
OSCE Mission to Montenegro. 
 



 2

Branislav Calic, Chairman of the Council of Radio and Television of Montenegro 
(RTCG); 
Budimir Raicevic, Director of Radio CG;  
Radojka Rutovic, Chief Editor of Television CG;  
Valentina Scekic, Marketing Director, RTCG.  
 
Radojica Bulatovic, Executive Director, Montenegro Media Institute (MMI);  
Daniela Seferovic, Program Director, MMI;  
 
Mihailo Jovovic, Newsroom manager, Vijesti;  
Lisa C. McLean, Senior Resident Director, NDI;  
Mladen Milutinovic, Director, Dan;  
Mirsad Rastoder, Chairman of the Journalists’ Self-Regulatory Body (JSRB);  
Milka Tadic-Mijovic, Editor, Monitor;  
Ranko Vujovic, Executive Director, Union of Independent Electronic Media of 
Montenegro (UNEM).  
 
The RFOM also met with foreign diplomats posted in Podgorica, as well as with 
representatives of the European Commission and the Council of Europe.  
 
The RFOM wishes to extend his gratitude to Ambassador Vesko Garcevic, Permanent 
Representative of Montenegro to the OSCE, and Ambassador Paraschiva Badescu, Head 
of the OSCE Mission to Montenegro, and her staff, for their crucial support. 
 
Recommendations on how to further strengthen freedom of the media in Montenegro can 
be found at the end of each chapter and in the conclusions of this report. 
 
 

I. General Overview 

In general, the media situation in Montenegro is largely commendable. 
 
There is a high degree of media pluralism in the country, in terms of both the quantity of 
media outlets and the different views that are represented. 
 

Montenegro has an exemplary ban on state ownership of the media. The 
privatization of the press is almost complete. 
 
Montenegro's 2003 Media Law bans State ownership of the press. Article 7 states: "The 
Republic, local authorities or legal entities, the majority share of which is owned by the 
state, or completely or in a greater part funded from the public revenues, shall not be the 
founder of media, except under the conditions prescribed by the Broadcasting Law." 
 



 3

The mere existence of this piece of legislation is praiseworthy, and could serve as a ‘best 
practice’ model for OSCE participating States with preserved or even bolstered state 
ownership of media.  
 
The Government strives to finalize the privatization of Pobjeda, the one remaining State-
owned daily. At the end of 2007, at a public tender for a majority stake in the publisher of 
Pobjeda, no company expressed interest, because of the high debts swamping the paper. 
The State has recently launched another tender whose results remain to be seen.  
 
Montenegro has an exceptionally high number of electronic and print media outlets – 
roughly 70 in a country of an estimated 680,000 inhabitants. Considering the abundance 
of outlets, many observers foresee that a healthy collapse of the market will come in the 
future. The Government is right to refrain from unduly interfering in this process.  
 
Commercial broadcasters are to a great extent independent, but poor finances jeopardize 
their activity, professionalism and prospects.  
 

The legal framework for a free media is generally in line with OSCE 
commitments.  
 
The Constitution of Montenegro, adopted in October 2007, guarantees freedom of 
expression “through speech, the written word, pictures or any other way” (article 47), as 
well as freedom of the press (article 49), prohibition of censorship (article 50) and access 
to information (article 51).  
 
Most key laws were adopted in 2002 (i.e. the Media Law, Broadcasting Law, and Law on 
Public Broadcasting Services). These provide a solid basis for the development of the 
media community and the protection of free speech. The inconsistent implementation of 
regulations, however, has remained a problem. 
 
Following a legal reform in 2003, libel and insult are not punished anymore with 
incarceration. This is a positive development, albeit ‘libel’ (or ‘defamation’) and ‘insult’ 
remain crimes punished with a fine (Articles 195 and 196 of the Criminal Code).  
  

Montenegro’s unarguably pluralistic scene is still accompanied by certain 
unresolved shortcomings and disputed issues.  
 
At the time of the RFOM visits in July, two draft laws that undoubtedly will have great 
implications on the free media environment were under heated debate.   
 
