
HDIM.NGO/25/08 
30 September 2008  

 
 

Recommendation for governments to push the Eutelsat  
to restore NTDTV broadcasting to China 

 
 
On June 16, 2008 the signal of New Tang Dynasty Television's (NTDTV) was cut off. NTDTV is the 
only uncensored Chinese-language TV channel that millions of Chinese have relied on since 2004 as 
the free alternative to the Communist state-controlled TV, the channel which Beijing’s Communist 
rulers have tried by all means to silence. There has been no plausible explanation of the “power 
anomaly” on the W5 satellite and why NTDTV’s service could not be continued.   
 
On July 10, 2008, Media freedom watchdog Reporters Without Boarders (RSF) has revealed evidence 
to further verify that the shut-down was ordered by Eutelsat's CEO to please the Chinese communist 
regime, and was "a premeditated, politically-motivated decision violating the free flow of information 
and the convention under which Eutelsat operates."  
 
In 2005, the Eutelsat attempted to unlawfully terminate the contract with NTDTV. Due to the pressure 
from media, governments and general public throughout the world Eutelsat was obliged to sign a 6-
year contract with NTDTV. Why only three years later the similar incident happens again. Once more 
Eutelsat’s credibility and business ethics were put at stake. It is hard to believe that Eutelsat is 
enjoying freedom in Europe while assisting the Chinese communist regime to deny freedom of 
information for millions of Chinese. 
 
We wish to convey to you our serious concern regarding the cessation of NTDTV’s satellite 
transmission to Asia. We highly acknowledge the work of the NTDTV channel, which provides an 
independent forum linking Chinese communities globally. Since 2004, NTDTV began its 
unprecedented free broadcast in Asia. NTDTV works tirelessly to provide timely and objective news 
and programmes directly to the audience in China and around the world.  
 
According to Amnesty International report on July 28, 2008, the Chinese authorities have broken their 
promise to improve the country’s human rights situation and betrayed the core values of the Olympics. 
With the Chinese regime stepping up its tight controls on media and free expression before 2008 
Beijing Olympics, NTDTV has covered extensive news in China censored by the Chinese authorities, 
such as Tibet, Falun Gong, massive arrest of Human Rights activists and suppression of Chinese 
people.   
 
Eutelsat must live up to its International and European agreements and obligation—and its own 
company charter—that require the practice of non-discrimination, equal access, and respect for media 
pluralism. As Eutelsat’s corporate description states: “For millions of homes, the Group’s satellites are 
synonymous with openness and exchange.” Even with the promise of financial benefit from the 2008 
Beijing Games and your series of recent deals and potential deals with Chinese state entities, Eutelsat 
still has a clear legal and moral obligation to resume transmitting NTDTV immediately. 
 
Particularly as of July 31, there are  transponders available for broadcast to Asia on the W5 Satellite, 
and Eutelsat is contract-bound to offer them to NTDTV. On August 18 Reporters Without Boarders 
(RSF) have remind Eutelsat's technical ability to restore NTDTV broadcast to Asia since August 1 
when the transponder C2 was set free by BBG (Broadcasting Board of Governors), an independent 
U.S. government agency in charge of government funded international broadcasting, including VOA 
(Voice of America) and RFA (Radio Free Asia). There is now sufficient capacity for restoring NTDTV 
on one of the satellite's transponders, C2, after it's being used by BBG to broadcast 5 TV stations and 



12 radio stations to Asia in July, 2008. On August 20, 2008 International Federation of Journalists 
(IFJ) informed that so-called technical problems have evaporated and calls on Eutelsat to end bar on 
Chinese NTDTV Broadcasts. 
 
The support was given by 95 european parliamentarists, more than 180 French parliamentarists, 4  
Canadian parliamentarists and Polish memebers of the European Parliament: Paweł Piskorski, 
Wojciech Roszkowski, Hanna Foltyn-Kubicka, Ewa Tomaszewska, Konrad Szymański and members 
of the Polish Parliament: Marek Balicki (former Minister of Health) and Marek Biernacki (former 
Minister of Interior and and Administration). Dotychczas na świecie poparcie wyraziło  
 
We voice our serious concern over the basic freedom of information that the Eutelsat's decision is 
taking away for the millions affected in China, and condemn its ongoing keeping NTDTV signal 
away. We urge the Eutelsat's members, shareholders and governments to help restore NTDTV 
broadcasting to China without delay and further excuse. 
 
Marcin Klebba – member of the Polish Falun Dafa Association 


