
ARMENIA  
 
DOC FOR DISSEMINATION-4 
 
Levon Barseghyan, Asparez Journalists’ Club, Armenia 

 

FOI and Mass media situation in Armenia  

 

On September 23rd, 2003 the National Assembly of RA adopted the law on the “Freedom of 

Information”, which many local and foreign experts consider relatively progressive. It 

regulates the information requesting process of physical and legal entities from RA’s state 

and local authorities as well as from institutions of public importance. It also confirms and 

secures that right. 

 

The law does not contain a large amount of articles, with only 15. The law’s main tenets can 

be classified in two groups. First, it describes in detail and provides information about the 

methods for acquiring information including the methods for applying and receiving 

information from the officials of important state and community public institutions (articles 

6, 9 and 10). Second, it describes the responsibilities of these officials towards the population, 

including the periodical publication of information, regardless of whether any requests have 

been made for them or not (articles 5, 7, 12, 13 and 14).  

 

In the six years that Journalists Club “Asparez” NGO has been in this field, it has observed 

that approximately 70% of the population is still unaware of this law and the opportunities it 

affords for receiving information. In addition, according to our research, more than 1/3 of 

the journalists working in Armenia’s regions are also unaware of the opportunities afforded 

by this law. This directly affects them professionally, hindering their ability to provide 

factually true and complete information to mass media outlets.  

 

During the past six years, approximately 45 court cases have been initiated against the 

officials guilty of negligence and malfeasance; from this, 10 cases were initiated by 

Journalists’ Club “Asparez” NGO, 15 by Freedom of Information Center NGO, 6 by Drivers’ 

Rights Defenders “Achilles” NGO, 5 by Helsinki citizens’ Assembly Vanadzor office. In 

addition, various other advocates, lawyers and ordinary citizens have initiated cases for 

information access. 

 

These cases specifically targeted access to official documents: senate decisions for 

municipalities, data about official internal police investigations, taxing and procurement, 

presidential letters and vacancies lists for community institutions, etc.  The courts, in the 

majority of such cases of suppression, have ruled in favor of the accessibility of information 

and the requested information has been given to the applicant. In an unprecedented case, 

two months ago the courts subjected a village mayor to administrative penalties for 

withholding information from RA (Freedom of Information center v. Elpin village mayor).  

 

Generally speaking, Armenian citizens are simply unaware of their community budget, how 

the income is generated and how the community funds are being spent. They are also 

Office
Text Box
HDIM.NGO/0284/09
1 October 2009



insufficiently informed about the structure of the regional and community governing bodies, 

the personnel, how skilful and knowledgeable the officials are, etc. 

 

As result of this ignorance, we now have the situation in Armenia where the local and state 

officials and official institutions – entities that use public funds – are neither transparent nor 

accountable.  

 

The officials that have this “disease” are unfortunately the ones that have never realized and 

will never realize that their salary, the expenses for their company car and fuel are generated 

from the taxes paid by the people who apply to them for information. Given this, the 

negligence of these officials is not very surprising. They often treat citizens as if they were 

“their property” and hardly consider themselves public servants - that is to say, temporary 

employees that are directly or indirectly appointed by the public to serve.   

 

We are perpetuall faced with the obstacle of officials who do not have a sense of civic 

subordination to the public, while tax payers very often eschew many of their own civic 

rights, the right to information being just one on the list. It is understandable that the 

officials’ level of insubordination is directly proportional to the quality of their superiors and, 

of course, to the political climate. That is to say, the honest official is always ready to serve 

the public, even if the country does not have a law on Freedom of Information.  

 

It is obvious that a great part of the mass media - especially the broadcasting media-TV 

companies and radio stations - in Armenia are not independent in their policy. They are 

dependent on different political and clannish influences especially from the government and 

the main bodies that regulate this field – i.e. RA National Commission of TV and Radio. The 

mass media in Armenia also has different connections to and dependencies on local 

authorities who are the main offenders of citizens’ rights to information.   Journalists are 

often subjected to censorship or have become accustomed to self-censorship and do not, 

rather cannot completely realize their responsibilities. If the officials create difficulties for 

them in acquiring information then we often see cases where the mass media manager or the 

chief editor protects not the journalists but the officials violating the law. Journalists 

therefore often remain alone on their quest of exploring information.  