One of these was the then-draft Law On Electronic Communications, which was under 
debate when the RFOM visited Montenegro. Unfortunately, this law was passed after the 
RFOM's visit without any substantial improvements in its provisions that practically 



 4

downgrade the competences and autonomy of the Broadcasting Agency (BA). (See 
Chapter II).  
 
The other major controversy involves the law regulating the Public-Service Broadcaster 
of Montenegro (RTCG). The amendments to the RTCG law are still under consideration 
at the time when this report is published. Also, earlier, the decision by RTCG not to 
provide live coverage of all parliamentary sessions had prompted opposition parties to 
boycott plenary sessions of Parliament. (For RTCG-related issues, see Chapter III.)  
 
The RFOM took part in a special roundtable on the topic of parliamentary broadcasting, 
held on 7-8 July in Podgorica, and made the point that the crisis, though politicized, had 
its roots in RTCG’s insecure sources of financing, due in part to a poorly functioning 
system of fee collection. As a result of the OSCE Mission’s mediating efforts and the 
personal engagement of its head, Ambassador Paraschiva Badescu, a temporary solution 
to the parliamentary broadcast coverage issue was reached in October 2008.  
 
The lack of progress in investigating some of the cases of violence against journalists 
provides another source of tension in Montenegro’s record of media freedom (see 
Chapter IV).  
 
Montenegro is one of the OSCE participating states that have done away with prison 
sentences for libel. However, civil courts continue to award disproportionately high 
compensation for cases of defamation. These exert an overall chilling effect on 
journalists and media outlets (see Chapter V).  
 
In this respect, bolstering the Montenegrin media’s self-regulatory mechanisms would 
help decrease the number of complaints and boost investigative journalism (see Chapter 
VI).  
 



 5

II. The new Law on Electronic Communications and the 
independence of the Broadcasting Agency 

Chart: The Broadcasting Problem Fields in Montenegro  

 
 

A well-performing regulator with an uncertain future 
 
Unfortunately, the institutional solutions pursued by the new Law on Electronic 
Communications put the independence of Montenegro's otherwise well-functioning 
Broadcasting Agency (BA) into question.  
 
The new law merges the technical sector of the BA, which decides on the allocation of 
frequencies when it licenses the broadcasters of the country, with the Government-
dependent Agency for Telecommunications to create a new body, the Agency for 
Electronic Communications and Postal Activity, which will be established and controlled 
by the Government.  
 
The BA had won praise throughout Europe as an exemplary institution, both for the 
autonomy it has enjoyed and for the professionalism of its staff.  
 
The BA and the Agency for Telecommunications have cooperated well in the past. The 
Ministry of Transport and Telecommunications, which prepared the new Law, offered no 
clear reasoning for merging the two regulators in a way that puts the licensing body’s 
important functions under Government control.  
 
The now-defunct Broadcasting Law, adopted in September 2002, established a best 
practice model for the appointment of the BA, which is responsible for licensing 
broadcasters and other key regulatory functions. A number of stakeholders nominated 

Government-dependent 
Telecom Agency 

Independent  
Broadcasting Agency Merging 

Commercial 
broadcasters 

RTCG Local broadcasters 

Monitors and regulates 

Monitors and 
regulates 

Financing 
through fees 
collected for 

RTCG 



 6

members of an oversight Agency Council, and these appointments were then submitted to 
Parliament for ratification.  
 
In stark contrast, the new Law provides that members of the proposed Council of the 
Agency for Electronic Communications and Postal Services "shall be appointed by the 
Government, upon the Ministry proposal."  
 
The precise relationship between the old BA and the new Agency is still not clear. 
Among other things, the Law provides for the new Agency to take over assets and staff of 
the BA, although it does not appear to formally abolish the latter. 
 

