
 PC.DEL/1461/16 
 28 October 2016 
  
 ENGLISH 
 Original: RUSSIAN 
Delegation of the Russian Federation 
 
 

STATEMENT BY MR. ALEXANDER LUKASHEVICH, 
PERMANENT REPRESENTATIVE OF THE RUSSIAN FEDERATION, 

AT THE 1116th MEETING OF THE 
OSCE PERMANENT COUNCIL 

 
27 October 2016 

 
On violation of freedom of the media in the United Kingdom 

 
 
 I thank the distinguished Permanent Representative of the United Kingdom for her 
reply. 
 
 I must admit that we didn’t expect a different reaction from her. The Russia Today 
television station has become extremely inconvenient to Western propaganda, but there are 
no legal grounds whatever for preventing it from broadcasting. Nor is it the first time that we 
have seen attempts by a number of Western countries, including the United Kingdom, to use 
any available means to force a television station from its media space. 
 
 As you know, the United Kingdom has a special body, the Office of Communications 
(Ofcom), which acts as a media regulator. This office can issue warnings to mass media, not 
just for disseminating deliberately false information but also for violating so-called 
“standards of impartiality” and the other rules of the British Broadcasting Code. 
 
 The regulator basically has the authority to make life difficult for mass media that in 
its opinion do not comply with the required “standards”. Russia Today has experienced this 
to the full. We recall how Ofcom in late 2014 commented on the bias in the reporting by this 
Russian medium about the Ukrainian crisis and threatened to impose fines and withdraw its 
licence. Staff of Russia Today have found plenty of examples of biased reporting of events in 
Ukraine by the BBC and have addressed Ofcom in that regard. In reply, they are told that 
Ofcom oversees all stations except the BBC, and complaints must be addressed to the BBC 
itself. 
 
 This is thinly disguised censorship, which enables the British Government effectively 
to control the media so as to ensure that its particular points of view predominate. 
 
 The claim that it was not the station’s account that was closed but the account of one 
of its suppliers does not tally with the facts. All of the rights to the accounts are held by the 
company RTTV.UK. 
 

PCOEW6820 Translation by OSCE Language Services 



 - 2 - PC.DEL/1461/16 
  28 October 2016 
 
 It might also be recalled that the demonization of Russia Today benefits those who are 
interested in using the financial resources allocated by the British Government to combat 
so-called “Russian propaganda”. 
 
 These methods are at odds with international standards and OSCE commitments 
regarding freedom of expression and freedom of the media. Moreover, they confirm the 
unwillingness of our colleagues to listen to the very same critical voices that they so ardently 
defend in relation to other countries. 
 
 As for doubts about the popularity of Russia Today, I should like merely to cite the 
opinion uttered by no less a person than the British Minister for Internet Safety and Security, 
Baroness Joanna Shields. Addressing students of the prestigious private school Heritage Hall 
in the US state of Oklahoma just the other day, she noted that Russia Today is one of the 
most popular stations on YouTube. In fact, Russia Today videos have over 4 billion hits. On 
the basis of this evidence, colleagues need to recognize the obvious fact that the Russian 
station is more popular than CNN, the BBC and other major news channels. 
 
 Thank you for your attention. 