 

About the mass media situation in Armenia: After the presidential elections in Armenia, 

there were 10 days of demonstrations at the end of February 2008, and after struggles and 

fighting breaking out in the streets in the heart of Yerevan, former president Robert 

Kocharyan declared a state of emergency throughout all of Yerevan’s jurisdiction for 20 days, 

beginning on March 1st. But the state of emergency was actually implemented throughout all 

of Armenia’s territory. On the evening of March 1st, officers from Armenia’s national 

security service start making visits to the Yerevan based, regional TV companies and main 

regional newspapers, stipulating that any news outlets reporting on events in Yerevan can be 

interpreted as a violation of the presidential order for a state of emergency: they were to 

publish only official press releases about the situation in Armenia. After that, for 20 days 

none of the regional TV/radio companies’ broadcasted any news or analysis about the 

existing political situation in Armenia.  

 



In that period, for the 1st time in the history of Armenia’s third republic, Armenia’s 

government implemented direct censorship against and froze none state controlled shut 

down independent print media. About 10 print outlets in that period were unable to print 

their newspapers because national security services officers stationed in their publishing 

houses were controlling the print content. Internet access to the electronic versions of these 

newspapers, Radio Liberty, A1+ web resource and other independent outlets were banned 

and blocked. This was a period of total censorship of information to the public.  

 

Local TV Station GALA TV was attacked by numerous governmental offices half a year 

before the presidential elections, simply for providing the people with a  diversity of 

information, analysis and opinion about political developments in Armenia.  

  

In Armenia we have 41 TV companies: from these 17 broadcast programs concerning 

Yerevan, covering some 60 percent of Armenia’s population, and are located in and around 

the capital, while another 4 have programs geared towards Armenia in general.  The rest of 

the stations are regional TV companies; they are small firms with equipment ranging from 

$20,000to $200,000 and an audience base ranging 30,000 to 220,000 people.  

 

GALA TV was one of such stations. It is based in my home city of Gyumri, the second largest 

city of Armenia and is one of 4 local TV stations. However, among all of Armenia’s TV 

companies, GALA TV is the youngest. So, after airing former president Levon Ter-

Petrosyan’s first speech after 10 years of political silence, 4 officials from the president’s 

office, tax department, national security service and national commission of TV and Radio, 

started to lean on the owner of GALA TV to stop airing any more interviews or news about 

radical opposition activities, political persons affiliated with Levon Ter-Petrosyan or any of 

his proponents. In the end, the owner of GALA TV made the decision to continue providing 

a diversity of information and analysis about political developments in Armenia. After 3 days 

of latent actions against GALA TV, it lost 33 of its 34 clients/advertisers. In response, GALA 

TV started to air public service announcements about human rights and especially about the 

freedom of speech and expression. Not one to be outdone, the tax department of the 

government of Armenia began auditing GALA TV’s accounts, and after a 10 day commission, 

made the decision that GALA TV was accountable for 26M Drams (about $85,000) in tax 

violations, far more than even the company’s total equipment cost for that period. To regain 

these alleged violations in revenue, the tax department initiated a lawsuit against GALA TV.  

 

In addition to this, Gyumri’s Regional Council petitioned the court to remove GALA TV’s 

broadcasting antenna from Gyumri’s main broadcasting tower; this was also a period of 

heated political debates before the presidential elections. We along with our partner 

organizations and activists from civil society decided that it was time to create a body or 

organization to defend this TV Company and with it the freedom of speech. And so the 

GALA TV and Freedom of Speech headquarters was created. In the case of Tax department v. 

GALA TV, the court decided in favor of the Tax department.    

 

After that we applied to the public for help and funding and decided to create a TV and 

internet marathon to gather donations for GALA TV. During the course of 7 days of active 

fundraising,  about $90,000  was collected from people from all regions of Armenia as well as 



the Armenian Diaspora. About 10,000 people, it is 2.220 donations were for GALA TV 

surviving. This money supported GALA TV enough to cover the cost for freedom of 

expression. The story of this 8 month battle is provided on our web site www.asparez.am as 

well as the list of the thousands of donors which we are calling GALA TV’S Glory list.  After 

raising the money and still having our petitions rejected by the courts, GALA TV applied to 

the Human Right court in Strasbourg.. Now, GALA TV remains as the singular TV company 

in Armenia that airs a real diversity of opinions, news and analysis about the social-political 

situation in Armenia. We are calling this success story a small and measured victory in the 

war for freedom of expression. 

 

It is an example to highlight the difficult circumstances for freedom of speech and expression 

in Armenia. Unfortunately control over broadcasting media has become a major tool for the 

promulgation and maintenance of power in Armenia, this tactic still being abused by the 

ruling bodies and the other players in our autocratic political system.  

 

 

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

http://www.asparez.am/