A hasty procedure 
 
During his visit, the RFOM held a roundtable discussion between various institutions and 
state mechanisms involved in the proposed legal change. He recommended a longer 
period of negotiation so that objections could be addressed and a satisfactory solution 
found before the law was passed. It was his position that such a solution would preserve 
the independence of the oversight of the broadcast licensing decisions presently managed 
by the BA, and at the same time care for the unified technical oversight of 
telecommunications, brought in by the new law as necessary in the times of convergence 
of all platforms into digital ones.  
 
Unfortunately such a result was not achieved, neither were assurances from state officials 
regarding the negotiation process upheld.  
 
During his visits, the RFOM received assurances from government officials, including 
the Prime Minister, the Speaker of Parliament and the Minister of Transport and 
Telecommunications, that a longer consultation period would take place.  
 
Despite this, on July 29, only days after the RFOM’s visit, Parliament approved the draft 
law in an unchanged shape and form, together with some 30 other laws. Amendments 
proposed to improve the draft law, including those brought by the BA, were not given the 
study they deserved.  What's more, the vote took place in the absence of opposition MPs, 
who were still boycotting Parliamentary sessions to protest the lack of live TV coverage. 
 
With the draft now enacted as law, the RFOM recommends that Parliament amends the 
law to correct the omissions. There are several compelling reasons for this: 
 
-- One, for constitutional reasons: The Government must provide pro-active care for 
media pluralism. A key guarantee of this is the independence of the licensing process. 
Unfortunately, under the new law, some indispensable elements of the licensing functions 
of the BA will be carried out by Government-appointed officials. It is not clear what 
BA’s role in the licensing process will be, and how it will be represented in the bodies 
that decide on tenders.  
 



 7

It is a well-established principle under international law that bodies that exercise 
regulatory or other decisive powers over the media should be protected against political 
interference. A body whose members are appointed by the government does not meet the 
required standard. 
 
-- Two, for practical reasons: The amendments suggested by the BA and supported by the 
RFOM would have precluded a double-headed, two-stop licensing, where the decision 
about licensing is preceded by a decision about the available frequency, made by a 
different body.  
 
-- Thirdly, for political reasons: A legal setup that theoretically allows for arbitrary or 
biased decision-making (and the double-headed mechanism falls into this category) leads 
to a lack of public trust.  
 

Recommendations: 
 

 Montenegrin authorities should continue their efforts to comply with the Media Law, 
which bans State ownership of the press, and complete the privatization of Pobjeda, 
the only remaining State-owned daily.  

 
 The Montenegrin authorities should start work on new amendments to the Law on 

Electronic Communications. The new provisions should avoid a double-headed, two-
stop licensing setup, in order to provide transparency and accountability in decision-
making. They should guarantee the independence of the oversight of the licensing 
process, in order to provide due care for media pluralism. At least the appeals against 
the licensing decisions should be placed with a fully independent body empowered to 
cancel the disputed decisions if found faulty or at variance with the interests of a 
pluralistic media scene. 

 
 Successful solutions of merging telecommunications and broadcasting authorities, 

such as at Ofcom in the United Kingdom or at FCC in the U.S., could be studied. 
 

 Before passing such new amendments, the authorities of Montenegro are urged to 
submit the draft to a review by international experts, such as the competent services 
of the Council of Europe. Obviously, the RFOM also stands ready to lend expertise.  

 
 

III. Amendments to the RTCG law 
 
Another source of discussion and concern that was raised by the RFOM during his visits 
was the fate of the Public-Service Broadcaster of Montenegro (RTCG). At the time this 
report was being written, the Draft Law on modifications and amendments to the Law on 
Public-Service Broadcasting was still under discussion.  
 



 8

Although the hitherto tabled amendments contain some improvements, such as the 
downsizing of RTCG staff, they also introduce novelties that are questionable from the 
point of view of the overall independence of the public-service broadcaster. These 
include a new method for electing Council members, who will now be appointed by a 
majority of votes in Parliament, and the failure to resolve the RTCG's ongoing financing 
problems. (See the discussion below.) 
 

Undue political influence in the proposed appointment procedure  
 
The RFOM subscribes to recommendations spelled out by the freedom of expression 
watchdog Article 19 in its own analysis of the Montenegro broadcasting law.2  
 

• The list of those empowered to nominate members for the RTCG Council should 
be restricted to single entities, or very small groups of entities; large composite 
bodies should not be nominators. 
 

• Nominators either should nominate a single candidate for parliamentary 
ratification, or a framework of rules should ensure that parliamentary decision-
making regarding Council members is open and participatory.  

 
• The law should include more detail as to the content of the reports that the RTCG 

Council is required to provide, along with a requirement to make these reports 
public. 

 
• Greater detail on the complaints system should be added to the law, such as a 

requirement to adopt a code of conduct, and basic rules on the processing of 
complaints and remedies. 

 
Under the current law, RTCG is supervised by civil society -- not by the Government or 
political parties. A total of 11 organizations, ranging from cultural institutions to trade 
unions and NGOs, nominate representatives to the Council. Parliament then verifies 
whether the nomination procedure complied with the RTCG Law. If the civil society 
organizations do not reach consensus on the nominees, the candidate with most 
signatures wins the nomination. Parliament merely ratifies the nominations with a simple 
majority; it has no right to change or add candidates.  
 
However, in the proposed draft, Parliament does not only approve the board members but 
actually selects out of the two candidates which had received the largest support from 
authorized nominators. 
 
The present process of appointment to the Council and the Managing Board was 
deliberately made complex in order to ensure that the nominators be immune to any 
pressure. Such practice should be continued in the future.  

                                                 
2 http://www.article19.org/pdfs/analysis/montenegro-broadcasting-law.pdf 



 9

 

The license fee and the sustainable financing of RTCG 
 
Under the current distribution of license fees, RTCG is responsible for the fee collection. 
It can though contract out the collection. Itself then gets 75% of the total collected fee, 
5% goes to the Broadcasting Agency, and local public services and commercial media 
receive 10% each. 
 
But RTCG (or any public-service broadcaster) should not be pushed or even allowed to 
worry about the taxpayer-paid part of its revenues. The procedure should be automated, 
and the RTCG should receive its share of the collected license fees directly. Only this 
will result in a financially sustainable -- and politically independent -- RTCG.   
 
Under the current system of collecting license fees from the public, they are paid as part 
of normal electricity bills. Under this system, introduced this year, the first reports 
indicated that RTCG may receive only 30 per cent of its full income. This is because the 
license fee part of the electricity bill is optional (detachable), meaning that anyone can 
choose not to pay it.  
 
Making license fee collection automatic (or, alternatively, designating a specific 
percentage of state or tax revenues that will be automatically transferred to the public-
service broadcaster) would avoid such uncertainties and at the same time make RTCG 
independent from arbitrary governmental decisions.  
 
Legislators are urged to study the successful automation methods implemented in the 
United Kingdom, Georgia and Latvia. These prove that both fee collection and budget 
transfers can be automated. 
 
If they choose to automate fee collection, the British method of making it defined several 
years in advance can be a model. Of course, a result-oriented fee collection method is 
another key element of success. The payment should not be made optional on the payee 
side. 
 
Alternatively, given that low-income households of Montenegro may find it difficult to 
pay broadcast fees, the Georgian and Latvian methods of automated budget transfers 
could be the solution. Under this scheme, the law defines a constant percentage of the 
national income or of the overall income tax revenues, and this sum is automatically 
transferred to the public broadcasting system and all other recipients of the fee. (In 
Montenegro’s case, for example, the BA also receives a share of the fee. .  
 
Whatever model is chosen, the key factor in assessing its success will be the extent to 
which it contributes to the sustainability of the RTCG while at the same time precluding 
possibilities for political interference.  
 



 10

The dispute over broadcasting of parliamentary sessions, and the 
opposition boycott 
 
The RFOM participated in the roundtable "Live Coverage of Parliament Sessions - 
International Practices and Experiences", organized on 7-8 July 2008 by the OSCE 
Mission in Podgorica.  
 
In 2003, opposition parties walked out of Parliament after RTCG decided to end its live 
broadcasts of parliamentary sessions on the ground that such broadcasts would entail 
large expenses and obligations rather than earn income. The same scenario repeated itself 
in June 2008.  
 
On 6 October 2008, with the help of mediation from the OSCE Mission, Parliament and 
RTCG reached agreement that some parliamentary sessions should be broadcast live. 
 
Recommendations: 
 

 The adoption of the Draft Law on modifications and amendments to the Law on 
RTCG should be preceded by a broad public and parliamentary discussion.  

 
 The present complex process of appointment to the Council and the Managing Board 

was designed to make the nominators immune to any pressure. Such practice should 
be continued in the future.  

 
 Article 19’s detailed recommendations should be embraced:  

o The list of those empowered to nominate members for the RTCG Council 
should be restricted to single entities, or very small groups of entities; 
large composite bodies should not be nominators. 

o Nominators either should nominate a single candidate for parliamentary 
ratification, or a framework of rules should ensure that parliamentary 
decision-making regarding Council members is open and participatory.  

o The law should include more detail as to the content of the reports that the 
RTCG Council is required to provide, along with a requirement to make 
these reports public. 

o Greater detail on the complaints system should be added to the law, such 
as a requirement to adopt a code of conduct, and basic rules on the 
processing of complaints and remedies. 

 
 A de-commercialization reform of RTCG should be given proper consideration.  

 
 Greater independence for RTCG can only be achieved if its dependence on collection 

rates of fees or other taxpayer-paid revenues decreases.  
 

 Guaranteeing these revenues for a longer period of time – in other words, automating 
them – would be a substantial contribution to RTCG’s financial, and therefore 
political, independence. 



 11

 
 Automation of income for RTCG can be carried out either through fee collection 

alone or through State financing. Both methods may be compatible with 
“automation”. It is advisable to study the British method of advance fee setting, or the 
Georgian and Latvian solutions, whereby a certain pre-set percentage of the state’s 
tax revenues is mechanically transferred to the fee recipients.  

 
 
 

IV. Unresolved cases of violence against media professionals 
 
In recent years, Montenegro has witnessed a disturbing series of violent acts against 
journalists. Some serious cases are still unresolved. OSCE media freedom commitments 
demand enhanced governmental concern for safe working conditions for journalists. A 
crime against a journalist is not a “normal" crime, but an attack against one of the 
foundations of a democratic society.  
 
The unresolved cases include:  

The murder of Dan’s owner and editor-in-chief, Dusko Jovanovic 
Dusko Jovanovic, editor-in-chief of the opposition daily Dan, was shot dead in a 
drive-by killing in 2004. His murder has not yet been solved. Although suspects 
in this crime have been identified, they remain at large.  

The attack on journalist Mladen Stojovic 
On 23 May, 2008, Mladen Stojovic, a journalist with the daily Danas and 
Belgrade correspondent of the Podgorica-based daily Vijesti, was assaulted in his 
apartment in Bar. Beaten unconscious, he sustained severe injuries. The attack 
came five months after Stojovic had appeared on "Insider," an investigative series 
on B92 Television. 
 
Although Stojovic himself has stated that the attack was not related to his 
journalistic work, I believe that the lack of progress in its investigation adds up to 
the chilling effect exerted on the professional media community. 

  
 
The authorities must address lengthy police investigations and other obstacles in 
administering justice in cases of attacks against media professionals. Swift investigations 
and judicial proceedings will boost trust between citizens and the government.  
 

Recommendations: 
 

 All cases of threats, violence or even murders of journalists must be duly investigated 
in a timely and forthcoming manner, whose results are made clear to the public.   

 



 12

V. Defamation: a lack of full decriminalization and a chilling 
effect from disproportionate civil fines  
 
No one can be imprisoned for libel and insult in Montenegro due to the legal reform in 
2003. This is very positive. However, ‘libel’ (or ‘defamation’) and ‘insult’ remain crimes 
albeit punished with a fine (Articles 195 and 196 of the Criminal Code).   
 
Preferably, the adjudication of all verbal offences against honor and dignity should be 
placed into the domain of the civil law.  
 
But two recent court cases show that civil law combined with disproportionally high fines 
can also endanger journalism in Montenegro:   
 

Monitor vs. Emir Kusturica 
In November 2007, Andrej Nikolaidis, a writer and journalist from the weekly 
Monitor, was fined €5,000 after film director Emir Kusturica was found to have 
been defamed by an article published in June 2004. On appeal, the Higher Court 
in Podgorica increased the fine to €12,000. 

 

Milo Djukanovic vs. Zeljko Ivanovic 
On the night of 1 September, 2007, three assailants wielding baseball bats and 
metal rods attacked Zeljko Ivanovic, the founder and director of the independent 
daily Vijesti, in downtown Podgorica. The perpetrators of this crime have been 
identified and convicted. They are currently serving prison terms. 
 
In his comment immediately afterwards, Ivanovic called the attack “a greeting 
card” from Milo Djukanovic (at that time a former Prime Minister). As a result of 
this statement, in September 2007, (at the time of this report Prime Minister) Milo 
Djukanovic sued the independent daily Vijesti and its director Zeljko Ivanovic for 
€1 million, claiming damage to his reputation after statements saying Djukanovic 
and his "family" were responsible for an assault on Ivanovic. 
 
Most media outlets had reported the comments made by Ivanovic that were ruled 
to be defamatory, but Vijesti was the only one Djukanovic chose to sue.  
 
On 19 May 2008, a court in Podgorica ordered Vijesti and Ivanovic to pay 
Djukanovic  €20,000.  

 
In order to ensure safe working conditions for journalists, changes in both the law and in 
the mindsets of public officials are needed.  
 
Both "libel/defamation" and "insult" should be decriminalized, and the system of punitive 
fines should be reformed according the international free speech standards stemming 
from the jurisdiction of the European Court of Human Rights:  



 13

 
 Proportionality: Fines should be proportionality commensurate with the gravity of 

the offence; 
 Ceiling: maximum fines should not be “killing” for the media outlets; 
 Public interest: High officials should come under a different system of scrutiny 

from ordinary citizens. To ensure free discussion of public issues, only reckless 
libel should be the basis for high officials to claim infringement of personality 
rights. Criticism intended in good faith to be in the public interest may contain 
factual inaccuracy.  

 
 
Recommendations: 

 
 The elimination of imprisonment as a punishment for libel is a positive development. 

This should go further, however. Libel and insult should be decriminalized 
completely. Journalists’ mistakes should be handled according to the existing 
provisions of the Civil Code. 

 
 Such reforms should go hand in hand with the implementation of both a ceiling on 

civil fines and a determination that such fines should be calculated in a proportion 
that reflects the gravity of the offense. 

 
 For the sake of uninhibited media discussion of important public issues, the law 

should make clear that public officials must show a greater degree of tolerance 
towards criticism, even when it contains factual inaccuracy, than average citizens can 
be expected to display (See the relevant case law of the European Court of Human 
Rights).  

 
 

VI. Media self-regulation  
 
The deficiencies of decriminalization, and the chilling effect from the practice of 
imposing high fines, have contributed to the limited progress of investigative journalism 
in Montenegro, especially in cases of corruption.  But these deficiencies do not eliminate 
the necessity for the media community to develop stronger means of self-regulation.  
 
The Journalists’ Self-Regulatory Body (JSRB) was established in 2003. Its signal 
achievement so far has been the almost complete elimination of hate speech in the media 
-- a very welcome development so soon after the post-Yugoslav wars.   
 
But the fact that that not all of Montenegro's leading dailies cooperate within the JSRB 
lends weakness to this structure.  
 
Dan, for example, one of the most influential dailies, has decided not to participate in the 
JSRB, even though it faces more lawsuits than any other media outlet.  



 14

 
According to Human Rights Action (HRA), there are currently close to 30 civil 
cases against Dan, with claims totaling more than €1 million. Some 23 
complaints, with claims approaching €2 million, have been lodged against the 
daily Vijesti. And there are nine cases against the weekly Monitor, with plaintiffs 
claiming more than €200,000 in damages. 

 
Were Dan’s management to join the JSRB, it would be a powerful statement of its 
adherence to rules of ethical work. Additionally, self-regulation by news organizations, 
by providing quick correction to those with a legitimate complaint about mistakes 
committed, decreases the number of lawsuits, and deprives politicians of a moral pretext 
when they demand “tougher actions” against the media.  
 
During his visit, the RFOM offered to finance a local translation of his office’s Media 
Self-Regulation Guidebook, which was published in 2008.  
 

 
Recommendations: 

 
 In order to strengthen journalism’s collective defense, all major outlets should 

participate in the nation’s media self-regulation body.   
 

Summary of Recommendations  
 

 In line the Media Law, which bans State ownership of the press, Montenegrin 
authorities should complete the privatization of Pobjeda, the only remaining State-
owned daily.  

 
 The new Law on Electronic Communications is not satisfactory, and Montenegrin 

authorities should begin work on a new draft in order both to guarantee the 
independence of the licensing process – which is at the core of media pluralism, and 
to avoid a double-headed, two-stop licensing setup, which always and inevitably 
leads to arbitrariness in decision-making.  

 
 Successful solutions of merging telecommunications and broadcasting authorities, 

such as at Ofcom in the United Kingdom or at FCC in the U.S., could be studied. 
 

 The adoption of modifications and amendments to the Law on RTCG should be 
preceded by a broad public and parliamentary discussion.  

 
 The present complex process of appointment to the Council and the Managing Board 

was designed to make the nominators immune to any pressure. Such practice should 
be continued in the future (instead of the selection between the two candidates who 
received the largest support from the authorized nominators, as proposed by the 
draft). 



 15

 
 Article 19’s detailed recommendations should be embraced: 

 Regarding the process of appointments to the governing board of the public-
service broadcaster, the list of those who have the power to nominate 
members for the RTCG Council should be restricted to single entities, or very 
small groups of entities.  

 
 Nominators should either be asked to nominate a single candidate for 

parliamentary ratification or a framework of rules should be put in place to 
ensure that parliamentary decision-making regarding Council members is 
open and participatory. 

 
 The law should include more detail as to the content of the reports the RTCG 

Council is required to provide, along with a requirement to make these reports 
public. 

 
 Greater detail on the complaints system should be added to the law, such as a 

requirement to adopt a code of conduct against which to measure complaints, 
a list of key issues which such a code should address, and basic rules on the 
processing of complaints and remedies. 

 The de-commercialization reform of RTCG should be given proper consideration.  
 

 Greater independence for RTCG can only be achieved if its dependence on collection 
rates of fees or other taxpayer-paid revenues decreases.  

 
 Guaranteeing these revenues for a longer period of time – in other words, automating 

them – would be a substantial contribution to RTCG’s financial, and therefore 
political, independence. 

 
 Automation of income for RTCG can be carried out either purely through fee 

collection or through State financing. Both methods may be compatible with 
“automation”. It is advisable to study the British method of advance fee setting, or the 
Georgian and Latvian solutions, whereby a certain pre-set percentage of the state’s 
tax revenues are mechanically transferred to the fee recipients.  

 
 

 All cases of threats, violence or even murders of journalists must be duly investigated 
in a timely and forthcoming manner whose results are made clear to the public.  

 
 The elimination of imprisonment as a punishment for libel is a positive development. 

This should go further, however. Libel and insult should be decriminalized 
completely, and journalistic mistakes should not be criminalized. Such reforms 
should go hand in hand with the implementation of both a ceiling on civil fines and a 
determination that such fines should be calculated in a proportion that reflects the 
gravity of the offense. 

 



 16

 For the sake of uninhibited media discussion of important public issues, public 
officials should show a greater degree of tolerance towards criticism, even when it 
contains factual inaccuracy, than average citizens can be expected to display  (see 
relevant ECtHR case law).  

 
 In order to strengthen journalism’s collective defense, all major media outlets should 

participate in the nation’s media self-regulation body.  


